י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

איילת שקד לדרעי: "בשם מי קראת לי בוגדת?"

ח"כ שקד הציגה את חוק השוויון בנטל, ופנתה להנהגת העולם החרדי: "הנמיכו את הלהבות. הצלחת החוק תלויה בכם"

ועדת שקד. צילום: דוברות הכנסת
ועדת שקד. צילום: דוברות הכנסת



ח"כ שקד נשאה היום (ג) בבוקר נאום לרגל הצגת חוק השוויון בנטל והעלאתו לדיון בתום העבודה המתמשכת בוועדה בראשותה וטרם ההצבעה על החוק. בנאומה הגנה שקד על החוק והטילה את הצלחתו גם על ההנהגה החרדית.

שקד התייחסה גם להתנגדות החרדית ותקפה את יו"ר שס על שכינה אותה בוגדת. שקד לא התייחסה לכך שסעיף הסנקציות הפליליות הוציא מאות אלפים מהציבור החרדי לעצרת תפילה וזעקה ברחובה של עיר אלא כינתה אותו "חובת שירות ביטחון" כפי שהוא מנוסח בחוק, אולם פירטה מספר הקלות הקיימות בחוק גם במקרה של אי עמידה ביעדים בתקופת הקבע. ביניהן, הותרת 1800 מתמידים גם במצב זה, דחיית גיל הגיוס לגיל 21 גם לאחר החלת חובת הגיוס, ובנוסף, החוק מבקש לקבוע מנגנון חד פעמי שיתיר לשר הביטחון גם במצב של אי עמידה ביעדים להקל על הציבור החרדי.

"החוק ישפיע על ציבור רחב אשר חי כבר עשרות שנים במציאות מסוימת", אמרה שקד. "מציאות אשר מקדשת את ערך לימוד התורה כערך עליון. שיקומו של עולם התורה, עולם המהווה את הנדבך המרכזי בהיסטוריה התרבותית של העם היהודי, ואשר כמעט נחרב עד היסוד בשואה, התאפשר, בין היתר, בזכות דבקותו של הציבור החרדי בערך זה".

שקד ציינה כי בזכות צבאה החזק של מדינת ישראל, מתאפשר כיום לימוד התורה של רבים חרדים. אך המציאות השתנתה וכיום "התרחב חלקו של ציבור זה באוכלוסייה, ובהתאם התרחב חלקם של אלו שאינם בנויים להקדיש את כל חייהם ללימוד תורה. אלו מצאו את עצמם במציאות בלתי אפשרית בהם מחד, הם אינם מקדישים את כל עיתותיהם לתורה, ומאידך אינם לומדים מקצוע ואינם יכולים להתפרנס בכבוד".

"בשנים האחרונות, החלו גורמים שונים בחברה החרדית להבין את המצב, והחלו לפעול להקניית מקצוע לאלו שאינם לומדים, להשמתם בשוק העבודה, ובתיאום עם הצבא, בגיוסם לצבא למסגרות המתאימות לחייל החרדי. שינוי שכזה לא יכול להיעשות במחי יד. הוא חייב להתבצע בהדרגתיות ובתשומת לב, כמו גם באופן שיהיה ניתן ליישמו במציאות".

שקד שלחה מסר מרגיע כלפי הציבור החרדי ואמרה כי החוק יאפשר את המשך קיום עולם התורה במלוא עוזו, ואת יציאתם לשירות ולעבודה של אלו שאינם לומדים. "חוק זה, יביא לפריחתו של הציבור החרדי. מי שטוען אחרת או שאינו בקי בפרטי החוק, או שהוא מבקש להציג מצג שווא כיון שהוא אינו רוצה באמת בשמירת עולם התורה ובקידום הציבור החרדי".

שקד תקפה את ח"כ דרעי מעל במת הכנסת ואמרה לו: "קראת לי בוגדת. קבעת ש'איילת שקד בגדה בעולם התורה'. באיזה עולם תורני ובשם איזה ערך יהודי השמצת אותי באופן האישי והמסית הזה? אם באמת אכפת לכם מעם ישראל ומתורת ישראל, תעודדו את מי שלא לומד להתגייס ולתרום למדינה, כך תאפשרו למי שלומד ללמוד".

שקד ציינה כי רוב חברי הכנסת מסיעת ש"ס שרתו בצבא "אלי ישי שירת שלוש שנים, אמנון כהן כנ"ל, דרעי שירת ארבעה חודשים. אבל למה הדור הצעיר לא משרת ברובו? חרדים נלחמו במלחמת השחרור, במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור. אח של ח"כ גפני נלחם בקרב סולטן יעקב, ח"כ אורי מקלב קרוי על שם דודו שנהרג במלחמת השחרור. אני מחזיקה מודעה מתש"ח של אגודת ישראל שקוראת לבחורים בני 17 עד 25 להתגייס. הנוהל ב-30 השנה האחרונות שלא לשרת כברירת מחדל הוא פגום".

"אני סומכת על החברה החרדית כי תשכיל להבין שהצלחת החוקים היא אינטרס מובהק שלה ותשתף פעולה עם יישומו לטובתה ולטובת כלל החברה הישראלית. אני מאמינה בחברה החרדית. אין כאן מקסם שווא של שוויון בנטל כי אם צמצום אי השוויון. אני מקווה ומאמינה כי החוקים שעליהם נצביע היום יפעלו את פעולתם וכי הם יובילו לחברה ישראלית טובה, מתקדמת ומאוחדת יותר".
שקד דרעי חוק שוויון מליאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד