י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ראיון ראשון למלכיאלי: "אני בן של המהפכה. מסעודה עדיין בש"ס"

חבר הכנסת הטרי אמנם מכהן בתפקיד רק עשרה ימים, אבל לראיון הראשון ב'בחדרי חרדים' הוא הגיע מוכן ודרוך • התקופה הרעה של ש"ס, הפילוג הספרדי, התוכניות לכנסת והקשר עם ראש ישיבת חברון • וגם: למה דווקא הוא? • צפו

ראיון ראשון למלכיאלי: "אני בן של המהפכה. מסעודה עדיין בש"ס"

לפני כעשרה ימים הודיע יו"ר ש"ס אריה דרעי במפתיע על התפטרותו מהכנסת ועל מינויו של חבר מועצת העיר ירושלים מיכאל מלכיאלי לתפקיד חבר כנסת במקומו. מאז, הנאום החגיגי הראשון והאווירה העליזה והמרגשת נגוזו אי שם, ומלכיאלי נותר לבדו עם עבודה סיזיפית בכנסת למען ציבור בוחריו.

בראיון וידאו מיוחד ל'בחדרי חרדים', חושף מלכיאלי את רגשותיו בעולם החדש שאליו נכנס במפתיע, ומתייחס לשורת הנושאים הבוערים העומדים על הפרק במגזר החרדי בכלל ובמפלגת ש"ס בפרט - השלום הספרדי והמחלוקות בתוך ש"ס, הנפילה הגדולה בבחירות האחרונות, עולם התורה הספרדי, 'מסעודה משדרות' ומצוקת הדיור במגזר החרדי.

התרגלת לתואר 'חבר כנסת'?

"התרגלנו שאנחנו צריכים לעבוד למען עם ישראל וכרגע זה בתפקיד של חבר כנסת, היינו בתפקידים אחרים וגם אז עבדנו למען עם ישראל, כרגע אני עובד להתרגל לתפקיד ולמשמעויות שלו ולמה שמוטל עלי לעשות".

עד היום ש"ס לא הניפה את דגל עולם התורה והישיבות, אלא פנתה יותר ל'עמך', אתה באת לשנות את זה?

"זה לא נכון, ש"ס היא תנועה שדואגת לעולם התורה לא פחות מאף אחד אחר. לאורך כל השנים דאגה לעולם התורה, הישיבות והכוללים, ובני הישיבות ראו בש"ס חלק בלתי נפרד מהם ומיעודם. לפני שלמדתי בחברון למדתי ביקירי ירושלים, ישיבה ספרדית, כל החברים שלי בשכונה היו ספרדים ומזוהים עם ש"ס".

"ש"ס הציבה כמה דגלים, אולי מישהו פספס דגל אחד. יש כמובן את הדגל של השכבות המוחלשות, יש את דגל הסיוע והעזרה לזולת, אבל דגל עולם התורה ודגל בני הישיבות זה 'הדגל' של ש"ס. מי לא יודע שהרב עובדיה זצ"ל שהקים את התנועה הזו דיבר כל הזמן על סיירת מטכ"ל שהם בני הישיבות והאברכים, זה ש"ס ולכך ש"ס נוסדה".

"ש"ס היא תנועה שבאה להרים את קרנם של בני עדות המזרח, ובני עדות המזרח זה גם 'עמך בית ישראל', ציבור שאף אחד לא חשב עליו. אולי היום זה פופולארי לדבר על 'השקופים' והמסכנים, אבל ש"ס פעלה במשך שנים גם כשזה לא היה פופולארי וזה לא היה ה'אישיו' לדבר על זה, ואולי לכן זוכרים לה את הדגל הזה, אבל כמובן שדגל בני הישיבות והאברכים זה הדגל וזו תעודת הזהות של ש"ס".





מדוע 'מסעודה משדרות' לא הגיעה לכינוס הענק של ש"ס בירושלים? האם ש"ס לא הפכה להיות מפלגה חרדית?

"הכנס בירושלים זו אולי תגובה למה שקרה ב-30 השנים האחרונות, קם עולם תורה ספרדי, מדברים שש"ס נהייתה חרדית יותר, אבל האמת היא שקם עולם תורה ספרדי. שמעתי לא אחת ממרן הרב עובדיה שהיה אומר, שכשהוא היה נער, היו 60-70 בחורים שלמדו בישיבות ספרדיות גבוהות, היום יש עשרות אלפים וקמות כל הזמן ישיבות עם מאות בחורים. אני זוכר שהלכתי להיבחן לישיבות גדולות, היו אולי חמש ישיבות עם יותר מ-100 בחורים, היום יש ישיבות של 300 ו-400 בחורים, עולם התורה הזה צמח בממדים ענקיים, ומרן הרב עובדיה חזה שזה יקרה, בעוד שאחרים אמרו שזה ייקח עוד שני דורות, אבל הנה זה קורה איתנו היום. הילדים של 'מסעודה משדרות' הם עולם התורה הספרדי".

אבל היכן מסעודה עצמה, למה היא לא הגיעה?

"מסעודה היא אותה אישה שמבינה מה זה מורשת ישראל והיא תמשיך להצביע ש"ס כי חשוב לה המסורת היהודית".

מסעודה עזבה את ש"ס בבחירות האחרונות, היא הצביעה לליכוד או לבית היהודי, לא?

"ש"ס יצאה מהבחירות האחרונות, קודם כל, מסוננת, אנחנו יודעים שיש לנו מועצת חכמי התורה אחת שאנחנו נאמנים לכל החלטותיה, מרן הרב עובדיה השאיר לנו את התנועה, את מועצת חכמי התורה ואת עולם התורה שהוא בעצמו גידל וכולנו ילדיו, וכמו שאמרתי – גם אני בן של אותו דור של המהפכה הספרדית. התפקיד שלנו כשליחי ציבור לפתח את הדור הזה, לדאוג לגשמיות שלו והוא ישקיע ברוחניות ויצמח כי זה כל העתיד שלנו".

באופן אישי, איך עברת את תקופת הבחירות הקשה והמחלוקת החריפה של ש"ס עם אלי ישי?

"מגיל קטן, אני זוכר את עצמי הולך עם אבא שלי לשיעורים של הרב עובדיה, אם זה ביזדים או בישיבת אור החיים, ביחווה דעת או קודם לכן בבורוכוב. לפני הפוליטיקה – ספרי ופסקי הרב עובדיה היו על השולחן שלנו, מילדות ועד היום. כשהרב עובדיה נפטר הוא השאיר לנו מורשת, לא הייתה לי שום בעיה רגשית, המשכתי לקבל דעת תורה מאותה מועצת חכמי התורה".

ש"ס עברה את התקופה הכי קשה שהייתה לה, אתה מתכחש לזה?

"אני נמצא בשטח, שומע את הנציגים שלנו ברשויות ואני שומע גם את העם. התנופה שש"ס נמצאת בה היום – זה אחרי וואקום של המון שנים, יש פריחה בכל המוסדות של ש"ס וגם בקשר עם הנציגים. בבחירות האחרונות הרגשתי, לפני הפוליטיקה ואחריה, שאני נאמן לאותה מועצת חכמי התורה, שישב שם באותו פורום עם אותם אנשים במשך 30 שנה – מרן הרב עובדיה יוסף, ואני גאה כעת להיות שלוחם כאן בכנסת ישראל".





כשקיבלת את תוצאות הבחירות האחרונות, איך הרגשת?

"אין ספק שהיינו רוצים יותר מנדטים, כל מפלגה שואפת ליותר, אבל אני אומר לך – אנחנו היום בהופעה מלאה של אנשים שנותנים את כל מרצם למען התנועה ולמען אלו ששלחו אותנו לכאן, ואנחנו מרוצים מהתוצאות, כל מי שיביט בתקציב האחרון יראה אינספור הישגים שלנו, ש"ס עם כל המשרדים, והכל בהנהגה ישירה של יו"ר התנועה, הרב אריה דרעי, שהביא הישגים מדהימים בכל המשרדים שש"ס נמצאת בהם ובכלל ומרגישים את זה. רק אתמול שמענו על נושא האברכים שהחזירו להם את הכסף ונושא התחבורה והמון המון הישגים. עזוב את התוצאה ועזוב את המספרים, כיום אנחנו תנועה מחוברת לשטח והשטח מחובר אלינו, תנועה מאוחדת תחת הנהגה אחת, ואי אפשר לתקוע סיכה אחת בתוכנו".

גם בש"ס יש פלגים שונים ומחלוקות...

"זה לא נכון, לציבור הספרדי של ש"ס יש תנועה אחת, יו"ר תנועה אחד ומועצת חכמי התורה אחת, ואני שותף לקבוצה המנצחת הזאת. אני לא מבין על איזו מחלוקת אתה מדבר, יש אחדות מלאה בסיעה ולא תמצא מחלוקות בינינו".

הנה דוגמא: במוצ"ש, הראשל"צ הגר"י יוסף 'עקץ' את אחיו הגר"ד יוסף על התארים שכתב להגר"מ מאזוז, זו לא מחלוקת?

"זה לא נכון, אני רוצה לומר לך את הדבר הבא. זאת האמת, ש"ס מאוחדת היום תחת הנהגה אחת, יש לנו פה אחד ואין בינינו מחלוקת. כל מה שיפרשו וידברו – לא יצליחו להכניס סיכה אחת בינינו".





מה אתה מתכנן לעשות כאן בכנסת?

"לפני שלוש שנים נכנסתי לכהן כחבר במועצת עיריית ירושלים, לא ידעתי איפה אני הולך להתמקצע ומה יטילו עלי, וברוך ה' נכנסתי לעניינים, למדתי את העבודה ועשיתי את זה - אני חושב בצורה טובה עם הרבה קידוש ה'. אני נכנס היום לכנסת, יטילו עלי את הועדות ששם בעזרת ה' אני אשקיע. נלמד את המלאכה ואיפה אפשר להשפיע ולקדם, יש לי אינסוף תוכניות שאת חלקן ישמעו בזמן הקרוב בשביל לעזור ולקדם. כמו שעד היום דלתי הייתה פתוחה לכול והטלפון היה זמין לכולם, כך אעשה את זה כעת במישור הארצי. אשמח כמה שיותר לעזור לכלל ישראל ובפרט לעולם התורה".

אתה תלמידו של ר"י חברון רבי דוד כהן, שהוא מניף את דגל מצוקת הדיור במפלגה השכנה 'יהדות התורה', יש מצב שמעתה נשמע גם אותך ואת ש"ס מדברים ונאבקים על הדיור החרדי?

"אותי אולי תשמעו לראשונה בנושא הזה, אבל מי שעקב אחרי יו"ר ש"ס – הוא דיבר על זה כמה וכמה פעמים, ש"ס הניפה את נושא הדיור לא פחות מאף אחד אחר, נניף כל דבר כמו שעשינו עד היום".

לסיום, מדוע בחר דרעי דווקא בך לשמש בתפקיד חבר כנסת?

"מועצת חכמי התורה קבעה את הרשימה לפני שנתיים, ואני הייתי הבא בתור".
מיכאל מלכיאלי שס אריה דרעי חבר כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד