י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

יש לך חצי מיליון פנויים? הגמרא של ה'גאון' למכירה

כרך המכיל הגהות על הש"ס, בכתב ידו המקורי של הגר"א, מוצע למכירה בבית מכירות ירושלמי • המחיר ההתחלתי: חצי מיליון דולר • "נטפי חלב ניכרים על דפי הגמרא"

עותק הגמרא. קטלוג 'קדם'
עותק הגמרא. קטלוג 'קדם'

חצי מיליון דולר - זה המחיר ההתחלתי שבו מוצע למכירה כרך של כמה גמרות בבלי וירושלמי, עם הגהות בכתב ידו של הגר"א מווילנא.

הכרך, שמוצע למכירה בבית המכירות הירושלמי "קדם", כולל את מסכתות ראש השנה, תענית, יומא, סוכה ומגילה מהתלמוד הבבלי, וכן מסכת שקלים מתוך התלמוד הירושלמי.

הגהות הגר"א נדפסו על-פי עותק זה בשנים 1880-1886, אולם לדברי המצעיע למכירה במהדורה מופיעות הגהות אשר לא נדפסו, או שנדפסו בשינויים.

לפי דברי מציע הכרך, "מדובר באחד מאותם ארבעת הכרכים שעמדו לפני מדפיסי וילנה ואבדו במשך השנים".

כך מוסיפים בבית המכירות: "נטפי חלב רבים ניכרים על דפי הגמרא שכן כידוע הגר"א היה מגיף תריסי חדרו גם בשעות היום ולומד לאור נרות".

באופן נדיר למדי, הוסיפו אנשי ההוצאה מכתב 'הסכמה נלהב' של הגר"ש אוירבאך, שכתב: "אילו
פינו מלא שירה כים וכו' אין אנחנו מספיקים להודות לד' על הגלות האור הנורא", והוסיף: "מה גדול הזכות לאלא שטרחו בכל כוחם להביא לפנינו את התורה הזאת ויחול עליהם כל הברכות האמורות בתורה".

אולם למעשה, כפי שאומר ל'בחדרי חרדים' מומחה לכתבי יד, הרב אהרון, בניגוד למשתמע במכתבו הנלהב של הגר"ש, אין מדובר ב'גילוי' כתב היד

"ככל הידוע לי", אומר הרב אהרון, "מדובר בכתב יד ידוע מזה שנים רבות שעבר מיד ליד. רוב הגהותיו פורסמו והמיעוט שלא התפרסם, לא התפרסם משום שחשיבותו מועטה.

"יתירה מזו, בזמנו כאשר הוצע כתב היד למכירה בא אחד המתענינים להתייעץ על קנייתו אצל הגרש"ז אוירבאך זצ"ל. הגרש"ז עיין בגמרא ולא מצא בה חידושים מופלגים מעבר לנדפס והניא את הקונה מקנייתו ואמר: 'זו גמרא ישנה, למה לך לקנותה?'...

"אם אכן מדובר באותו כרך, הרי שהתלהבות בנו של הגרש"ז תמוהה מאוד, מה מיהר לכתוב מכתב זה", סיים הרב אהרון.
גמרא גאון מוילנא הגהות מכירה פומבית קדם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד