י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

גלי צה"ל - מדברים עם השטח?

החינוך החרדי שסובל מקיפוח מתמשך, סובל גם מתעלולים תקשורתיים שנועדו להציגו באור שלילי. מה עשו בגלי צה"ל למנהל 'רשת הגנים' כשסירב להתראיין? וגם: גפני מטפל בעוולות תקציביות

גן ילדים. תמונת אילוסטרציה
גן ילדים. תמונת אילוסטרציה

נדמה שהחינוך החרדי, עלה לפחות מבחינה תקציבית על דרך המלך. אך הקיפוח רב השנים, עדיין מכה ללא רחם, וחוזרי המנכ"ל השונים מגלים את ערוות הפקידים. הללו מנסים להכות היכן שניתן בתקציבים המדולדלים של החינוך החרדי.

לפני שניגע בקיפוח תקציבי, ובעוול הזועק לשמיים. נקדים ונאמר: העוולות אינם נחלת משרדי הממשלה בלבד. התקשורת החילונית מעודדת את הקיפוח התקציבי, ועוקבת בשבע עיניים אחר כל שקל שמוזרם לרשתות החינוך החרדיות.

אולי המנטרה של התקשורת העוינת נשחקה במעט בשנים האחרונות. ריבוי התלונות הפכו את הזעקות הצודקות לקריאות 'זאב, זאב'. אך אטימותה או שמע רשעותה של התקשורת, מצליחה להפתיע בכל פעם מחדש.

סיפור אחד מהיום (ה') בבוקר ימחיש את העניין. בשעות הבוקר המוקדמות קיבל מנהל רשת הגנים הרב יוסף בינינפלד טלפון מ'גלי צה"ל'. המפיקה ביקשה ממנו לעלות לשידור. בשיחה היא הסבירה לו שיש גננת שמתלוננת על תנאי ההעסקה, והם רוצים את תגובתו. בינינפלד שמנוסה בכגון הא, סירב לבקשה. לטענתו המראיין שאינו חשוד באהבת חרדים, יפיל אותו בלשונו, ויזיק לו במגעים מול משרדי הממשלה.

בתוכנית עם מאזינים בשעה 3 בצהריים, עלתה גננת לשידור, וטענה את טענותיה. היא סיפרה על קיפוח, על עוול מתמשך, ועל חוסר ההגינות של מנהלי הרשת. מפיקי התוכנית התקשרו למס' טלפון, שם ענה משהו שטען שהוא מנהל את רשת הגנים. המראיין שאל: מה אתה מגיב על הטענות שנשמעו. המרואיין ניתק את הטלפון. וכאן נשמע קולו של המראיין: הניתוק מוכיח כאלף עדים על נכונות הטענות. למותר לציין, שבינינפלד לא עלה לשידור. ואין לו מושג מי הציג את עצמו כמנכ"ל הרשת.

המקרה הזה מצטרף לשורה של מקרים בהם עושה התקשורת מוניפלציות על מנת להשחיר את הציבור החרדי ומנהלי מוסדותיו. אמנם, אין לזלזל במצוקה הקשה אותה חווים הגננות שנקלעו על לא עוול בכפם להסכם הבראה שחותך בבשר החי. אין להקל ראש במשכורות המצומקות אותם מביאות הגננות בסוף החודש למשפחות ברוכות ילדים, אך לא הכל כשר במאבק. יש גבולות אותם לא חוצים.

כאמור, העולות התקציביות, ממשיכות להכות בכיסי המוסדות החרדים. היום פנה יו"ר ועדת הכספים משה גפני למנכ"ל משרד החינוך ד"ר שמעון שושני במחאה על כי בחוזר שהופץ ע"י מנהלת תחום תקציב מוניציפאלי במשרד החינוך נכתב כי תינתן תוספת של 4.5 אחוזים למשכורות הגננות בגני ילדים בגין שעה פרטנית (שעה שעושה הגננת עם ילד באופן אישי. ש.א), אך התוספת תינתן אך ורק בגנים הרשמיים, הגנים המוכרים אינם כוללים תוספת זו.

בפנייתו למנכ"ל משרד החינוך כותב גפני כי בעבר הנחיה דומה של משרד החינוך שלא להחיל תוספת זו על המוסדות להכשרת עובדי הוראה במגזר החרדי הביאה לביקורת ציבורית קשה והוחלט ליישמה באותה עת גם במגזר החרדי, "כאשר כעת מחודשת ההחלטה שלא לתת תוספת של 4.5 אחוז בחינוך החרדי על כל סוגיו, הינה החלטה שנודף ממנה ריח רע של אפליה, קיפוח ופגיעה בזכויותיהם של עובדי ההוראה החרדים" כתב הרב גפני שביקש ממנכ"ל משרד החינוך להתערב בנושא למניעת האפליה.

כל זאת, מבלי להזכיר את 'חוק נהרי'. חוק שבא לברך ונמצא מקלל. החוק מחייב את העיריות להעביר את חלקם במוסדות החינוך החרדיים בסך 25 % מסך התקציב, בלי דיחוייים ותירוצים שונים. אך היועצת המשפטית של משרד הפנים, הפכה את החוק על פיו. לפי חוות הדעת, העיריות לא יספקו שירותים למוסדות החינוך, אלא יעבירו תקציב בסכום השווה לשירותים הניתנים לגנים העירוניים. דא עקא, שלעיריות אין כסף בקופה, ומאות גנים סובלים מחוסר תקציב משווע.

משיחות שקיימנו עם מנהלי הרשתות עולה תמונה עגומה. "אם אלי ישי לא יסדר את העניין, אנחנו נקרוס", הם אומרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד