י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פחות מדירה: בכמה נמכרה תחנת הרדיו המאוזנת ביותר בציבור החרדי?

חברת קרדן ישראל מכרה את הרדיו החרדי קול חי לפי שווי של 1.25 מיליון שקל בלבד

רדיו קול חי. צילום: דוד קליגר
רדיו קול חי. צילום: דוד קליגר



מה המחיר של תחנת רדיו בישראל שזוכה לכ-5% האזנה בציבור הישראלי ומובילה באוכלוסיית היעד שלה? מתברר כי המחיר עשוי להיות נמוך מאוד. חברת קרדן ישראל מכרה את הרדיו החרדי קול חי לפי שווי של 1.25 מיליון שקל בלבד בעסקה שבה הרוכש לקח על עצמו חוב של 2.5 מיליון שקל – כך עולה מהערכת שווי של חברת פרומתאוס עבור קרדן יזמות.

רדיו קול חי הוא אחד מתחנות הרדיו הוותיקות בישראל. הרדיו הוקם ב-1996 ומיועד למגזר החרדי. הרדיו משדר באזור המרכז וירושלים ומגישים בו שדרים בולטים בהם מרדכי לביא, אבי מימרן ומנחם טוקר (גילוי נאות: בן משפחתו של הכותב). הרדיו מוביל על פני המתחרה שלו, רדיו קול ברמה, שמזוהה עם הקהל הספרדי-תורני.

זיכיונו של רדיו קול חי הוארך באחרונה בארבע שנים, עד 2020. בעלי השליטה ברדיו היתה עד לא מכבר חברת קרדן ישראל שבשליטת יוסף גרינפלד.

במהלך 2016 רכש אבי בר כ-40% מתחנת הרדיו מידי קרדן. בר, לשעבר מנכ"ל ערוץ הספורט, הוא כיום שותף והאיש שמנהל בפועל את ערוץ 20, שאמור להפעיל בקרוב גם את ערוץ הכנסת. בר גם מחזיק בערוץ לילדים ZOOM, וכן רכש 50% מאתר החדשות 0404.

הרכישה של רדיו קול חי נעשתה מתוך תפישה שהרדיו מהווה כלי התקשורת הדומיננטי ביותר בחברה החרדית הצומחת. אלא שהעסקה נעשתה בשווי נמוך יותר מההערכות. בחודשים האחרונים השלים בר את רכישת 100% ממניות קול חי – 40.8% נוספים שהיו בידי קרדן והשאר היו בבעלות יצחק שיינפלד ועו"ד ליפא מאיר (כל אחד 10%).

לפי הערכת השווי של פרומתאוס, השלב השני של העסקה בוצע בתמורה ל-0.5 מיליון שקל. המשמעות היא שווי כולל של 1.25 מיליון שקל לתחנה כולה. מהנתונים מתברר כי ההון של רדיו קול חי שלילי והרדיו נושא חוב של 2.5 מיליון שקל. במסגרת העסקה בר קיבל על עצמו את החוב כולו. כלומר, שווי השלב השני בעסקה היה 3 מיליון שקל. בכל מקרה, התמורה בגין הרדיו בלבד, בהתאם לשווי בשלב השני של העסקה, מגיע ל-1.25 מיליון שקל בלבד.

השווי הנמוך שהוצמד לרדיו קול חי מעט מפתיע, וזאת לאור ההצלחה של תחנות הרדיו בישראל לסחוף נתח משמעותי יחסית משוק הפרסום המקומי והתפישה כי פעילות הרדיו בישראל היא רווחית. לפי נתוני יפעת בקרת פרסום, היקף בפרסום ברדיו הגיע ל-7% מכלל עוגת הפרסום – שהם 272 מיליון שקל ב-2016.

עם זאת, לרדיו קול חי יש עלויות גבוהות יותר מתחנת רדיו אזוריות אחרות. הרדיו מפעיל מערכת חדשות עצמאית המופנית לקהל החרדי, וכן מערכת שיווק עצמאית שאינה מתבססת על שפ"א (התאגדות של תחנות הרדיו האזוריות למכירת פרסום ארצי).

רדיו קול חי נמצא בניהולו של אבי רוזן. ככל הנראה, בשלב הראשון בר לא מתכוון לבצע שינויים משמעותיים בתחנה. הוא גם לא צפוי לבצע סינרגיה כלשהי בין הרדיו לבין פעילויות אחרות כמו ערוץ 20, שכן מדובר בקהלי יעד שונים.
רדיו אבי בר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד