י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שתדעי: היקף המותניים שלך בהחלט קובע

לרגל שבוע המודעות למחלת הסוכרת, מתפרסמים בכל יום מחקרים חדשים על התפתחות המחלה וגורמיה, הסיכויים להחלמה והקשר לעודף משקל

סוכר, כמה לצרוך ואיך
סוכר, כמה לצרוך ואיך

ישראל, כבר הבנו, היא אחת המדינות צורכות הסוכר הגדולות ביותר - 170 גרם סוכר צורך ישראלי ממוצע ביום, שזה יותר ממה שצורך אמריקני ממוצע.

הנתונים כוללים גם אנשים שמחשיבים את עצמם למודעים בעניין בריאות, משום שהסוכר, כך מספרים התזונאים, יודע להתחפש מצוין, וגם להחביא את עצמו בכל מיני מוצרים אחרים.

גם בכנסת השתתפו בשיעור והצעת החוק שהתקבלה אתמול תחייב את כל יצרני המזון לכתוב באופן חזותי מאד על גבי החפיסות כמה סוכר יש במוצר על ידי ציור של מספר כפיות הסוכר! כמו כן יחויבו היצרנים לכתוב הערה על הנזק שעלול לגרום הסוכר, כמו בסיגריות כיום.

החוק ייכנס לתוקף בתחילת 2018, כך שלחברות המזון יש די והותר זמן לחולל שינויים ולקבל את האתגר. השמנת יתר היא הגורם מספר 2 למוות, אחרי עישון בדורנו, וסוכרת מסוג 2 היא מחלה שקשורה בקשר הדוק להשמנת יתר.

אם העליתם 10 ק"ג במהלך חייכם הבוגרים, הסיכון שלכם לחלות בסוכרת עולה פי 3, אבל גם אתם רזים אינכם מחוסנים - 1 מכל 12 חולי סוכרת מסוג 2 הם בעלי BMI שנחשב תקין!

מדד חשוב נוסף הוא היקף המותניים, שמשקף השמנה בטנית. נשים שהיקף המותניים שלהן הוא 80 ס"מ ומעלה נמצאות בסיכון מוגבר ללקות בסוכרת מסוג 2.

עבור גברים, היקף המותניים הקריטי הוא 94 ס"מ ומעלה.

לא כל חולי הסוכרת לוקים בהשמנת יתר, אך המחקרים מראים כי מעל 80% מחולי סוכרת מסוג 2 הם בעלי משקל עודף. לפי דיווחי ארגוני הבריאות העולמיים ההערכות הן כי כ-300 מיליון איש ברחבי העולם סובלים מהשמנת יתר, וכ-40 מיליון איש סובלים מהשמנת יתר חולנית. למעלה מ-29 מיליון איש חולים בסוכרת בארה"ב, הרוב בסוכרת סוג 2.

בישראל יותר מחצי מיליון אנשים חולים בסוכרת. בעבר הלא רחוק, סוכרת מסוג 2 נחשבה למחלה של גיל מבוגר יותר, שאובחנה בעיקר בבני 40 ומעלה, אך בשנים האחרונות שכיחותה בקרב בוגרים, צעירים וילדים הולכת וגוברת בקצב מדאיג.

הסיבה לכך היא העלייה במספר הילדים והצעירים בעלי משקל עודף, שהוא הגורם העיקרי להתפתחות סוכרת מסוג 2, לצד גיל, מטען גנטי ואורח חיים בלתי פעיל.

אבל לא רק שמנים ושמנות נמצאים בסיכון. העניין, כך עולה ממחקר נוסף, הוא בסוג השומן. סוג מסוים של שומן רעיל בשם קרמידס (Ceramides) הוא הגורם המרכזי לבעיה. הצטברות עודפת של קרמידס, כך נטען, מונעת מרקמת השומן לפעול בצורה נורמלית. הגוף אינו יכול לספוג כראוי ערכים תזונתיים, להגיב לאינסולין או לשרוף קלוריות באופן תקין. בנוסף, השומן דולף לכלי הדם והלב וממשיך בהרס רקמות שוליות.

בקרב אנשים רזים, הצטברות שומן הקרימדס נגרם ככל הנראה בגלל גנטיקה. למשל שיעור החולים בסוכרת במדינות אסייתיות כמו סין, גבוה מאד, על אף שרוב הסינים רזים. מתברר כי גם הסוכרת קשורה בהחלט למוצא.
מחלת סוכרת היקף מתניים ישראל וחול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד