י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הפרצוף האמיתי של אובמה: החלטה אנטי ישראלית באו"ם

נשיא ארה"ב נמנע מהטלת וטו וההחלטה, התוקפת את הבניה הישראלית מעבר לקו הירוק ותומכת בחרמות על תוצרת השטחים - התקבלה במועצת הביטחון • טראמפ מבטיח: "אחרי ה-20 בינואר זה ייראה אחרת" • נתניהו ימסור הצהרה הערב • מתעדכן

נתניהו באו''ם. צילום: אבי אוחיון, פלאש 90
נתניהו באו''ם. צילום: אבי אוחיון, פלאש 90

סערה דיפלומטית: אמש (ליל שבת) אישרה מועצת האו"ם את ההצעה לגינוי ולדרישת הפסקת הבנייה בהתנחלויות, זאת לאחר שבאופן תקדימי ארה"ב לא השתמשה בזכות הוטו ו-14 מדינות החברות במועצה - הצביעו בעד ההחלטה האנטי ישראלית.

ההחלטה שהתקבלה אמש באו"ם מתמקדת בהתנחלויות וקובעת כי "אין להן כל תוקף חוקי - והן מהוות הפרה בוטה של החוק הבינלאומי", למרות זאת לא יהיו להחלטה השלכות מעשיות ומידיות על ישראל, מחמת העובדה שהיא רק בגדר המלצה והיא לא קובעת כי מי שלא מיישם אותה צפוי לסנקציות או כפיה, מלבד דיווח מזכ"ל האו"ם למועצת הביטחון על מצב הבנייה בהתנחלויות אחת לשלושה חודשים. אולם למרות זאת - היא מחזקת את הדעה הרווחת הבינלאומית נגד ההתנחלויות בישראל.

בלשכת ראש הממשלה שיגרו תגובה נזעמת: "ישראל דוחה על הסף את ההחלטה האנטי-ישראלית הבזויה באו"ם ולא תכפיף את עצמה אליה. בשעה שמועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, היא נטפלת באופן מביש לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וקובעת שהכותל המערבי הוא 'שטח כבוש. ישראל מצפה לעבוד יחד עם הנשיא הנבחר טראמפ ועם ידידינו בקונגרס, רפובליקנים ודמוקרטים כאחד, לבטל את הנזקים של החלטה אבסורדית זאת".

הערב בשעה 20:00 ימסור ראש הממשלה הצהרה בנושא.

ההצעה עלתה להצבעה לאחר שיממה קודם לכן מצרים הודיע כי היא מושכת את בקשתה להצבעה, אולם מדינות ניו זינלד, ונצואלה, מלזיה וסנגל, דרשו להצביע גם ללא ההצעה המצרית. בתגובה הורה נתניהו לשגרירים הישראלים בניו זילנד ובסנגל לשוב ארצה באופן מיידי להתייעצויות. בנוסף, ביקורו בישראל של שר החוץ של סנגל בעוד 3 שבועות – בוטל ותוכניות הסיוע של ישראל למדינה בוטלו אף הן.

הנשיא האמריקאי הנבחר שיגר עקיצה בטוויטר לעבר אובמה שנמנע באופן חריג מהטלת וטו על ההחלטה, וציין כי "באשר לאו"ם, אחרי ה-20 בינואר דברים ייראו אחרת", כשהוא מכוון לתאריך כניסתו לתפקיד.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון תקף את ההחלטה ואמר כי "המאמצים הפלסטינים לפגוע בישראל דרך האו"ם לא יועילו ולא יקדמו אף פתרון, היה מצופה מידידתה הגדולה ביותר של ישראל לפעול על פי מדיניותה ארוכת השנים ולהטיל וטו על ההחלטה החד צדדית הזאת. אין ספק שחילופי הממשל בארה"ב יביאו עימם עידן חדש".

השר יובל שטייניץ אמר כי "זו לא החלטה נגד ההתנחלויות, זו החלטה אנטי-ישראלית נגד העם היהודי ומדינת היהודים" לדבריו, "ארה"ב הלילה פשוט נטשה את חברתה היחידה במזרח התיכון".

השר ישראל כ"ץ: "ההחלטה נגד ישראל בעיתוי הנוכחי, כאשר ברקע האירועים בסוריה, טרור האיסלם הקיצוני באירופה וחשיפת תשתיות הפיגועים של החמס ביו״ש, משקפת אובדן דרך. מצער שנשיא ארה״ב המכהן מותיר אחריו מורשת של מתן גיבוי להחלטה אנטי ישראלית חריפה וחד צדדית, שנותנת רוח גבית לטרור ולאלימות הפלשתינית. דימוי החולשה של ארה״ב בעולם ובאזור, כמי שאינה מגבה את ידידותיה, הגיע הערב לשפל חדש, כאשר הפנתה את גבה לבת בריתה ישראל. אני מאמין שאחרי ה 20 לינואר הדברים יראו אחרת, כפי שאמר הנשיא הנבחר של ארה״ב דונלד טראמפ".

שרת המשפטים איילת שקד כתבה בדף הפייסבוק שלה: "חנוכה שמח לכל בית ישראל. החלטת מועצת הביטחון ערב חנוכה, מזכירה משהו מההיסטוריה שלנו. רק שהפעם אנחנו מספיק חזקים שהחלטה כזו לא תשנה כהוא זה מעוצמתנו.

"יש משהו כל כך עלוב ברגע הזה שמועצת הביטחון מצביעה על ההחלטה נגד מדינת ישראל וכולם מוחאים כפיים. רגע שמסמל את כל הסיאוב שבגוף בזה שנקרא או״ם. חצי מליון גברים נשים וילדים נשחטים בסוריה והגוף המסורס הזה לא מצליח להושיט להם יד. אבל לפגוע במדינת היהודים, למה לא. על סוריה הם מגוננים, אין נגדה החלטות אבל נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון , יש גם יש. נזכור מה שאמר דוד בן גוריון: 'או״ם שמו״ם'. עברנו את פרעה, נעבור גם את זה".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, שנמצאת כעת בביקור רשמי בגיאורגיה, הגיבה: "ממשל אובמה לא יוכל לחפות על כשלונו בחאלב דרך ההחלטה הנבזית נגד ההתנחלויות. מי שלא הצליח במאבק נגד משטרים אפלים, מבקש לפגוע בבעלת הברית הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון. ההיסטוריה מלמדת שיש אירועים המייצרים שינוי דיסקט בתגובה הישראלית. ולכן, דפי ההיסטוריה יזכרו את החלטת 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם כהחלטה ממנה תצא בשורה להחלת הריבונות על יהודה ושומרון. אין החלטה שתצליח למנוע מעם ישראל לבנות בארצו".

שר התיירות יריב לוין הגיב: ״הנשיא אובמה שביקש להשאיר מורשת של אובמה-קר משאיר אחריו רק מורשת מפוקפקת של אובמה-הפקר. הנשיא הפקיר במהלך כהונתו את כל ידידיה של ארה״ב, וההימנעות באו״ם היא חוליה נוספת של הפניית עורף לא רק לישראל אלא לערכיה של ארה״ב עצמה. התשובה שלנו צריכה להיות נחרצת- חידוש תנופת הבניה בהתיישבות וקידום הליך הסיפוח תוך תיאום מלא עם ידידינו בממשל החדש.״

שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב אמרה: "היהפוך נמר חברבורותיו? מעולם אובמה לא היה תומך של מדינת ישראל. עכשיו, רגע לפני שהוא יוצא מהבית הלבן הוא נותן את החותמת האחרונה ומוכיח זאת בהפקרת בת הברית הנאמנה והיחידה של ארה"ב במזרח התיכון.

"זהו מהלך מכוער שהוביל אובמה במחטף, להחלטה בזויה ואנטי ישראלית שמונעת ממניעים אישיים. אני שמחה שבעוד שלושה שבועות הבית הלבן יצבע שוב בגוונים פרו ישראליים עם כניסתו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, שהבטיח כי יפעל לביטול ההחלטה ההזויה של מועצת הביטחון. נמשיך לבנות ולחזק את ההתיישבות בארץ ישראל ובדגש על יהודה ובשומרון".

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין על הגיב: ״ההחלטה ההזויה של האו״ם שרק לאחרונה העומד בראשו הודה שזה גוף שמוטה נגד ישראל, היא אבסורד והתקבלה בשל חוסר המנהיגות שארה״ב מפגינה לאורך השנים האחרונות. אם הכותל המערבי ושכונת רמות הם שטח כבוש, אז על האו״ם לקבוע לאלתר החזרת ניו יורק לאינדיאנים. הצביעות של הארגון מתגלה הפעם נוכח מאות אלפי אזרחים שנטבחים בסוריה, מהם הוא מתעלם, אבל כמו תמיד מוצא את הזמן לעסוק בקדחתנות בישראל״.
אום ישראל התנחלויות אובמה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד