ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

ניקיון אביב לגוף ולנפש

אחרי נקיונות הפסח, הגיע הזמן לניקיון הגוף והנפש הפרטיים ולהכינם לקיץ: שכחו ממירוק וקרצוף ודמיינו ריחות של פריחה, לבלוב של עץ ו..סלט גדול מירקות ירוקים • כל העצות של מרגלית שילה

ניקיון אביב לגוף ולנפש


"הרפואה המשלימה מציבה לה כמטרה להכין את הגוף והנפש למעבר המתרחש עם חילופי העונות", אומרת מרגלית שילה, מנהלת תחום הרפואה המשלימה בקופת חולים 'לאומית'. "בגלל השינויים האקלימיים המתרחשים בתקופה זו ותכיפות הופעתם של הווירוסים התוקפים את גופנו, גם הגוף והנפש זקוקים לרענון ולהתחדשות, לאוורור וניקוי פיזי ורגשי כאחד".

"האביב, על פי הרפואה הסינית, שייך לאלמנט העץ וכשמו כן הוא, תקופה בה מושם הדגש על התחדשות, תקווה וצמיחה מחדש. האברים הפעילים ביותר בגוף בתקופה זו הם הכבד והמרה ובהם יש להתמקד בהכנת הגוף.

"על פי הרפואה הסינית מסמל הכבד את הכעסים הפנימיים אותם אנו אוגרים בתוכנו, ואילו כיס המרה הוא האיבר המייצג את הוצאת הדברים מהכוח אל הפועל. האביב הוא הזמן המתאים ביותר לשחרר את הרעלים מהגוף ולהיפטר מאנרגיות שליליות על מנת לפנות מקום לזרימה חיובית וחדשה".

• כיצד מנקים את הגוף ומזככים את הנפש?

"פסולת רעילה נמצאת, למעשה, היום בכל הסובב אותנו", אומרת שילה. "באוויר, במזון המתועש, במים שאנו שותים ובשלל המתכות המקיפות אותנו. עופרת, למשל, ניתן למצוא בקופסאות פח, בשימורים ואף בסירים וכלי בישול. הכספית גם היא חודרת לגוף דרך סתימות השיניים, תכשירים קוסמטיים ודגים מתועשים למיניהם. ישנם בעלי מקצוע מסוימים החשופים יותר מאחרים להרעלת מתכות. בדרגת סיכון כזאת נמצאים רופאי השיניים, מתדלקים בתחנות דלק, יצרני סוללות, תכשיטנים וכדומה. הצטברות של רעלים יכולה לגרום להרעלת מתכות שסימניה הם כאבי ראש, עייפות, חיוורון וקשיים במערכת העיכול. הרעלה מתונה תכלול גם קושי בריכוז וחולשה בשרירים.

"על העומס החזק המוטל על הכבד, שהוא האיבר המסלק את הכימיקלים מהגוף, אפשר להקל בעזרת תרכובות התומכות במנגנוני סילוק רעלים. תרכובות כאלה יכללו נוגדי חמצון, כמו מתיונין, ואף צמחים כשורש הכורכום או פרח לב הארי.

"בהרעלת מזון אפשר גם להילחם בעזרת המזון עצמו. בעבר האמינו כי השיטה הטובה ביותר לניקוי וזיכוך הגוף הוא צום המלווה בשתיית מים בלבד. כיום ידוע כי שיעור ההצטברות של הרעלים המופרשים המגיעים לדם, עלול להרעיל את מערכת העצבים וכי הגישה הטובה ביותר לסילוק רעלים היא הסילוק ההדרגתי. את התכנון האסטרטגי של המערכה ניתן להתחיל בנטילת תוספי מזון כגון סידן, מגנזיום, אבץ, ברזל, חומצות אמינו שמכילות גופרית וכדומה.

במסגרת הניקוי אין לאכול חלבונים מן החי כמו בשר, ביצים או גבינות, זאת משום שרעלים יכולים להיווצר גם כתוצאה מפירוק החלבונים בגוף ולפיכך יש להימנע מהם.

יש להרבות באכילת ירקות ירוקים ופירות טריים, כמו: תפוח עץ או אגס ולשתות תה ירוק וכמות גדולה של מים. את המזון יש ללעוס באיטיות ולהשתדל לאוכלו בטמפרטורת החדר. מומלץ אף להכין תה מצמח הגדילן המצוי, הנותן תמיכה לכבד ומסלק בצורה יעילה תרכובות רעילות. במהלך תקופת הניקוי רצוי להתקלח במים פושרים בלבד משום שהם מספקים לגוף את הנינוחות הרצויה, בלי שיצטרך להתאמץ יתר על המידה. יש להימנע משימוש בסבונים ריחניים ובשמפו מלאכותי משום שהחומרים התעשייתיים המרכיבים אותם סותמים את הנקבוביות ומונעים את שחרורן. אור השמש גם הוא חיוני להתפתחותם של תאים בריאים, אולם יש להיזהר מחשיפה מוגזמת. הזמן המומלץ לשהות בשמש הוא בין עשר לעשרים דקות של חשיפה מדי יום, אולם לא תחת שמש ישירה.

עכשיו, אחרי שניקיון פסח הגדול של הבית כבר מאחוריכם תוכלו להקדיש יותר זמן למנוחה הנחוצה לגוף המתחדש ומחליף כוח. מנוחה זו היא צורך חיוני מאחר שטמפרטורת הגוף יורדת וכך גם לחץ הדם, הדופק וקצב הנשימה המתאימים עצמם להאטת קצב חילוף החומרים בגוף".

• האם אפשר לצפות למשבר ניקוי?

"המשבר בהרגשה הכללית מופיע בדרך כלל ביום הרביעי", אומרת שילה, "והוא כולל לעתים כאבי ראש, תשישות ולאות, כשכל אלה מהווים סימן לעזיבת הרעלים את הגוף. החל מהיום הרביעי ההרגשה משתפרת פלאים ומתחילים להרגיש קלילות, חדות ובהירות. חשוב לדעת שאין להמשיך את הניקוי מעבר לעשרה ימים".

בשלושת הימים הראשונים שלאחר שבירת הניקוי יש להרבות באכילת סלק וגזר הידועים כירקות אנטי אוקסידנטיים. בימים הבאים מגדילים באיטיות את כמויות המזון כשבהדרגה ניתן להוסיף לו עגבניות, ירקות מאודים, קטניות, אגוזים ואחרי חמישה ימים גם דג או עוף".

בזמן שגופכם מתנקה מהרעלים שספג במהלך השנה כולה, זהו גם הזמן לפנק את הנשמה ולהביא גם אותה לשחרור רוחני. קראו ספרים המחזקים את האמונה, האזינו למוזיקה יהודית טובה ורגועה מופנמת או שמחה, בצעו תרגילי התעמלות עדינה וטיפולים ברפואה משלימה כמו: דיקור ורפלקסולוגיה. החלק החשוב ביותר הוא לנסות לנקז החוצה את המחשבות השליליות ולהסתכל על הדברים באופן חדש וחיובי. ניתן להיעזר גם בפרחי באך ולהתבשם משמני גרניום, לבנדר או למון גראס המפיצים ניחוח מרגיע ומנחם דרך מבער שתדליקו.

את תחושת ההתחדשות, שאין לה תחליף, תרגישו כעבור זמן קצר, כאשר אתם מוכנים בגוף ונפש לקראת הקיץ הקרב, ולבלוב הפרחים שבחוץ יעיד גם על לבלובכם אתם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד