י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פרשת "חרדקים יזומים": השופטות שיחררו את "החשוד המרכזי" בתקיפת ה'חייל'

יואל מרדכי מינצברג, החשוד בתקיפת הבלש ה'חייל' במבצע 'חרדקים יזומים' במאה שערים, נשלף ממיטתו לפנות בוקר - שתי שופטות לא התרשמו ושחררו אותו למעצר בית. את השופטת הטרידה השאלה: מי השאיר סימנים כחולים על גופו החשוד

מינצברג הפצוע. (באדיבות המצלם)
מינצברג הפצוע. (באדיבות המצלם)





בדיונים שנערכו הבוקר (א), בבתי משפט השלום ובבירה וכן במחוזי, נדחו בקשות המשטרה להאריך בחמישה ימים את מעצרו של חשוד מרכזי בתקיפת השוטר המחופש לחייל, ביום שישי לפני כשבוע וחצי.

יואל מרדכי מינצברג (35) מירושלים, נעצר היום לפנות בוקר (ראשון) בחשד להשתתפות בהתפרעות לובש מדים במאה שערים לפני שבוע חצי ביום שישי, במהלכו הותקף קשות שוטר שהיה לבוש מדי צה"ל. מדובר בפעילות "חרד"קים יזומים" של משטרת ירושלים שנועדה לאפשר לחיילי צה"ל להסתובב בשכונה מבלי לחשש שיותקפו.

במהלך הפעילות של שוטרי ימ"ר ירושלים, התחילו התנכלויות נגד שוטר שמחופש לחייל. כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', ה'חייל' נפצע ונזדקק לטיפול רפואי. מאחר ועלה חשד כי מינצברג היה אחד מהאנשים שהשתתפו בהתפרעות נגד ה'חייל', הוצא נגדו צו מעצר ובמהלך הלילה האחרון הוא נעצר. על פי הודעת הדוברות של המשטרה, במהלך מעצרו התנגד מינצברג למעצר, סירב לפתוח לשוטרים את הדלת, בהמשך לא הסכים להזדהות בשמו ומסר להם שם כוזב, לאחר מכן ניסה להימלט וקפץ מהמרפסת הסמוכה.



בשעות הצהרים הובא מינצברג לבית המשפט השלום בירושלים, שם המשטרה ביקשה להאריך בחמישה ימים את מעצרו. במהלך הדיון אמר החוקר כי בתיעוד שהוצג לשופטת, מינצברג הרים את קולו לעבר השוטר שהיה מחופש לחייל ואמר לו "נאצי צא מפה, אתה לא קשור לכאן", "חרד"ק", "נאצי". אולם לדברי פרקליטו הוא רק אמר, "תתבייש לך".

מינצברג, הובא לדיון כשהוא חבול בידו ומשקפיו שבורות, לדבריו הותקף באלימות במדרגות הימ"ר לאחר מעצרו. במשטרה אמרו שזה נמצא בטיפול מח"ש אך סירבו לציין היכן זה קרה, אם במהלך המעצר או במשרדי הימ"ר.


רגע לפני תקיפת הבלש שהתחפש לחייל

"מה שעשו לו במדרגות, חמור הרבה יותר מהתיק בגינו הוא עצור", אמר פרקליטו עו"ד נדב גדליהו והוסיף כי "מי שצריך להיות פה אולי - זה הבלשים שהכו אותו וגרמו לו לחבלות אלו". השופטת לא קיבלה את בקשת המשטרה וקבעה כי החשוד ישוחרר כבר הערב בשעה 20:00 למעצר בית למשך חמישה ימים עם הפקדה של 1,000 ש"ח וערבות עצמית וצד ג' בסך 5,000 ש"ח.

במשטרה משייכים למינצברג עבירות של התפרעות, העלבת עובד ציבור והכשלת שוטר. השופטת מיקה בנקי קיבלה את טענותיו של עורך הדין ואמרה כי יש אמנם חשד סביר בחשד להתפרעות והכשלת שוטר, "אולם לא ברור עד תום האם בוצעה גם העלבת עובד ציבור", כשהיא מתכוונת לדברים שלדברי המשטרה נאמרו על ידי החשוד לשוטר המחופש לחייל שתועדו על פי המשטרה בוידאו.



בעקבות ההחלטה, המשטרה הגישה ערר לבית משפט המחוזי, שם חזרו על הטענות כי במהלך מעצרו של החשוד הוא ניסה להימלט מהשוטרים דרך מרפסת, התחזה לאחר, גידף אותם, התסיס את השכונה במטרה שיגיעו ויתקפו את השוטרים. "העורר הוא חלק מחבורה, אנחנו כרגע עובדים על זהויות החשודים ויש לנו חשוד נוסף" אמר, והוסיף כי "אין חולק שהוא היה שם והיה חלק מאותה התפרעות".

בנוסף, המשטרה גם התנגדה לשחררו למעצר בית בביתו בשכונת מאה שערים היות וזה "מקום הפשע" שאפשרויות הפיקוח בו מעטות, "כל אירועי הפרות הסדר הן בתוך השכונה, כל הפעילים בהפרות סדר הם שכניו ומכריו של העורר".

פרקליטו עו"ד נדב גדליהו אמר כי ימ"ר ירושלים ייחס למינצברג תקיפת עובד ציבור ולאחר מכן שינו להכשלת שוטר: "אנחנו פה בגבולות של משפט פלילי וחופש הביטוי צריך לסבול את הביטוי הזה (תתבייש לך א.ש.), זה הלכה למעשה זה חלק ממדינה דמוקרטית. האמירות - אני בספק רק אם זה העלבת עובד ציבור, אי אפשר לקשור את זה אליו". עוד הוסיף כי למה לבוא לפנות בוקר ולהעיר את כל השכונה? והזכיר גם את עניין המעצר של 14 החשודים בערב שבת לפני שבוע וחצי. "שיפעלו לפי החוק ובית המשפט יקשיב להם. לפי חוק המעצרים צריך להביא את העצורים עד 3-4 שעות לפני כניסת השבת. יש דברים מאוד חמורים בתיק הזה".



השופטת עירית כהן ציינה כי למינצברג יש שטף דם לא קטן על האמה והמשקפיים שבורים. "קיבלתי מכות חזקות בחזה היו לי קשיי נשימה, ביקשתי אמבולנס ולא נתנו לי" אמר מינצברג לשופטת. פרקליטו הוסיף כי הפילו אותו על המדרגות של הימ"ר ונתנו לו מכות יבשות. "לזה אין דוחות פעולה, אין חקירה ואין כלום. רק נפלט לטוען שהבלשים אומרים משהו אחר, איך הגיעו המכות ושבירת המשקפיים?". החוקר רפ"ק אילן גרנות השיב כי יש דו"חות המתארים את התנהגות מינצברג בזמן המעצר ואת השימוש בכוח שביצעו כלפיו.

לטענת עו"ד גדליהו לא היה צורך לבצע מעצר לפנות בוקר אלא לזמנו לחקירה, "לשאלה למה ניסית לברוח הוא אמר אין לי בעיה להגיד את האמת, פחדתי שהשוטרים ירביצו לי". החוקר השיב כי יש טענות של 'קוזק נגזל'. "העורר התנהג בצורה אלימה, ברוטלית במהלך מעצרו, ניסה להקים את כלל השכונה על השוטרים והשכונה אכן התעוררה. הבלשים נאלצו לפעול מהר. היה שימוש בכוח הוא לא הוכה בזמן חקירתו. החשד הוא סביר גם לעניין התקיפה, הסרטון מסתיים במצב בו החייל שוכב על גבו והמצלמה לא מצלמת יותר. לא רואים מי תקף אותו. יש חשד סביר לכך הוא השתתף בתקיפה ובהתפרעות".



השופטת עירית כהן קיבלה את טענות עו"ד גדליהו ואמרה בתום הדיון כי אין מקום להתערב בהחלטת בית משפט השלום ושהחשוד ישוחרר עוד הערב למעצר בית, "אין מקום שהחשוד ישהה לילה נוסף במעצר" אמרה. עוד הוסיפה השופטת כי "טענות החשוד שעלו בערר לגבי האלימות נגדו, תומכות אף הן בשחרור החשוד למעצר בית". יחד עם זאת הסכימה לטענת המשטרה לגבי אפשרויות הפיקוח בשכונת מאה שערים והוא שוחרר למעצר בית בבית שמש.

עורך הדין נדב גדליהו אמר ל'בחדרי חרדים' לאחר הדיון כי, "מצער שימ"ר ירושלים שוב טיפס על עץ גבוה מדי. במקום לבצע עבודה רצינית, שוב פועלים בחופזה, ללא ראיות ממשיות, עוצרים אנשים לפנות בוקר - והכל כדי לתפוס כותרות".

עוד הוסיף "מטרידה אותנו העובדה ששוב ישנן ראיות ממשיות לאלימות שוטרים שאינה מטופלת כראוי". בכוונתו של עוה"ד לפנות למח"ש ולארגן הל"מ - הקץ לאלימות שוטרים - על מנת שהנושא יטופל כראוי.
חרדקים יזומים מאה שערים בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד