ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

עבודה מהבית? רק אם יש לך חדר עבודה

במגזינים של עיצוב הבית מופיע בתדירות גבוהה 'חדר עבודה' כחלק אינטגרלי מהבית • מטבח? ברור, חדר משפחה? יש, חדרי שינה? כמובן, ומה עם חדר עבודה? • יעל זלץ מייעצת

עבודה מהבית? רק אם יש לך חדר עבודה



כשהעבודה שלנו, תחום חיצוני שעיקרו השוק והעולם כולו, מקבל מקום בעולם הפנימי והמשפחתי עולות שאלות שעוסקות בתרבות ובתפיסת עולם:

• האם העבודה נכנסת לנו לתוך הבית? או שמא אנחנו מכניסים את הבית לעבודה?

• האם אנחנו עד כדי כך מכורים לעבודה, עד שאנחנו בונים עבורה היכל גם בבית המשפחתי שלנו?

• שמא אנו רוצים להרגיש כל הזמן בבית ולכן מפנים קצת מקום לעבודה, כדי שלא נצטרך לצאת בכלל מחוג המשפחה המוגן ונעים שלנו?

• האם חדר עבודה הוא אחד מחדרי הבית? אולי הוא מקום חיצוני שבו הבית שלנו ציבורי ו"כלל עולמי"?

כשאנשים מתייעצים ושואלים אותי אם הם יכולים לעבוד מהבית, השאלה הראשונה היא אם יש להם בבית אזור שיכול להיחשב כחדר עבודה. אם התשובה חיובית, יש על מה לדבר. כמובן, שלהחלטה לעבוד מהבית יש היבטים רבים – ואעסוק בכך בכתבות הבאות, אך מציאותו של חדר עבודה בכל הגדרה שמתאימה לעיסוק שלכם, הוא הצעד הראשון לקראת עבודה מהבית.

יש לך חדר עבודה? איך תדעי אם הוא מתאים?

בעבודתי בייעוץ ארגוני לעסקים, לארגונים ולמוסדות, אני נתקלת לא פעם בקיומו של קונפליקט קשה בין הבית לעבודה. אמהות, ויש לציין – גם אבות – מתקשים לתמרן בין דרישות הבית לדרישות העבודה, בין הציפיות שלהם מחיי המשפחה לבין הצורך להשקיע זמן, כוחות ומקום לפרנסה.

אני מראיינת עובדים מתוסכלים ועובדות מלאות רגשות אשם על כך שהם נעדרים מן הבית לשעות ארוכות ועל כך שהם מגיעים הבייתה בסיומו של יום עבודה עייפים ו"סחוטים" – מרוקנים מכל אנרגיה שנדרשת להשקעה בחיים האישיים.

מלבד סדנאות על התמודדות עם השחיקה, ניהול נכון של המטלות בתוך מסגרת הזמן וארגון הגדרת תפקידים ומבנה ארגוני יעיל יותר – אני מגלה שאנשים מנסים לפתור את הקונפליקט בכלים אישיים משלהם והם מנסים להגדיר עבור עצמם את העובדה מחד ואת הבית מאידך.

אצל עצמאיים וגם אצל שכירים מצאתי לא פעם את הפתרון הנראה כאידיאלי: עבודה מהבית. גרפיקאים, מתכנתים, צלמים ואומנים אחרים עובדים חלק משעות העבודה שלהם מחוץ לבית וחלק בתוך הבית ובכך הם מקווים ליצור שיתוף ושילוב בית הבית לעבודה, ולפתור את הקונפליקט המתמיד בין שני הניגודים הללו.

אז הם רוצים ליצור לעצמם מקום של עבודה בתוך הבית – חדר עבודה, ומתברר להם שזה לא כך כל פשוט. יש להקדיש מחשבה לתכנונו של אזור העבודה בתוך הבית כדי שיהיה פונקציונאלי וישרת את העובדים ואת העבודה, כמו גם את הלקוחות - מבלי לפגוע במשפחה ובפעילויות הקשורות לחיי המשפחה השוטפים:

• חדר סגור כדי שלא תקומו כל רגע ותוסחו לפעילות של הבית וכדי שתוכלו להתרכז בעבודה

• חדר פתוח כדי שתשמעו מה קורה בבית – לשם מה אני עובדת מהבית?

• חדר בתוך הבית כדי שלא תצטרכו "לצאת לעבודה"

• חדר חיצוני כדי שלא יפגע בפרטיות של המשפחה כאשר לקוחות מגיעים [גם הלקוחות מעדיפים להרגיש פחות את הבית ויותר את העסק]

• עלות עיצוב זולה ופשוטה – רצינו לחסוך תקורות ולא לקחת משכנתא נפרדת לאזור העבודה

• אבל גם מאורגן וממותג כדי שישרה את התדמית שאתם רוצים להעניק לעסק שלכם

• חדר נעים ופרקטי שיש בו כל מה שצריך כדי שיעודד אתכם לעבוד אבל לא עמוס מידי כדי שלא יתבלגן

• מה עוד?

האם יש לכם בבית חדר שיכול לענות על כל הדרישות הללו? אם כן, זה צעד ראשון לקראת עסק מהבית, עצמאי או עבודה כשכירים.

מיקום העסק

למעשה, התשובה לשאלה אודות המיקום של העסק אינה כה פשוטה. מהו העסק שאת רוצה להקים בבית?

לשם כך, ריכזתי בשבילכם מגוון של עיסוקים שאפשר להכניס הביתה אם רק יש מקום מתאים.

להלן סוגי עסקים:

מכירה

ויטמינים ומוצרי טבע, מטפחות, ביגוד לילדים, הלבשה אישית, מוצרי איפור וטיפוח, מוצרי תינוקות, תכשיטים, חפצי אמנות ומה לא? אפילו מטבחים וריהוט בעזרת קטלוגים ממוחשבים.

הדרישות: מקום להצגת הסחורה, מקום לאחסון הסחורה, מקום למדידה ולתשלום. על המקום להיות מוגן מנזקים ומפגעי ידיים ילדותיות. עלויות של מדפים, מתלים, מראה, קישוט המקום וארונות דקורטיביים למוצגים הנמכרים [לתכשיטים וכדו']. החיסכון לעומת שכירת חנות משמעותי ביותר.
עדיף שגם חלק מבני הבית ידעו לשרת קונים, לחלוק מידע ולתמחר בדייקנות.

טיפול

פסיכותרפיסטים, קוסמטיקאית, מעסה ורפלקסולוגית, יועצים, מיטת טיפולים / כורסאות, מקום פרטי, שקט ודיסקרטי – הלקוחות אינם רוצים לפגוש בבני הבית.

עיצוב-על: חובה. מדוע? משום שאם ההרגשה תהיה של בית, תצטרכו לתת מחירים "ביתיים" – זולים משמעותית, ואז לא תרוויחו מחסכון בעלויות התקורה

משרד

מנהלת חשבונות, גרפיקאית, קלדנית, מזכירה וגם עורכת לשונית, סופרת ומאיירת.

הדרישות: מקום מאורגן שיש בו כל מה שצריך – כולל שקט לניהול שיחות טלפון ולרקימת עסקאות במידה מסוימת של חשאיות. משרד מהבית הוא זול ואידאלי. העסק שהכי קל להקים בבית, אלא אם כן אתם קמים כל רגע למטבח ולכביסות, לילדים וכדומה. אולי את לא אוהבת את העבודה שלך?

סדנת יצור

סופרות סת"ם והכנת תפילין, תפירה, תכשיטנות, צורפות, אמנויות – ציור, פיסול, קרמיקה וכו'.

מלבד משטחי העבודה חשוב שהחדר יהיה "מרחב מוגן" שבו ניתן "להשאיר עבודה באמצע" מבלי לסכן את הילדים ואת העבודה.

סטודיו צריך להיות נעים במיוחד לכם, העובדים. הלקוחות אינם נכנסים לסטודיו ולכן יש נטייה לזלזל בעיצוב שלו מה שגורם שגם אתם לא תרצו לעבוד והאווירה לא תעודד השראה. השקיעו בעיצוב ובטיפוח כשגרה מידי עונה.

קבלת קהל

סטודיו לצילום, חוגי התעמלות וספורט, מחול ואמנות.

הדרישות: חדר רשמי, פשוט ופרקטי. ככל שתצליחו להציג חזות עניינית [לא מפוארת והייטיקית] תוכלו לשדר מקצועיות בלי להוציא כסף רב על ריהוט ושכירות.

האם חדר עבודה הוא רק חדר עבודה?

משפחות רבות חוששות להקדיש חדר לעבודה, בבית צפוף וקטן. המשפחה עלולה להפסיד את מרחב המחיה הדרוש לה בגלל שחדר אחד הוקדש לעבודה ואליו לא ניתן להיכנס בחופשיות ברוב שעות היממה.

כמובן, שאם יש לכם מרחב, טוב שתקדישו לחדר עבודה קומה בבית, כניסה נפרדת ונוף שאינו משקיף אל אזור המשפחה.

עם זאת, בדירה קטנה, אפילו חדר שינה עשוי להפוך לחדר עבודה.

ביקרתי - כלקוחה וכיועצת ארגונית לעסקים משפחתיים ולעסקים קטנים – בבתים ובדירות רבות שבהם רפלקסולוגית קיבלה מטופלות בחדר שינה, מנהלת חשבונות אירחה מנכ"לים בחדר שינה וגרפיקאית שקדה על עבודתה והגיהה עם המו"ל את עימוד הספר.

איך עושים את זה?

• מיטת היירייזר נוחה שהופכת לספה מקושטת בכריות מקוריות "שמלבישות את החדר";

• שתיים מדלתות ארון הבגדים נפתחות וחושפות פינת עבודה משוכללת שהכול בה: מחשב, מדפסת וגם הטלפון בתוך הארון.

• נעזרים בשולחן עבודה שהוא משטח מתקפל אל הקיר;

כלל הזהב - ביום אין ראיה לכך שזהו חדר שינה ובלילה אין כל סימן לכך שנעשית עבודה בחדר הזה. אם לא תקפידו על כלל זה, תגלו שהעבודה חודרת להיבטים אישיים של החיים שלכם ומחבלת בהם. תתקשו להציב גבולות בין הבית לעבודה ותאבדו את התמיכה של המשפחה בכך שאתם עובדים בבית.

הוצאה מוכרת

חשוב לדעת: קיומו של חדר עבודה בבית מהווה הוצאה מוכרת למס. כלומר, אם יש לכם אזור עבודה מוגדר בבית, התייעצו עם מנהל החשבונות שלכם והוא ידריך אתכם איך לשקלל את הוצאות החדר הזה כחלק מהוצאות העסק הפרטי שלכם: הוצאות חשמל, טלפון וארנונה, תשלום ועד הבית ועוד – עשויים להילקח בחשבון כהוצאות העסק [בחלק הבית שבו העסק מתקיים].

אין סיבה שתפסידו מכך שאינכם משלמים שכירות והוצאות לזרים.

לעתים יש להכין ביטוח מיוחד לבית [שריפה, ביטוח תכולה וכדומה] בגלל העבודה המתקיימת בתוכו. קבלו מידע אמין מיועצים מקצועיים.

בני הבית וחדר העבודה

יש מי שחדר העבודה שלהם הוא חדר פרטי שאין כניסה לתוכו. תופרות, תכשיטניות ועובדות סטודיו בוודאי יסגרו את הסדנה שלהן בפני ילדים כדי לא לסכן אותם וכדי להבטיח שהעבודה לא תינזק.

אך, כשהחדר סגור בפני ילדים הם עשויים לרצות דווקא להיכנס לתוכו, לגעת ולהרגיש והסקרנות הזו עשויה לסכן אותם. חשוב לתת לילדים להכיר את המקום, להבין מה ההורים עושים בחדר עבודה, איך הם עובדים וכיצד הם עוזרים לאנשים אחרים דרך עבודתם. חשוב שהילדים יכירו בכך שהעובדה של ההורים מכוונת לעשיה למען ערכים – כתיבת סת"ם, הקלה על כאבים של אנשים, עזרה לאנשים במצבים שונים [למשל, מכירת ביגוד] ומתן שירות הגון ואמין לזקוקים לו. ילדים יחוו טוב יותר את עולם העבודה דרך היכרות עם ההיבטים הערכיים שלו במקום עם ההיבט הכלכלי של תוצאות העבודה.

ילדים שנחשפים לעבודה ההורים מגלים שגם הם נוטים לעיסוק במקצוע: סוחר או אומן עשוי לגלות מי מהילדים קיבל בתורשה את כישוריו ונמשך לעבודה הזו - ולעודד אותו בכך.

בעבר, ילדים נחשפו לעבודת ההורים כי הנפחייה, הנגרייה, הלול והרפת כולם היו סביב הבית. הדרך הטבעית ללמד את הילדים איך המבוגרים חיים ולהכין אותם לחיי מבוגרים הייתה לתת להם לנשום את האווירה ואת העשייה בעבודה ובאמנות שבה עסקו ההורים.

בימינו רוב האנשים מנתקים את העבודה מחייהם האישיים על ידי נסיעה למקום העבודה שמרוחק מהבית אך בארצות המזרח נפגוש עדיין בתים שבהם חדר הכניסה הוא חדר עבודה – חנות, סדנת אמנות וכדומה.

מתברר, שהדרך הטבעית והישנה מוכיחה את עצמה: התרומה של חדר עבודה לחיי המשפחה אינה רק כלכלית, והיא נותנת לילדים מושג אמיתי על הדרך בה החיים מתנהלים – מאמץ, השקעה, הגינות ובעזרת ד' – תמורה.
חדר עבודה בית חיים אישיים יעל זלץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד