י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מארק צוקרברג קורא לארה"ב לשלם שכר בסיס לכל אזרחיה; "זה הזמן לאמנה חברתית חדשה"

"כל דור מרחיב את הגדרתו למושג שוויון, ועכשיו הגיע זמנו של הדור שלנו", אמר מייסד פייסבוק בנאום באוניברסיטת הרווארד

מארק צוקרברג קורא לארה"ב לשלם שכר בסיס לכל אזרחיה; "זה הזמן לאמנה חברתית חדשה"



מייסד הרשת החברתית פייסבוק ( 152.13 +0.11% ) , מארק צוקרברג, קרא לארה"ב לשקול לאמץ מודל כלכלי של הכנסה בסיסית לכל אזרחיה, כדי לוודא שכל אמריקאי יוכל ליטול יותר סיכונים בבואו לקדם מיזמים ורעיונות חדשים, ללא חשש שלא יוכל לשלם עבור צרכי המחייה הבסיסיים שלו.

"כל דור מרחיב את הגדרתו למושג שוויון. עכשיו הגיע הזמן שהדור שלנו יגדיר אמנה חברתית חדשה", אמר צוקרברג בנאום שנשא אתמול באוניברסיטת הרווארד בטקס סיום הלימודים במוסד האקדמי שממנו נשר לפני 13 שנים, ואשר אתמול העניק לו תואר דוקטור של כבוד.

"צריכה להיות לנו חברה שמודדת קידמה לא על פי מדדים כלכליים כמו תוצר מקומי גולמי (GDP) אלא לפי כמה מאיתנו ממלאים תפקיד שנחשב למשמעותי בעינינו. עלינו לבחון רעיונות כמו הכנסה בסיסית לכל כדי לוודא שלכולם תהיה רשת הגנה שתאפשר להם לנסות רעיונות חדשים", הוסיף.

המודל הכלכלי של הכנסה בסיסית אוניברסלית מציע כי המדינה תחלק ללא תנאי וללא דרישות לכל אזרחיה הבוגרים הכנסה חודשית אחידה שתכסה את הוצאות המחייה הבסיסיות.

לדבריו, לפני שהקים את פייסבוק, הידיעה כי יהיה מסוגל לשרוד כלכלית גם אם הרעיון שלו ייכשל, היא שאיפשרה לו להיות מספיק בטוח כדי להתמיד במיזם שהפך ברבות הימים לרשת החברתית הגדולה בעולם, ואשר הפך אותו לאחד האנשים העשירים בתבל.

"משהו לא בסדר במערכת שלנו אם אני יכול לצאת מפה ולהרוויח מיליארדי דולרים בתוך 10 שנים בזמן שמיליוני סטודנטים לא מצליחים לפרוע את ההלוואות הלימודיהם שלהם, שלא לדבר על להקים עסק", אמר צוקרברג.

"אני מכיר אנשים רבים שלא ניסו להגשים את חלומותיהם בגלל שלא היתה להם רשת בטחון שתתמוך בהם במקרה שייכשלו", הוסיף.

עוד אמר, כי בניגוד אליו, ישנם ילדים שנדרשים לעבוד כדי לסייע בפרנסת משפחותיהם, ולכן אינם נהנים מרשת הבטחון שהיתה לו, ואינם מסוגלים לפתח רעיונות ומיזמים מקוריים שלהם. לדבריו, שכר בסיס לכל יוכל לספק לאותם ילדים רשת בטחון דומה לזו שממנה הוא נהנה, ואשר איפשרה את הקמת פייסבוק.

"אנחנו נחליף משרות פעמים רבות, ולכן אנו זקוקים לטיפול בילדים בר-השגה כדי שנוכל לעבוד ולשירותי בריאות שאינם קשורים למקום עבודה אחד. כולנו נעשה שגיאות, ולכן אנחנו זקוקים לחברה שמתמקדת פחות בכליאתנו או בהדבקת סטיגמות. וככל שהשינויים הטכנולוגיים יימשכו, נצטרך להתמקד בחינוך מתמשך יותר במהלך כל חיינו", אמר.

"וכן, להעניק לכולם את החירות להגשים את התכלית בחיים לא מגיע בחינם. לכן אנשים כמוני צריכים לממן זאת. רבים ממכם יצליחו, וראוי שגם אתם תעשו זאת", הוסיף.
מארק צוקרברג פייסבוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד