י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

התפתחות הילד: מהבעות פנים ועד שפה עשירה

המאפיין הייחודי של האדם הוא היותו מדבר, תינוק שנולד עדיין איננו מתקשר עם הוריו, אבל אל תזלזלו – הוא כבר יודע לקרוא הבעות פנים ולומד מהר להבין את הסביבה • הכתבה בשיתוף מכבי שרותי בריאות

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

נולד לכם תינוק? מזל טוב. אבל אין הרבה זמן לחגוג, והאחריות ההורית קיימת כבר מהרגע הראשון, לוודא שהכול תקין ושהילד מתפתח בצורה הבריאה והנכונה ביותר. 'מכבי שירותי בריאות' מספקת לכם את הכלים והידע למעקב נכון אחרי התפתחות הילד, כאשר בכתבה זו נלמד אודות הבנת מושגים והעשרת השפה.

הילוד אינו מסוגל לדבר או להבין לגמרי את שנאמר, אולם הוא לומד במהירות. מחקרים מלמדים כי תינוקות מתחילים להקשיב לקול הוריהם עוד לפני הלידה. לאחר הלידה, התינוק מקשיב קשב רב למילים, משפטים וביטויים שנאמרים בסביבתו, ובעיקר על ידי הוריו שקולם מוכר לו. התינוק מתבונן וקולט מושגים נוספים מסביבתו, ובכלל זה, את המשמעות של מושגים כגון אהבה, אמון, זמן ורגש.

כילוד, התינוק אינו מסוגל לתפוס את המשמעות של המילים שנאמרות בקרבתו, אולם הוא מסוגל להבין את הרגש שנלווה למילים דוגמת שמחה, עצב, אהבה, דאגה, חרדה או כעס. בגיל 4 חודשים מזהה התינוק את שמו וכבר בגיל 8-12 חודש יוכל למלא הוראות פשוטות (אל תיגע!) בגיל שנתיים יוכל התינוק לדבר במשפטים פשוטים של 2-3 מילים ואילו בגיל 3 יכיל אוצר המילים שלו כמה מאות מילים והוא יתפוס את משמעותם של מושגים יומיומיים כגון זמן, ניקיון, ארוחות ופעולות שגרה.

התינוק משתמש בחושיו בכל רגע של ערות כדי לקלוט מידע על העולם שסובב אותו. מרבית המומחים סבורים כי תינוקות מסוגלים להבין הרבה יותר מכפי שאנו נוטים לחשוב. כאמצעי חיוני להישרדותו מגלה התינוק ערנות רבה לרגשות הסובבים אותו. הוא מסוגל להבין כיצד אתם מרגישים או חושבים מעצם הקשבתו לטון דיבור, צפייה בהבעות פנים, מקצב נשימה, תחושת עור או התבוננות בעיניים. אם תענו לבכי ותיגשו אליו, תתבוננו בו בעיניים אוהבות ותאכילו אותו כשהוא רעב, תלמדו את תינוקכם כי הוא משמעותי עבורכם.

עם הזמן זכרונו של התינוק ישתפר, יכולתו להתרכז תארך, יכולתו לתקשר תתפתח וכישוריו החברתיים יהפכו משמעותיים יותר ויותר. בגיל 2-3 חודשים הפעילות האהובה ביותר אצל תינוק היא צפייה במתרחש סביבו. הוא מבין כעת כי אתם שם כדי להרגיע, להאכיל, או לשחק עמו אם ירצה. בתמורה, הוא יחייך, ילמד כי אתם מגיבים לכך בשמחה, ויפנים כי זהו אמצעי להביע שביעות רצון.

בגיל 4-7 חודשים התינוק מזהה את שמו, מבין שאתם פונים אליו ומגיב. הוא מגלה יותר ויותר רגישות לטון דיבור. כשאתם שמחים הוא יגיב בשמחה, אך אם תדברו אליו בכעס הוא עלול לפרוץ בבכי. כמו כן, לקראת גיל 7 חודשים מתחיל התינוק לפחד מזרים, ועלול לסרב ולהפנות את גבו אם אדם זר ירצה לקחתו על הידיים.

בגיל 8-12 חודשים התינוק מתחיל להבין בקשות פשוטות. אם הוא מנסה לגעת בחפץ אסור או בשקע חשמל, אמרו לו 'לא!'. שימו לב שהוא יעצור ויתבונן בפניכם. בהמשך הוא אף עשוי לעשות 'לא' עם הראש, בתגובה. זכרו שהתינוק בוחן את תגובתכם להתנהגותו בכל העת. הוא עשוי לזרוק מזון על הרצפה ולחכות לתגובתכם. כעבור זמן ינסה התינוק שוב לזרוק מזון על הרצפה אך ורק כדי לבדוק האם תגובתכם תהיה זהה.

בגיל 18 חודשים אמור התינוק להבין ולהשתמש בכ-50 מילים. באופן כללי יבין התינוק את משמעות המילה עוד לפני שישתמש בה בעצמו. כמו כן יוכל למלא אחר הוראות בשני חלקים, לדוגמה, 'הרם את הקוביות והכנס אותן לקופסא'. אט אט מבין הפעוט כי רצונותיו עלולים שלא לעלות בקנה אחד עם רצונות הוריו. הוא ינסה לאכוף את רצונותיו ועלול להתרגז אם תסרבו. לקראת גיל שנתיים הפעוט מסוגל לתפוס מושגים של מרחב או ממד, ולכן הוא יהנה מהרכבת פאזל, מסוגל לזהות צורות כגון ריבוע או משולש, ולהכניס אותן למקומן בפאזל הרכבה.

בגיל שנתיים עד שנתיים וחצי, הפעוט מדבר בצורה ברורה. מומחים סבורים כי מרבית בני השנתיים מסוגלים להבין כ-150 מילים, ומוסיפים לאוצר המילים שלהם כ-10 מילים חדשות מדי יום. כעת, לאחר שרכש שפה ויכולת דיבור, יכול הפעוט להתרכז ברגשותיו. בסביבות גיל 2-3 שנים מתחיל הפעוט לקלוט את אבני הבניין שבבסיס כל מערכת יחסים, דהיינו, אהבה ואמון. הוא מבין כי אתם ויתר בני המשפחה דואגים לו וכי אתם לצדו.

אוצר המילים של הפעוט ילך ויגדל כל העת. לקראת גיל 6 אוצר המילים של מרבית הילדים מכיל כ-13,000 מילים. במהלך השנים הבאות ילמד הילד להבין מושגים ומצבים מורכבים יותר, כגון חשבון, צדק ואי צדק וכיצד להתכונן לבאות.

דיבור וקריאת סיפורים תורמים רבות להרחבת אוצר המילים של הילד ומשפרים את יכולותיו התקשורתיות. על אף שהתינוק אינו מסוגל להבין את הסיפור עצמו הוא ילמד שקריאה מקנה הנאה וכי מדובר בפעילות משותפת ורגועה. עודדו אותו לשחק משחקים שמתאימים לגילו וליכולותיו. הציעו לו פאזלים, משחקי הרכבה ובובות כדי לעודד משחקי דמיון. אם בסביבות גיל שנתיים הפעוט מתקשה להבין ולמלא אחר הוראות פשוטות - התייעצו עם רופא הילדים.
תינוק הבעות פנים הבנה דיבור העשרת שפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד