י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ומה חושבים הח"כים על סיכויי המתמודדים?

הבחירות בארצות הברית יתקיימו כבר מחר, וחברי הכנסת הישראליים נדרשו לענות על השאלה - במי אתם תומכים, ומי יזכה?

מליאת הכנסת, פלאש90
מליאת הכנסת, פלאש90

חברי הכנסת לא ששים להתבטא על הבחירות לנשיאות שהתקיימו מחר בארה"ב, אלם מספר ח"כים כן שלפו את הימורם, תקוותם ואף את פרשנותם, בשיחה עם 'ישראל היום'. אז האם הילארי קלינטון היא זו שתגרוף את הניצחון או דווקא דונאלד טראמפ הוא זה שיפתיע את אמריקה ואת העולם כולו?

ח"כ נחמן שי, יו"ר השדולה הפרלמנטרית ליחסי ישראל עם ארה"ב - "אני חושב שקלינטון תנצח. מנקודת מבט ישראלית אני סבור שכדאי לנו יותר שהיא תיבחר, בהתבסס על תפקודה כמזכירת המדינה ועל יחסו של בעלה, הנשיא לשעבר ביל קלינטון, לישראל בתקופת נשיאותו". שי הוסיף על מערכת הבחירות: "מערכת הבחירות הייתה מטורפת לחלוטין. היו מעט מאוד טיעונים ענייניים ובלי סוף השמצות, בדרך כלל מתחת לחגורה".

על היחסים העתידיים למדינת ישראל אמר כי "ללא ספק, אם קלינטון תיבחר, אפשר להעריך שהיא תפעל לחידוש התהליך המדיני בין ישראל לפלשתינים".

ח"כ יהודה גליק מ'הליכוד', יליד ארה"ב שויתר על אזרחותו האמריקנית בעקבות בחירתו לכנסת: "אילו הייתי בעל זכות הצבעה, הייתי מאוד מתלבט במי לתמוך. העמדות שלי קרובות יותר לרפובליקנים, אבל לא הייתי נותן את קולי לו. אני מעריך שהיד שלי הייתה רועדת אם הייתי צריך לתמוך בקלינטון, ולכן יש לי מזל שאיני צריך לקבל החלטה".

ח"כ גליק הוסיף ל'ישראל היום' על מערכת הבחירות הסוערת בארה"ב ואמר כי "אינני חושב שהייתה פעם מערכת בחירות שירדה לרמת שפל נמוכה כל כך. גם טראמפ וגם קלינטון רצו רק להשפיל האחד את האחר, ואף אחד לא פירט מהי המדיניות שלו וכיצד הוא מתכונן להתמודד עם הבעיות. אם מתוך 320 מיליון אזרחים בארה"ב נבחרו שני מועמדים כאלה, כנראה מצבם על הפנים".

ח"כ עליזא לביא מ'יש עתיד': "אשיב לך בציטוט משיחה שהייתה לי בוושינגטון עם סטודנטים יהודים. כששאלתי אותם במי הם תומכים, השיבו לי: 'כולם תומכים בקלינטון, אבל מצביעים עבור טראמפ'" .

לביא לביא העריכה כי "אם הנשיא אובאמה יקרא לנשיא הנבחר לקדם הקמת מדינה פלשתינית, הדבר ישפיע על מדיניותה של קלינטון, אבל אינני יודעת כיצד ישפיע על טראמפ. בכל מקרה נכדיו של הנשיא הנבחר יהיו יהודים".

על התנהלות מערכת הבחירות אמרה לביא: "היו הרבה מבוכות במערכת הבחירות הזו, החל בהתבטאויות בנושאי בעייתים וכלה בהחלטת FBI-ה לחקור את פרשת האי-מיילים של קלינטון. ראיתי את כל העימותים ביניהם בחברת אמריקנים וזו היתה חוויה מיוחדת".

ח"כ מיקי זוהר מ'הליכוד': "הלוואי שטראמפ ינצח. זה יהיה הרבה יותר טוב מבחינתנו, אבל אני חושש שקלינטון תזכה בהתמודדות". לדבריו, "מדובר בשני מועמדים עם הרבה חסרונות בולטים, ולכן יש לאזרח האמריקני קושי להחליט מי מהם פחות גרוע".

ח"כ שרן השכל מ'הליכוד': "אינני רוצה להביע דעה במי אני תומכת כי אינני חושבת שעלינו להתערב בבחירות שם, אבל הראש והלב אומרים לי שקלינטון תנצח". ח"כ השכל הוסיפה על יחסי ישראל – ארה"ב שלאחר הבחירות, ואמרה כי "מערכת היחסים בין שתי המדינות כל כך עמוקה שאף נשיא לא יוכל לקלקל אותה. אני גם מאמינה שהכימיה של רה"מ נתניהו עם כל מי שייבחר תהיה טובה יותר לאין ערוך מאשר יחסיו עם הנשיא אובאמה".

על מערכת הבחירות אמרה: "הפריעה לי מאוד העובדה ששני המועמדים הסירו את הכפפות והוציאו את כל הרפש החוצה, דבר שדירדר את רמת השיח והפך את העימותים לאישיים. זה היה עצוב לראות".

ח"כ תמר זנדברג מ'מרצ': "קשה להתנבא. לשמחתי אינני אזרחית ארה"ב, אבל אני בהחלט חושבת שיהיה טוב יותר לכל העולם אם קלינטון תיבחר". זנדברג הוסיפה כי "חידה בעיניי איך תשפיע בחירת טראמפ על היחסים עם ישראל", לדבריה, "כל הסופרלטיבים כבר נאמרו על מערכת הבחירות המטורפת הזו, שהיו בה עליות ומורדות כמו ברכבת הרים".
בחירות ארהב כנסת קלינטון טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד