י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

מסביר ותוקף: נתניהו על חוק מדינת הלאום

הצעתו של ראש הממשלה לקדם בחקיקה את הגדרה היהודית של מדינת ישראל, עוררה סערה - הבוקר הוא שב לעמדתו, ומשיב למתנגדים

נתניהו בביקור במוסקבה, עם נרות שבת
נתניהו בביקור במוסקבה, עם נרות שבת

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (א') התייחס ראש הממשלה לסערה שפרצה בעקבות הצהרתו בסוף השבוע שעבר על כך שיקדם את חוק מדינת הלאום והבהיר כי להיותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי אין ביטוי מספיק בחוקיה ומשום כך הוא מקדם את החוק.

"חוקי היסוד שלנו", הסביר נתניהו, "נותנים ביטוי מלא לצד הדמוקרטי של המדינה. אנחנו עושים את זה על ידי מתן שוויון זכויות מלא לכל אזרח ואזרחית בישראל. חוקי היסוד עושים זאת באמצעות שני חוקים עיקריים - חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק.

"לעומת זאת, היסוד שלנו, וזה מה שחוק היסוד המוצע אמור לספק. הוא יגדיר את הזכות הלאומית של העם היהודי על מדינת ישראל, וזאת בלי לפגוע בזכויות הפרט של כל אזרחי ישראל במדינת ישראל. הוא יבצר את מעמדו של חוק השבות כחוק יסוד, הוא יעגן בחוקי יסוד את מעמדם של הסמלים הלאומיים - הדגל, ההמנון, השפה ומרכיבים אחרים של הווייתנו הלאומית. המרכיבים הללו נמצאים תחת התקפה מתמדת שהולכת וגוברת מחוץ ואפילו מבית. אבל, מסד הקיום של מדינת ישראל נובע מהיותה הבית הלאומי של העם היהודי ומהזיקה העמוקה של עם ישראל לארץ ישראל".

נתניהו התייחס גם לקולות שנשמעו בשבוע שעבר המתנגדים להצעתו כשבראשם שרת המשפטים לבני שמיהרה לרמוז ולהצהיר כי תתנגד ליזמות שיחלישו את הערכים הדמוקרטיים בפני הערכים היהודיים: "כמו שהתנגדתי בעבר ליוזמות כאלה אעשה זאת ולא משנה זהותו של המציע."

נתניהו התייחס לקריאות אלו ואמר כי בכוונתו לקדם את החוק תוך הידברות עם כל מרכיבי הקואליציה: "יש כמובן אלה שאינם רוצים שמדינת ישראל תוגדר כמדינת הלאום של העם היהודי. הם רוצים שתקום כאן מדינת לאום פלסטינית לצדנו, ושישראל תהפוך בהדרגה למדינה דו-לאומית, ערבית-יהודית, בתוך הגבולות המצומקים שלה. אבל אני אומר דבר פשוט: אי אפשר להחזיק את המקל הלאומי בשני קצותיו הלאומיים. אי אפשר לומר שרוצים להיפרד מהפלסטינים כדי למנוע מדינה דו-לאומית, דבר שיש בו היגיון מסוים, ומנגד לקדש מדינה דו-לאומית, יהודית-ערבית, בגבולות הקבע של מדינת ישראל.

"מדינת ישראל נותנת שוויון זכויות, זכויות הפרט, מלא לכל אזרחיה,אבל היא מדינת הלאום של עם אחד בלבד - העם היהודי - ולא של שום עם אחר. ובכן, כדי לבצר את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי אני מתכוון להוביל חקיקת חוק יסוד שיעגן מעמד זה. החוק החדש ינוסח בהידברות עם כל מרכיבי הקואליציה, כך שישמור על ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

נתניהו הוסיף ואמר כי הוא "רוצה להבהיר שלא מדובר כאן בעניין פוליטי. כשהאופוזיציה בקדנציה הקודמת העלתה הצעת חוק בנושא הזה אני הודעתי מייד שאני אתמוך בה. וביום הזה, ערב יום הזיכרון אני מבקש לצטט משירו של נתן אלתרמן שנהוג לצטט אותו ביום הזה. הוא פורסם בעיתון 'דבר' ב-1947 והוא אמר: 'אנחנו מגש הכסף שעליו לך ניתנה מדינת היהודים'. זה דבר ברור, הגיע הזמן שנחוקק את זה".
נתניהו יהודית דמוקרטית לבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד