י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לא לעשן ולא לומר וורטים • המדריך לטרמפיסט החרדי

באינספור צמתים תתקלו בתופעה זהה: עשרות בחורי ישיבה ממתינים בסבלנות לטרמפ • אלי שרף, נוסע ומסיע, מנדב 21 טיפים לטרמפיסט החרדי המצוי

אברכים בטרמפיאדה. צילום: פלאש 90
אברכים בטרמפיאדה. צילום: פלאש 90



צומת שילת, הצטלבות הכבישים בכניסה לבירה, מחלף מסובים, צומת קוקה קולה, שדרות הרצל, יציאות הערים מודיעין עילית, ביתר עילית, ובית שמש, מאופיינות כולן במימד אנושי זהה: עשרות בחורי ישיבה הניצבים וממתינים בסבלנות סטואית לנהג נדיב לב, שיואיל להסיעם במכוניתו חינם אל מחוז חפצם או למצער, אל תחנה קרובה יותר, שם ימתינו ליהודי טוב לב נוסף, שיואיל להסיעם למחוז חפצם או למצער וכו'.

לתופעה האנושית המרתקת הזו קוראים כמובן 'טרמפ' כביטוי על, ומכאן נגזרות השלוחות הסמנטיות 'טרמפיאדה', 'טרמפיסטים', 'טרמפ מהיר', 'טרמפ לחץ' וכו'.

אחד הרכיבים המרתקים ביותר בקונוונציה זו היא העובדה שעדיין לא חוברה עבודת מחקר סוציולוגית על הנתון המוזר לפיו רוב ככל 'עוצרי הטרמפים' הם בחורי ישיבות.

על אף שתופעה מגזרית זו חוצה גילים ואתרים: מן הזאטוט כבן שמונה שצריך 'להגיע לסוף העליה' בשכונת ברכפלד שבמודיעין עלית, ועד לאברך העבדקן מבית שמש שמחוז חפצו הוא הכולל בשכונה הסמוכה - לא ניתן, מכל מקום, להתעלם מהעובדה שרוב פושטי הידיים הם צעירים בני ישיבות קטנות וגדולות.

נורמה זו אינה עומדת בכל פרמטר רציונאלי, שכן בחורי הישיבות אינם עניים יותר מרעיהם הדתיים-לאומיים או החילוניים. בחורי הישיבות כמו-כן, אינם עסוקים, פורמאלית על כל פנים, בנסיעות תכופות ברחבי הארץ מעבר לרעיהם הדת"ל או החילוניים.

מה מייצר, אפוא, את התופעה המעט משונה הזו לפיה בכל נסיעה קצרה ברחבי העיר מודיעין עילית, למשל, עשוי נהג אלטרואיסטי לאסוף בין ששה לתשעה אנשים? מה גורם לכל נהג מכונית שעוצר מסיבה כלשהי בכניסה לירושלים או בני-ברק להיות מוקף בטבעת הדוקה של מתבגרים, שתוהים בציפייה דרוכה: לאן אתה מגיע? או, אתה מגיע לכיוון ירושלים, אולי לשילת, לטבריה, לאילת?

21 הכללים: כך תעצור טרמפים

מאחר שמסגרת צנועה זו אינה תחליף לעבודה אנתרופולוגית בתחום דפוסי ההתניידות של הצעיר החרדי, אסתפק, מתוך ניסיון רב שנים, הן כנוסע והן כמסיע, בהמלצה לחיבור תקנון או מדריך לטרמפיסט החרדי המתחיל.

1] לעולם אל תעמוד במרכז הכביש, השתדל להיצמד לשפת המדרכה מעברה הפנימי. מלבד הסכנה שבדבר, אתה נתפס כטרחן, להוט, וחסר מודעות סביבתית מינימלית.

2] מאותה סיבה אל תנענע את ידך מעלה מטה כאחוז טירוף. הנהג הבחין בידך הארוכה ובחר מסיבותיו-הוא לא לעצור לך.

3] לעולם אל תעמוד עם סיגריה דלוקה בידך האחת, כאשר אתה מאותת לעצירה עם ידך השניה. רק נהג מטורף כמוך יעלה בחור שהחזיק בידו מקור עשן אך לפני רגע.

4] אם בכל אופן עישנת והנהג הטוב לא הבחין בכך, אנא החזק ברשותך מסטיק נטול סוכר או מיכל ספריי למניעת ריחות רעים. אדי הריח הנושבים מפיך גורמים שהנהג האומלל לא יאסוף יותר בחורי ישיבה.

5] במידה והנהג עצר, אל תחדיר את פלג גופך העליון לחלל האוטו ותתבע בקולניות: לאן אתה מגיע? חכה שהנהג יפתח את החלון ואז תבקש בנימוס ובעדינות להצטרף לנסיעה.

6] גם אם הנהג, לדאבונך, נוסע בכיוון ההפוך, אל תטרוק את הדלת בזעף. סגור את הדלת בעדינות ואמור לו תודה.

7] לעולם אל תתקוטט ליד הנהג עם שבעת האנשים שעמדו לידך בטרמפיאדה 'מי היה קודם'. את הסוגיה המשפטית הזו נסה לברר רגע לפני שעת האמת. ההתקוטטות מייצרת אצל הנהג חסר הסבלנות מחשבות כפירה בנוסח 'למה בכלל עצרתי'.

8] לאחר שהתיישבת במכונית אמור "תודה". אל תחכה לסוף הנסיעה. חגור חגורת בטיחות עוד קודם שהנהג יבקש זאת ממך.

9] כבה את המכשיר הסלולרי שלך או הנמך את צליליו עד למינימום האפשרי. בשום אופן אל תדבר במכונית שאינה שלך בטלפון נייד.

10] אם מדובר בשיחה דחופה בקש רשות מהנהג לענות. בדרך כלל הוא יסכים.

11] אם הנהג שומע מוזיקה מז'אנר שאינו מוצא חן בעיניך, אם מפאת הטעם המוזיקלי השונה שלכם ואם מחמת היותך בתקופת 'התחזקות רוחנית' עשה אחת משתיים: 1] בקש לרדת. 2] שתוק וסבול.

12] אל תנסה לדובב את הנהג בשאלות: 'אתה גר פה', 'האוטו שלך', או 'אתה יכול להדליק חדשות'?

13] אם הנהג משוחח בטלפונו, והוא כועס, אל תנסה בסיום השיחה לתרום את חלקך לשיחה, במלים כמו: 'לא להאמין הא', ו'איזה אנשים'. אל תידחק וורבלית גם כאשר הינך משוכנע כי אתה מצחיק.

14] לאחר שהודעת לנהג את מחוז חפצך, השתדל לא לתפקד כג'י פי אס ולהציע לו דרכים חלופיות שעשויות להועיל לך, אלא אם כן ביקש הוא זאת מפורשות.

15] אם לא נתבקשת, אל תפצח באמירת 'וורטים' ורעיונות על פרשת השבוע, אלא אם כן הנהג נראה אדם שישמח לשמוע. האבחנה אגב במקרה זה, איננה קשה.

16] נשאלת היכן אתה לומד וכדומה אל תתחכם ותשקר כדי 'להוציא טוב את הישיבה'. וכבר היו מקרים שהשקר הוליד חשק משונה אצל הנהג, שביקש לברר מה שלום גיסו שלומד בישיבה המסוימת אותה המציא הנוסע.

17] חלפתם על פני חברך הטוב שעומד נרגש וממתין גם כן ל'טרמפ' אל תציע לנהג לקחת גם אותו. אם נפשך כה קשורה בנפשו בקש מן הנהג לעצור וכך תוכל לרדת ולהצטרף אליו.

18] ומכאן שגם אל תעמוד בודד על שפת המדרכה ותצפין את חבריך מאחורי התחנה. החום והשלווה שעל פני הנהג שסבר לתומו כי הוא עוצר לבחור ישיבה גלמוד והתמורה המהירה לעצב עמוק ותהומי אל מול מראה כנופיית הצעירים שהופיעה משום מקום, אינה מוסיפה לכם כבוד רב.

19] עליתם שני 'טרמפיסטים' שונים והראשון ביקש לרדת במרחק מאה מטר לפני מחוז חפצך, רד אתו גם כן ואל תטריח את הנהג לעצור לך שוב כעבור עשרים שניות נסיעה נוספות.

20] אל תיגע בחפצים שאינם שלך המונחים לידך. כמו-כן, נסה לא להיהפך ל'מוסכניק' מורשה המסביר לנהג למה כדאי לו 'להחליף את הציריה'.

21] הגעת ליעדך. בקש מהנהג בנימוס שיעצור לך (ולא 'תעצור לי כאן'). רד מהמכונית בנחת (אל תימלט בבהילות), ואל תשכח לומר שוב – תודה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 54 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד