י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

דו"ח הרפז נחשף: התנהלות עבריינית בלשכת הרמטכ"ל

ד"וח המבקר על פרשת הרפז נחשף • ביקורת חריפה על התנהלותו של הרמטכ"ל לשעבר רא"ל גבי אשכנזי ואנשיו, שחתרו נגד אהוד ברק • ביקורת גם על ברק ובנימין נתניהו

גבי אשכנזי. צילום: ארכיון
גבי אשכנזי. צילום: ארכיון



היום (א), הותר לפרסום דו"ח חמור של מבקר המדינה על פרשת הרפז.

בדו"ח, נחשפה מערכת יחסים עכורה בין שר הביטחון אהוד ברק ובין הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, וכך גם התנהלות חמורה של אישים נוספים במערכת הבטחון.

מערכת היחסים העכורה, היא הרקע לפרשה הידועה בשם "מסמך הרפז".

בנוגע לפרשה הזו קובע הדו"ח שאשכנזי הכיר היטב את הרפז, עמד איתו בקשר ויצר קשר בין הרפז לעוזרו אל"מ ארז וינר, ואף הסכים לפעילות איסוף המידע שביצע הרפז בלשכתו של ברק למענו.

"התנהגותו של אל"ם וינר כפי שהיא באה לידי ביטוי בקשר עם הרפז כמפורט לעיל, הייתה פסולה, לא עלתה בקנה אחד עם חוק יסוד: צה"ל, ועם רוח צה"ל, והיא לא הלמה את היותו קצין בכיר בצה"ל ואת מעמדו כעוזר הרמטכ"ל", כתב המבקר.

עם זאת המבקר קובע שוינר ואשכנזי לא היו מעורבים בפרסומו של "מסמך הרפז", "בביקורת לא נמצאה כל מעורבות של הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי (או של רעייתו רונית אשכנזי), או של תא"ל (מיל') בניהו בפרסום מסמך הרפז בתקשורת, לרבות בעיתוי הפרסום, סמוך לתחילת הראיונות של השר ברק את המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל; לא נמצא בביקורת, כי אל"ם וינר ידע שאל"ם (מיל') סיבוני מתעתד להעביר את מסמך הרפז לתקשורת".

במשרד המבקר מוסיפים עוד, כי "במצב עניינים זה של מערכת היחסים העכורה ששררה בין עוזריהם הקרובים של השר ברק ושל הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי, היה על השר ועל הרמטכ"ל דאז להיות ערים ומודעים לנזק הרב שנגרם, ולהביא להפסקת מצב זה. זאת, כדי למנוע פגיעה כה חמורה בשיתוף הפעולה בין שתי הלשכות.

רוח רעה בלשכות

למבקר גם ביקורת על שר הביטחון ברק, שפעל בניגוד לפקודות ולנהלים, "מעל ראשו" של הרמטכ"ל אשכנזי, בין היתר בנושא מינוי יאיר נווה לסגן הרמטכ"ל.

"משרד מבקר המדינה מעיר לשר ברק, כי פעל בניגוד להפ"ע עקרונות הקידום בכל הנוגע למינויו של אלוף יאיר נווה לתפקיד סגן הרמטכ"ל, בכך שהתעלם מהרמטכ"ל המכהן באותה עת, רא"ל (מיל') אשכנזי, שהיה הרשות הממנה בתהליך המינוי לתפקידים בדרגת אלוף, ובכלל זה גם לתפקיד סגן הרמטכ"ל. זאת במיוחד כאשר מדובר במינוי לתפקיד בעל חשיבות כמו סגן רמטכ"ל, וגם אם אלוף נווה אמור היה לעבוד במשך תקופה לא ארוכה תחת הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי".

"בנוסף לזאת, מעיר משרד מבקר המדינה, כי השר ברק ואלוף גלנט כרמטכ"ל המיועד נהגו שלא על פי המסד הנורמטיבי כאשר הודיעו פומבית על מינויו המתוכנן של אל"ם (מיל') ליאור לוטן לתפקיד דובר צה"ל, תוך התעלמות מהרמטכ"ל המכהן, רא"ל (מיל') אשכנזי, שהיה באותה עת הסמכות הממנה היחידה לתפקידי הקצונה הבכירה ובכלל זה לתפקיד דובר צה"ל", מוסיפים במשרד המבקר.

הדו"ח מותח ביקורת גם על ראש הממשלה, אשר ידע על הרוח הרעה בין הלשכות ולא עשה דבר, "מודעותו של ראש הממשלה למערכת היחסים העכורה בין השר ברק ובין הרמטכ"ל דאז, רא"ל (מיל') אשכנזי, ונוכח החשש לפגיעה בתפקודה התקין של מעהב"ט, והפגיעה האפשרית של מערכת היחסים הקשה הזאת באמון הציבור במעהב"ט, ראוי היה, כי ראש הממשלה ילבן עם שני האישים כבר באפריל ובמאי 2010 את טיב היחסים ביניהם ואת טענותיהם".

הדו"ח מבקר גם את התקשורת ותופעת ה"עיתונאים מטעם" שנחשפה: "צוות הביקורת נחשף לא אחת לפעילות עיתונאית יזומה, שבה בלטה ההזדהות עם צד זה או אחר, תמיכה שהפכה למחנאות של ממש. זו תופעה לא בריאה שלא נמצאה כמותה בעבר בממדים כאלה. יש לקוות, כי הדברים לא יחזרו על עצמם בעתיד והלקחים הראויים יופקו", נאמר בדו"ח .

אהוד ברק. צילום: פלאש90צילום: אהוד ברק. צילום: פלאש90
אהוד ברק. צילום: פלאש90


"רעידת אדמה"

במשרד הביטחון מסרו בתגובה "פרסום דו"ח הרפז איננו נקודת סיום אלא נקודת התחלה לבירור משפטי של הפרשה על מנת להגיע לחקר האמת ולביעור הנגעים שנחשפו בו. הדו"ח מבהיר עד כמה מדובר בעניין חמור, פרשה מהקשות שידענו. מה שנדרש כעת זו חקירה פלילית וועדת חקירה ממלכתית.

עם זאת: "הדברים שהועלו בדו"ח בהקשר לשר הביטחון ברק הם בתחומי "נימוסים והליכות". כל המעשים שנטענים (למעט אמירתו בקשר לבניהו) התרחשו לאחר שמסמך הרפז כבר נמצא בלשכת הרמטכ"ל ורובם (למעט עיכוב מינויים) אירעו לאחר פרסום המסמך, קרי בתקופה שבה אכן נפגע אמון השר בלשכת הרמטכ"ל".

"בכל מקרה, כמצוין בדו"ח, שום סוג של אירועים הקשורים במתח בעבודה בין לשכות אינם באים במקום כפיפותו של הרמטכ"ל לדרג המדיני ואינם יכולים להצדיק התנהגות עבריינית לכאורה, מכיוון לשכת הרמטכ"ל, כמתואר בדו"ח", נמסר ממשרד הביטחון.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, אמר בתגובה כי "דו״ח מבקר המדינה החמור הוא מזעזע ולא פחות מרעידת אדמה".

יו"ר התנועה, ציפי לבני, אמרה כי "דוח הרפז מצטרף לדו"ח דיסקין ושניהם מעידים שנתניהו אינו מסוגל לנהל ביד בוטחת את ענייניה הביטחוניים והלאומיים של ישראל".

"נתניהו מעדיף את האינטרס הפוליטי הצר על פני האינטרס הלאומי ובכך נכשל פעם נוספת בתפקידו", הוסיפה לבני.
מסמך הרפז אהוד ברק גבי אשכנזי צה''ל משרד הבטחון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד