י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ספין כושל: כך נוצרה הדרישה שלא הייתה להדחת ישראל כץ

תדרוך חסר אחריות של מקורב לאחד הנציגים החרדים לכלי התקשורת הכלליים, הפך את המאבק בחילול השבת בתל אביב - לדרישה לפיטוריו של שר התחבורה ופגע בסיכוייו • האם אכן תכננו החרדים דרישה כזו? • ומדוע מיהרו להכחיש אותה?

כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
כץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חילולי השבת בתל אביב: האם היה מי שדרש לפטר את שר התחבורה ישראל כץ, או שתדרוך לא מוצלח של אחד מדוברי הנציגות הפוליטית החרדית - סיבך והפך את המאבק על חילולי השבת ברכבת, לפארסה מביכה שהוצגה כהתקפלות חרדית בדרישת הפיטורין.

תחילת הסיפור בחמישי אחר הצהריים. שבועיים אחר שמקלב פעל בעניין ובמשרד התחבורה לא שעו לבקשותיו לעצור את חילולי השבת, וכנראה קצת מאוחר מידי, קיימו שלושת ראשי הסיעות החרדיות - דרעי, ליצמן וגפני - שיחת טלפון משותפת עם שר התחבורה כץ.

בשיחה זו הם לא הצליחו להשיג כלום, כיוון שכץ נותר עיקש בעמדתו על כך שהעבודות יתבצעו בשבת. השלושה שיגרו מסר ללשכת ראש הממשלה והוציאו הודעה לתקשורת, כי הם דורשים מנתניהו להתערב בסוגיה ולפתור אותה.

נתניהו התערב, וביום שישי פירסם הודעה מיוחדת, בה עקץ את כץ (לו יריבות אישית עמו לאחרונה), והודיע כי מתוך ארבעת מקומות העבודה עליהם הנציגים החרדים זעקו, יבוטלו העבודות בשלושה, ורק בתל-אביב, בשל עמדת המשטרה לפיקוח נפש, העבודות יתבצעו.

גורמים חרדים בכירים דיווחו ל'בחדרי חרדים' עוד ביום שישי אחר הצהריים כי "המשבר מאחורינו". אך עדיין, הכעס על השר כץ שתיחמן את הנציגות החרדית בחודשים האחרונים במישור זה, ובפרט את ח"כ מקלב, נותר ברקע.

במוצאי שבת, דקות אחדות אחר יציאת השבת, הגיח כץ באתר העבודות ו"חגג" את ניצחונו בחילול השבת ההמוני, בהסברים על מידת הצורך והחובה שהיתה לו בדבר. לקינוח, שיגר עקיצה חריפה לנציגות החרדית, שהןא שמח ש"גם הם הבינו זאת בסוף והסכימו לכך". (רק אתמול הובן המהלך של כץ, שניסה לסכסכך בין החרדים לנתניהו, ונתלה באמירתו על הסכמתם להודעת ראש הממשלה ממנה הבין לטענתו שהחרדים הסכימו לחילול השבת. כאילו שהיתה להם ברירה אחרת ביום שישי בצהריים).

החגיגה הזו הקפיצה את הנציגות החרדית, שגם כך הייתה מובכת נוכח האפקט של המאבק על הרכבת, שתפס את הכותרות המרכזיות בכל סוף השבוע, בעונת מלפפוני אוגוסט.

השלישיה קיימה שוב שיחת ועידה, בה דנו על דרכי הפעולה. היה זה חבר הכנסת גפני שהעלה באותה שיחה את האופציה לדרוש את פיטורי ישראל כץ. החברים לשיחה, כך על פי מקורביהם, הציעו להמתין עם הדרישה לפגישה עם ראש הממשלה. גפני סבר וקיבל, שכן בהודעה שיצאה לאחר מכן לא דובר על הפיטורים, אלא על פגישה "דחופה", "בהולה" עם ראש הממשלה.

דרעי הבין כנראה שני דברים. האחד, נתניהו משתמש בחרדים כדי לנגח את כץ - אחרי היחס לו זכה בעצמו מראש הממשלה, לא התכוון דרעי לספק לו עזרה בבעיותיו הפוליטיות הפנימיות בליכוד. שנית. דווקא בשל תפקידו במשרד הכלכלה, ובעיית השבת שנקלעה לפתחו אז והביאה לעזיבתו את המשרד (כאשר 'המכה בפטיש' היה מתווה הגז), דרעי ידע היטב כי לעיתים אין לשר ברירה וכחלק מהסטטוס קוו, עליו לאשר עבודות בשבת, באופן רשמי על ידי "אינם יהודים".

אבל אז, קרה משהו אחר, כלי התקשורת נתמלאו בדיווחים על כך ש"החרדים דורשים לפטר את השר כץ", כמעט כל כלי התקשורת בישראל דיווחו כשעה וחצי עד שעתיים אחר צאת השבת, שזו דרישת החרדים - לפטר את השר כץ. הראשון שעלה להכחיש היה דרעי. עוד לפני חצות נשלחו גורמים בכירים בש"ס להבהיר - אין דרישה כזו. דרעי יודע הרי מה הוא מדבר, אז כיצד נוצר משבר? עיינו בדיווח ערוץ 2 ומצאנו את המשפט הבא בדיווחו של עמית סגל המדייק: "מקורב לאחד מהם: ידרשו את פיטורי שר התחבורה"

גם בסביבת ליצמן הרגיעו במעט את הלחץ. עיתון 'המודיע' למחרת, תקף כמובן את חילולי השבת בחריפות, אבל לא ייצר משבר אמיתי, כפי שעשה בעבר על מאבקים אחרים בעניין השבת. השפה כלפי השר כץ היתה ביקורתית, אבל לא בחרב וחנית. 'יתד' המייצג את 'דגל' שמקלב נציגו ריכז את כל העבודה מול משרד התחבורה - השתמש בביטויים חריפים על השר כץ, אבל גם כאן, לא נכתבה הדרישה לפיטורי כץ.

בשורה התחתונה - לא היתה דרישה לפטר את כץ. היה ספין.

מי אחראי ל"קירור האמבטיה" ולכך שהנציגות החרדית הוצגה כמי שהתקפלה מדרישתה לפיטורין, ובתוך פחות מיממה כבר בישרו הכותרות - שוב בכלי תקשורת חילונים תחילה - מפי גורמים חרדים כי "המשבר מאחורינו"?

נשאיר לכם את האופציה לבחור בין השניים - האם המתדרך הלא-אחראי, שהפך רעיון שהועלה בשיחת הפוליטיקאים החרדים, למשבר ודרישה בפועל. או מי שדאג לצנן מהר את המשבר בהודעה על כך שאין דרישה כזו לפיטורין.

לא מצאנו אופציות נוספות לחוסר האחריות, בנושא הכי אקוטי לציבור שומרי המצוות בישראל - שמירת השבת.
ספין ישראל כץ אריה דרעי משה גפני יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד