י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

תחקיר אור החיים • הרב וולף למורות בית יעקב: התלוננתן? תפוטרו

שערוריה: עושק שכר בגיבוי הנהלת 'בית יעקב' • מזה חמישה חודשים שמורות סמינר 'אור החיים' בבני ברק, לא קיבלו את שכרן • ההנהלה פרסמה את הודעת יו"ר איגוד מנהלי הסמינרים של "בית יעקב": מי שתפנה בעניין למשרד החינוך תפוטר, תימנע ממנה עבודה, והיא חשופה לתביעות • מורה : "הגיעו מים עד נפש" • הרב וולף: "לא מגיב"

תחקיר אור החיים • הרב וולף למורות בית יעקב: התלוננתן? תפוטרו
הלה פלח


הסמינר לבנות "אור החיים" בבני ברק, לא העביר משכורות למורות מזה חמישה חודשים. מורות המוסד אויימו על ידי ראשי 'בית יעקב', כי מורות שיתלוננו על כך בפני משרד החינוך, יפוטרו.

סמינר 'אור החיים' ברחוב עזרא בבני ברק, הוא מוסד ותיק ועתיר זכויות. הוא נוסד בתחילת שנות החמישים על ידי החזו"א, הסטייפלע'ר והגאון רבי עזרא עטיה, כשמטרתו הוא חינוך בדרך התורה והמסורה של בנות ממוצא ספרדי חרדיות ומסורתיות מכל רחבי הארץ.

המנהל המיתולוגי של המוסד, ר' משה פרדו, הוא זה שקבע את אופיו של המוסד ככזה שנועד לחנך נערות, הבאות מרקע מגוון, להקים בתים של תורה. בהנהלת המוסד משמש כיום, בין השאר, הרב חיים אטיאס, אביו של חבר הכנסת אריאל אטיאס מש"ס.

"אנחנו אוהבות את אור החיים מאד", אומרת לנו אחת המורות, שלדבריה לא קיבלה שכר מזה למעלה מחמישה חודשים, "אנחנו לא רוצים שהוא ייפגע בשום דרך. חלילה לנו. אבל הגיעו מים עד נפש". לדבריה של המורה, שלא מוכנה להזדהות בשמה, היא אם למשפחה, בעלה אברך וכדי להגיע לעבודתה בסמינר, היא נאלצת לנסוע במשך שעות ממקום מגוריה, מחוץ לעיר. "לא משלמים לנו אפילו הוצאות נסיעות. כלום".

• פנית למישהו מהנהלת המוסד? מהמזכירות?

"לא פניתי ולא דיברו איתנו. פשוט מתעלמים ומחכים שזה יעבור. לפני פסח זרקו לנו סכום כסף קטן, שכמובן לא כיסה את המשכורות. בעלי רוצה שאני אפסיק לנסוע לסמינר, אלו הוצאות כבדות ואין לנו איך לשלם".

ל'בחדרי חרדים' הגיעה עדות של מורה נוספת, תושבת העיר בני ברק, שמספרת גם היא שבחמשת החודשים האחרונים היא קיבלה משכורת 'פעם וחצי': "לפני כמה ימים שילמו לי חלק ממשכורת פברואר. את החלק ממשכורת ינואר, קיבלתי מעט לפני פסח. עדיין חייבים לי על שני החודשים הללו, ועל שלושת החודשים מאז".

• את זוכרת שזה קרה פעם?

"אני ברוך השם לא מעט שנים משמשת מורה בסמינר וזה אף פעם לא זכור לי. כל חודש בעשירי בדיוק היתה נכנסת משכורת. בחצי שנה האחרונה משהו השתבש".

גם היא לא פנתה, אבל היא מספרת שכינסו אותם לפני תקופה, והסבירו להם שהסמינר נמצא בקשיים כלכליים, והם מקווים להתייצב ולשלם למורות את שמגיע להן.

"כנראה הקיצוצים בתקציב והתרומות שהפסיקו להגיע גרמו לגירעונות", היא מוסיפה, "חשוב לנו שהמוסד ימשיך ואנחנו מוכנים לסבול ולחכות, בתקווה שיגיע השיפור".

המורות מספרות על עבודות נוספות שהן לוקחות על מנת לכלכל את ביתם, במקום המשכורת המגיעה מבית הספר. בין השאר אחת מהן עושה עבודות ניקיון בבתים, עבודות גיהוץ ועוד. זאת בנוסף לעבודתה במשרה מלאה כמורה. הן מחכות לפתרון אך יודעות שלא בטוח שהוא יבוא, וייתכן ששכרן לא יגיע לעולם.

ב'אור החיים' לומדות כ-700 תלמידות, ומהערכות של אחת מנשות צוות בית הספר, כ-40 עד 50 מורות.

בית הספר, שתלמידותיו כאמור מגיעות מכל הארץ, מחזיק גם באולם המושכר לאירועים, ובכלל זה עצרות וכינוסים לנשים בבני ברק. אחד הכנסים המפרוסמים היה "סיום הש"ס לנשים", שנערך במקביל לסיום סדר הדף היומי, ובו השתתפו נשות האדמו"רים מויז'ניץ, גור ובעלזא, והרבניות בן שמעון, לפקוביץ, קרליץ, קולדצקי ופינקל. ,

מכתב מאיים
בימים האחרונים נתלה בחדר המורות של הסמינר מכתב המאיים על המורות לבל יתלוננו בפני הרשויות. המכתב חתום על ידי הרב זאב וולף, יו"ר איגוד מנהלי הסמינרים של "בית יעקב", והמנכ"ל הרב יצחק אוסטרליץ.

"לצערינו הרב בתקופה האחרונה היו פניות של מורות לערכאות ולרשויות שונות כגון בית הדין לעבודה, משרד החינוך משרד הכלכלה וכד'", כותבים השניים, "לאור חומרת העניין, הנושא נידון בישיבת הנהלת האיגוד והוחלט: מנהלי הסמינרים של בית יעקב לא יעסיקו בשום אופן מורה שפנתה לערכאות כדי לדון או לתבוע את הנהלות הסמינרים או את מי ממנהליהם בכל ענין ונושא.

"הוי אומר כי מורה אשר תפנה לערכאות תימנע ממנה האפשרות מלשמש כמורה בכל מוסדות בית יעקב כאשר על פי חוק אין חובה להמשיך את עבודתה". המסמך ממשיך ומאיים כי המורות שייפנו לתבוע, חשופים לתביעות דומות מצד תלמידות "בדרך שבה התוו".

ונותר לתהות: האם מנהלי הסמינרים שהם וכל בנותיהם מסודרות במשרות בכירות - גם לא קיבלו משכורות חודשים כה רבים?

יש לציין כי ככל הידוע, סמינר 'אור החיים' אינו משתייך לרשת הסמינרים של בית יעקב, אך זה לא מנע ממנהלי המוסד לתלות את המכתב החריף, שגרם לכמה מורות שהתקשרנו אליהן, לסרב למסור פרטים, על אף שהודו כי הנהלת המוסד מלינה את שכרם.

כשפנינו לרב זאב וולף לבקשת תגובה, הוא ענה: "אני לא מדבר עם אתרים, שלום", וניתק את השיחה. תגובת הנהלת מוסד אור החיים, אליה פנינו לפני פסח, וניסינו לפנות שוב היום, לא התקבלה. לכשתתקבל - נפרסמה.

גורמים במשרד החינוך אישרו ל"בחדרי חרדים" את המידע, ואמרו כי בימים הקרובים תיבחן ההתנהלות הכלכלית של המוסד, ולפי זה יחליט משרד החינוך על הצעדים שיינקטו.

בכיר במשרד החינוך אמר כי מפקחי המשרד בוחנים את התנהלותו הכלכלית של המוסד: "במקרים שנמצא כי יש כשל בניהול הכספי, וחמור מכך", אומר הבכיר, "המשרד מפסיק את העברת הכספים באופן מיידי. בינתיים אנחנו לא יודעים מה קרה באור החיים, אך המקרה בבדיקה".

'בחדרי חרדים' חמשיך לעקוב אחרי תופעות פסולות במערכת החינוך החרדית. יש לכם מידע? אל תהססו לשתף אותנו ואת הציבור, כדי לעשות להן סוף.

המכתב. צילום: בחדרי חרדים
,
משכורות משרד החינוך אור החיים וולף סמינר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 88 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד