י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ויהי אור • מגמות בעולם התאורה

תאורה כיום היא כבר מזמן לא רק אור בבית • היא גם אווירה, ולא רק • גלית עבדי, מנהלת השיווק בחברת Sphera תאורה, עם תובנות חדשות בעולם האור והעיצוב

גופים למראה תעשייתי מולטה לוצה להשיג בספרה
גופים למראה תעשייתי מולטה לוצה להשיג בספרה



אפשר להגדיר את מה שקורה היום בעולם התאורה - מהפכת האור. במסגרת מהפיכה זו ניתן לחלק את המגמה לשני היבטים מובילים המשליכים על כל מה שקורה מבחינה זו בעולם התאורה: ההיבט העיצובי וההיבט הפונקציונאלי.

כיום, שואפים בעיצוב תאורה לתוצאות מרחיקות לכת מעבר לפונקציונאליות. להאיר את החלל זו תועלת אחת (הבסיסית של פעם), ואילו היום מכוונים למגוון תועלות: פונקציונאליות, דקורטיביות ואווירתיות.

אם בעבר התפקיד היה פונקציונאלי – לגרום לכך שיהיה אור בחלל, כדי שאפשר יהיה לתפקד בו, השתמשו לצורך כך במנורות פשוטות, וחומרי הגלם מהם היו עשויים גופי התאורה, היו מאוד בסיסיים.

היום זה לא כך. היום לתאורה יש גם תפקיד אסתטי - להוות אלמנט עיצובי בתוך החלל, ממש כמו הרהיטים והאביזרים הנמצאים בו.

תפקיד נוסף - יצירת אווירה בחלל. לדבריה, תפקיד זה מבטא את השילוב בין שני העולמות – באמצעות האור הפונקציונאלי המופק מהמנורה, והצורה העיצובית של המנורה, נוצרה שפה ואווירה מסוימת בחלל, אווירה דרמטית, רומנטית, חגיגית ועוד.

כיום הצרכנים מבינים כי פונקצית המנורה היא בעלת תרומה משמעותית לעיצוב הכולל בחלל.

גוף תאורה בסגנון רטרו של חברת לוסיס להשיג בספרהצילום: גוף תאורה בסגנון רטרו של חברת לוסיס להשיג בספרה
גוף תאורה בסגנון רטרו של חברת לוסיס להשיג בספרה


לחבר בין שני עולמות

כדי לחבר בין שני העולמות, אביא מספר דוגמאות:

• שימוש בתאורה נסתרת - (היבט עיצובי) לאחרונה, מתחזקת המגמה של הסתרת גופי התאורה הטכניים/אדריכליים בחלל. הסתרה זו מתבצעת תוך שימת דגש על מניעת סינוור. רוב הגופים הם שקועים בגבס, מוטמעים במעטפת הבית ומוסתרים.

הסוואת התאורה נעשית במגוון טכניקות, צביעת המנורות בצבעים עדינים המשתלבים בצבעי הקירות והתקרות. המטרה בתאורה הנסתרת היא שהגופים לא יהיו בולטים ולא יתחרו באלמנטים אחרים בחלל כדי לא ליצור עומס בעיני המתבונן.

• שימוש בגופים דרמטיים וגדולים - (היבט עיצובי) כמשלים לתאורה הטכנית הנסתרת, קיימת מגמה של הצבת מנורה אחת או שתיים דומיננטיות, בולטות בחלל. מדובר במנורות גדולות במיוחד, קוטר של מטר עד מטר וחצי. מנורות אלו, משקפות ומספרות את אופי החלל, קלאסי, מודרני, כפרי ואחרים. בעבר נדיר היה למצוא גופי תאורה בגודל הזה בחללים פרטיים.

• תכנון תאורה חסכונית – (היבט פונקציונאלי) כולם רוצים לשמור על כדור הארץ ולהפוך לירוקים יותר, יש חשיבות לתכנון תאורה תוך התייחסות להיבט של החיסכון באנרגיה. כך ניתן למצוא היום יותר ויותר מנורות המבוססות על נורות חסכוניות, נורות פלורוסנטיות, פלורוסנטיות וקומפקטיות (PL EL ) מטאל ולד המקדמות ומחזקות מגמה זו.

• חדירת הלדים לעולם התאורה – (היבט פונקציונאלי) כיום יותר ויותר חברות מכניסות את השימוש בנורת הלד, נורה חסכונית לגופי תאורה. ניתן למצוא היום מנורות לשימושים שונים
בתאורת הבית, והגינה, זה בהשוואה לעבר בו שימשה נורת הלד בעיקר לקירות מסך.

היתרונות של הלד רבים, חיסכון באנרגיה המתבטא בצורות שונות, 1-1.5 ואט "חי" לאורך מספר רב של שנים ומספק שעות אור רבות, נורת הלד, מספקת אור שאיננו מחמם, יעיל במיוחד בנקודות בהן האובייקט המואר ניזוק מחום כמו אוכל, בדים. נורת הלד מהווה פיתרון בטיחותי בסביבת ילדים. נורת הלד מגיעה בצבעים שונים המבוססים על שילוב ירוק,אדום וכחול (BCG) – היוצרים צבעוניות בחלל.

GIOGALI SP 80 BCO גדול ודרמטי להשיג בספרה תאורהצילום: GIOGALI SP 80 BCO גדול ודרמטי להשיג בספרה תאורה
GIOGALI SP 80 BCO גדול ודרמטי להשיג בספרה תאורה




• זיכרון מהעבר – רטרו – (היבט עיצובי) – שנות ה-50 וה-70 של המאה הקודמת, נראות היום בבתים מודרנים ומתוחכמים. ניתן למצוא את התקופה הזו במנורות העשויות מבדים בשילוב עם חלק העשוי מחומר מודרני בעיצוב נקי. אפשר גם למצוא נברשות קריסטלים, או גופי תאורה העשויים מחומרים פלסטיים (היישר מתקופת ילדי הפרחים).

• שילובי חומרים – (היבט עיצובי) – כמו באופנה, שהכל הולך עם הכל, כך גם בעיצוב גופי תאורה ניתן למצוא שלובים של חומרים שונים ומשונים. ניתן למצוא מנורות העשויות מחומרים טבעיים וחמים כמו בדים, זכוכית וקריסטל, יחד עם חלקי מתכת (חומר קר), או נירוסטה בשילוב זכוכית ועץ.

• שימוש בגופים במראה תעשייתי לחללים פרטיים "ונקיים" – (היבט עיצובי) היום התעשייתי, "המלוכלך" נכנס לתוך החללים הפרטיים, ולתוך המשרדים, כך אפשר למצוא גופי תאורה במראה המזכיר את תאורת הבמה, בשימוש למשרדים ולבתים.

גלית עבדי היא מנהלת השיווק בחברת ספרה תאורה. ספרה תאורה, אור יהודה, התעשייה 11. טל. 03-5339933, פקס. 03-5339944

אולם התצוגה של Sphera מציב סטנדרטים חדשים בתחום תכנון התאורה לבית, ומציג את הדור הבא של גופי התאורה לחללים השונים. נקודת המוצא החדשנית של ספרה היא בחירת הנורה כשלב ראשוני בתכנון התאורה, הנותנת מענה אופטימאלי על הצורך שאנו מבקשים להאיר בחלל הנתון.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד