ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

התפתחות הילד: תפיסת חפצים, אכילה וכתיבה

תינוק נולד עם אינסטינקט ללפות כל דבר, אך לאט לאט הוא לומד להרים את החפץ, להביאו לפיו או לשחק בו, ובהמשך גם לשלוט בחפצים קטנים ולדעת לצייר

התפתחות הילד: תפיסת חפצים, אכילה וכתיבה

נולד לכם תינוק? מזל טוב. אבל אין הרבה זמן לחגוג, והאחריות ההורית קיימת כבר מהרגע הראשון, לוודא שהכול תקין ושהילד מתפתח בצורה הבריאה והנכונה ביותר.
מכבי שרותי בריאות
מספקת לכם את הכלים והידע למעקב נכון אחרי התפתחות הילד, כאשר בכתבה זו נלמד על התפתחות הקואורדינציה והיכולת לתפוס וללפות חפצים, שתאפשר לתינוק לשחק עם צעצועים ולחקור את עולמו. זהו גם השלב הראשון בדרך לאכילה עצמית, לציור ולכתיבה.

ליילוד יכולת מולדת לתפוס עצמים, אולם תחלוף כשנה לפני שהוא יפתח די קואורדינציה כדי לא רק להרים ולתפוס אותם - אלא גם לבצע עימם פעולות רצוניות. יכולת התפיסה הרצונית תתחיל להתפתח בסביבות גיל 3 חודשים ותלך ותשתכלל עם הזמן.

תינוקות נולדים עם רפלקס הלפיתה. אם תיגעו בכף ידו של התינוק הוא יכרוך את אצבעותיו הקטנות סביב האצבע שלכם וילפות אותה חזק. במהלך שמונת השבועות הראשונים לחייו פעולה זו אינה רצונית אלא אינסטינקטיבית. שימו לב שכפות ידי התינוק מאוגרפות רוב הזמן, אולם עד מהרה הוא יתחיל לפתוח ולסגור אותן, יתבונן בהן ויגלה את יכולותיהן. לקראת גיל 3 חודשים יתחיל התינוק להושיט את ידיו כדי לנסות ולתפוס צעצועים או חפצים אחרים.

בגיל 3 חודשים התינוק עדיין אינו מסוגל לתפוס חפצים בצורה מדויקת, אולם הוא ינסה להושיט את ידיו ולחבוט בכיוונו של צעצוע רצוי (בפרט אם זה יהיה תלוי מעליו). אם תכניסו לאגרופו צעצוע קטן הוא יוכל להחזיק בו למשך מספר שניות, לפני שישמוט אותו.

בגיל 4 חודשים יוכל התינוק לתפוס ולהרים חפצים גדולים יחסית, דוגמת בובה רכה או קובייה. חפצים קטנים מאד לא יוכל התינוק להרים בגיל זה אלא רק מאוחר יותר, כשיפתח את תפיסת הפינצטה. שימו לב שכל חפץ או צעצוע שתינוקכם יצליח לתפוס ולהרים הוא יביא אל פיו. זוהי דרכו לחקור ולגלות את עולמו. גם אם תינוקכם החל לאכול מזון מוצק יחלוף עוד זמן לפני שיוכל לאחוז בכפית ולהביא אותה לפיו עם המזון. עם זאת, חשוב לאפשר לו לקחת את הכפית ולהתנסות.

ככל שיכולת הלפיתה של התינוק תתפתח הוא ינסה לערום חפצים, לאסוף אותם לעברו ואף יעביר חפץ קטן מיד ליד, בדרך כלל כשהוא שוכב על בטנו. כדי למנוע סכנת חנק הקפידו להרחיק מהישג ידו של תינוקכם חפצים קטנים שהוא עלול לבלוע.

אף שעד גיל שנתיים-שלוש קשה יהיה לקבוע האם הילד ימני או שמאלי, תיתכן העדפה של יד אחת כבר בגיל 9-12 חודשים. בגילאים אלו יפתח וישכלל התינוק את תפיסת הפינצטה שתאפשר לו להרים חפצים קטנים בעזרת האגודל והאצבע. ככל שהקשר בין עין ליד ילך וישתפר, כך ילמד התינוק לאכול בעצמו: בתחילה באמצעות אצבעותיו בלבד ובהמשך גם באמצעות כפית או מזלג.

לאחר שהתינוק יכול לתפוס וללפות ביעילות הוא ילמד עד מהרה גם לזרוק חפצים. תינוקות רבים נהנים מאד מהשלכת צעצועים, ובעיקר נהנים להתבונן בהוריהם שמרימים אותם שוב ושוב. בגיל שנה לערך יחל התינוק לערום קוביות, לזרוק כדור ולחבוט בצעצועים זה על גבי זה כדי להרעיש. לקראת גיל שנתיים לומדים מרבית התינוקות לאחוז בעפרון או בצבע ומגלים את ההנאה שבשרבוט ובציור. בהמשך יכולת זו תלך ותשתכלל והפעוט ילמד להעתיק אותיות ואף לכתוב.

כדי לעודד את התינוק לתפוס וללפות, הניחו צעצוע או חפץ צבעוני במרחק מה ממנו ועודדו אותו להושיט את ידיו אל הצעצוע. חשוב שלא לתסכל את התינוק ולכן יש לאפשר לו להגיע אל הצעצוע בקלות יחסית. אם יש לכם 'אוניברסיטה' השכיבו את תינוקכם על גבו ותלו מעליו מגוון צעצועים, כדי לגרות אותו להושיט את ידיו. הניחו סביבו קוביות או בובות רכות כדי שיוכל לתפוס ולהרים.

ככל שיגדל עודדו אותו לתפוס גם חפצים ומזונות קטנים. הניחו על מגש לפניו פיסות מזון קטנות שיוכל לתפוס באמצעות האגודל והאצבע ולהכניס לפיו. חשוב מאוד: אם בגיל 8 שבועות תינוקכם אינו מגלה כל ענין בצעצועים שתלויים מעליו או מונחים לצדו ובגיל 9 חודשים אינו מנסה להושיט את ידיו או להרים צעצועים, התייעצו עם רופא הילדים.
התפתחות ילד מכבי תינוק לפיתת חפצים ציור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד