י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

הרב אברהם משה הלוי רוז זצ"ל

הרב אברהם משה רוז זצ"ל שימש במשך 42 שנה כמנכ"ל 'ועידת רבני אירופה'. פעל מאחורי 'מסך הברזל' והיה ממקימי הקהילות באירופה. ב-20 השנים האחרונות הקדיש עצמו למלחמה על גיור כהלכה

הרב רוז זצ"ל בועידה האחרונה בפריז
הרב רוז זצ"ל בועידה האחרונה בפריז

בבית החולים 'הדסה הר הצופים' נפטר הערב (ג) הרב אברהם משה הלוי רוז זצ"ל.

בליל שבת הגדול עבר הרב רוז אירוע מוחי ואושפז בהדסה עין כרם. לפני כמה ימים פקח את עיניו ונראה היה כי מצבו יותר טוב. היום אחר הצהרים חש ברע והובהל להדסה הר הצופים ולפנות ערב החזיר את נשמתו הטהורה לכור מחצבתה.

ההלוויה יצאה הלילה בשעה 22:00 מבית ההלוויות בגבעת שאול בירושלים.

הרב משה רוז נולד באנגליה. את מאורעות מלחמת העולם השניה עבר כשהוא כורה פחם, שם שמר על יהדותו בחירוף נפש.

לאחר המלחמה היה בין מניחי התשתית של קהילות הקודש באירופה, שהתנהלו על טהרת הקודש בעזרתו, כשהוא הודף בתבונה ובעוז את תנועות הרפורמים והקונסרבטיביים שאיימו לכבוש את ליבם של ניצולי השואה. הרב רוז יצא במשך שנים רבות למדינות מזרח אירופה, שהיו אז תחת השלטון הקומוניסטי, תוך סיכון עצמי, כדי להחיות את הקהילות היהודיות ולהביא להם ספרי קודש ותשמישי קדושה.

במשך שנים רבות שימש כמזכירם האישי של רבני אנגליה, הגר"י ברודי והגר"ע יעקובוביץ’, וכמנכ"ל הרבנות הראשית. במשך 42 שנה שימש כמנכ"ל 'ועידת רבני אירופה', תחת נשיאותם של הגר"י ברודי והגר"י הלורד יעקובוביץ’ זצ"ל ויבדלח"א הגר"י שתרוק.

את הוועידה ניהל ביד רמה, ללא כל מחלוקות, תוך שהוא מטפח את הקהילות הקטנות ברחבי אירופה, כדי שיתנהלו על טהרת הקודש ברוח ישראל סבא ודואג לכל מחסורם. בתקופת מלחמת 'שלום הגליל' שיכל את בנו אהרון ז"ל והוכר כאב שכול.

בעשרים השנים האחרונות הקדיש את עצמו במלחמה על הגיור כהלכה, שיתנהלו רק על ידי בתי הדין המוסמכים והמוכרים באירופה. עד לפני שנתיים שימש כחבר ביה"ד ד'אירופה תחת נשיאותו של הגאב"ד דביה"ד הגר"ח ארנטרוי שהיה בין מקימיו.

בהודעה שפרסמה 'ועידת רבני אירופה', מיד לאחר הפטירה נכתב: "נמשיך בדרכו של המנוח הדגול שהתווה את דרך המלך בפיתוח וטיפוח קהילות הקודש ברחבי מערב ומזרח אירופה והיה הלוחם מלחמת קודש לביסוס הקהילות על טהרת הקודש ברוח ישראל סבא תחת הנהגתם של מרנן ורבנן גדולי ופוסקי הדור שליט"א שהיה מבין באי ביתם וזכה לאימונם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד