י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"אם לחרדים מפריע לראות נשים - שלא יבואו להתפלל בכותל"

הסתיים הדיון בבג"צ בעתירה נגד מתווה הכותל, ובעד הכנסת ספר תורה לעזרת הנשים • העותרות דרשו להסיר את המחיצה בכותל ולאפשר להן להתפלל ברחבת התפילה המרכזית: "אם לחרדים זה מפריע - שילכו להתפלל בבתי הכנסת שלהם"

בבגץ היום. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
בבגץ היום. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

דיון דרמטי בעתירה על מתווה הכותל – התקיים הבוקר (רביעי) בבית המשפט העליון, לאחר שארגון "מרכז צדק לנשים" שמייצג את הנשים שפרשו מ'נשות הכותל' ומתנגדות למתווה הכותל, עתרו לבג"ץ, בדרישה לאפשר הכנסת ספר תורה לעזרת הנשים.

רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, קרא פרקי תהילים לפני כניסתו לדיון. העותרות דרשו דרישות הזויות – להתפלל באופן קבוע ברחבה הגדולה ושעם ישראל והחרדים ילכו לקשת רובינסון.

בנוסף הן דרשו להסיר את המחיצה ברחבת הכותל ולהניח אותה רק לכמה שעות ביממה. "אם לחרדים מפריע לראות נשים – שילכו לבתי הכנסת שלהם ולא יבואו להתפלל בכותל".

העותרות תקפו בחוצפה את הרב שמואל רבינוביץ ואמרו כי "בגלל הוראת רב הכותל – המאבטחים ממששים כל אדם בכניסה לכותל, במטרה לבדוק האם הוא מכניס ספרי תורה".

השופט רובינשטיין שאל את רב הכותל מה הנוהל לגבי הכנסת ספרי תורה לעזרת הנשים. הרב השיב כי הנושא מורכב מאוד וכי הנוהל כיום שניתן להכניס ספרי תורה רק לקשת רובינסון.

לגבי הדרישה של הרבנות הראשית שנחשפה ב"בחדרי חרדים" - שהרבנות תצטרף למשיבה בעתירה - השיב השופט כי רב הכותל הרב רבינוביץ, מייצג גם את עמדת הרבנות הראשית. בנוסף עלה לדיון טענת הרבנות שבג"ץ לא מוסמך לדון בסוגיה מחמת שמדובר בענין שיש בו פולחן- לא ניתנה החלטה בנושא.

כמו"כ, טרם הוחלט לגבי עתירת הנשים החרדיות מארגון "נשים למען הכותל" להצטרף אף הן כמשיבות בעתירה. לגבי דרישת המדינה לאחד בין עתירת 'נשות הכותל' המקורית לבין העתירה החדשה של 'מרכז צדק לנשים' – ככל הנראה יוחלט על איחוד העתירות.

העותרות הן פרופסור שולמית מגנוס, שריל בריקנר מאק, חנה קהת, אנדראה וייס המיוצגות על ידי "מרכז צדק לנשים", שעתרו נגד רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ, הקרן למורשת הכותל, המשרד לשירותי דת ומנכ"ל משרד ראש הממשלה.

כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", המדינה ניסתה לדחות את הדיון כדי לאחד בין עתירת נשות הכותל הדורשות ליישם את מתווה הכותל עם העתירה הזו, אך בג"צ לא קיבל את בקשת המדינה. הדיון כאמור נערך הבוקר בפני הרכב השופטים אליקים רובינשטיין, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן.

כזכור, וכפי שפורסם ב"בחדרי חרדים", מול אותן נשות הכותל הפורשות התייצבו קבוצת נשים דתיות, הקוראות לעצמן 'נשים למען הכותל' הדורשות מבג"ץ לדחות את עתירת "מרכז צדק לנשים" בטענה שהדבר יפגע במסורת הנשמרת שנים רבות בכותל המערבי, וכי הבקשה להכניס ספר תורה לעזרת הנשים תפגע במאות אלפי הנשים הדתיות והחרדיות הפוקדות את הכותל המערבי בכל ימות השנה.

כזכור, בעקבות הפרסום ב"בחדרי חרדים", פרקליטות המדינה העבירה השבוע לבג"ץ את עמדת הרב הראשי הגר"ד לאו נגד הכנסת ספרי תורה לעזרת הנשים ודרישתו להצטרף למשיבים בעתירה על מתווה הכותל.

במכתב ששיגר עו"ד יובל רויטמן, הממונה על הבג"צים בפרקליטות המדינה, הוא מבקש לעדכן את בית המשפט כי "הועברה לפרקליטות המדינה פנייתו של הרב רפאל פראנק - עוזר בכיר לרב הראשי מיום 20. 12.16", כך נחשף ב"בחדרי חרדים".

בנוסף נכתב כי "לאחר עמדתו של היועץ המשפטי לרבנות הראשית בעניינה של הםנייה האמורה - ולאחר בחינתה על ידי גורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים - היא תובא בפני היועץ המשפטי".
קודם לכן זעמו בנציגות החרדית וברבנות הראשית על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שמנע ייצוג חרדי בדיון הדרמטי בבג"ץ על מתווה הכותל שיתקיים ביום רביעי השבוע.

לפני כשבוע, שיגר הרב הראשי הגר"ד לאו מכתב חריף ליועץ המשפטי של הרבנות עו"ד הראל גולדברג, בו הוא דורש לצרף את הרבנות הראשית כמשיבה לעתירת 'מרכז צדק לנשים' המבקשת לשנות את הנהוג בכותל המערבי ולאפשר הכנסת ספרי תורה לעזרת הנשים.

עדכון: 12:00
מתווה הכותל בגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד