י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האוניברסיטה הפתוחה: "הופתענו מההתעניינות הגבוהה של הציבור החרדי"

רכז השיווק האקדמי בתכנית לשילוב חרדים באוניברסיטה הפתוחה: "הופתענו מההתעניינות הגבוהה של הציבור החרדי בלימודים באוניברסיטה הפתוחה"

חרדים באקדמיה. תמונת אילוסטרציה
חרדים באקדמיה. תמונת אילוסטרציה



מסלולי הלימוד באוניברסיטה הפתוחה מתאימים לאורח החיים החרדי ולכן אין פלא שלסמסטר האביב 2018 נרשמו למעלה מ-120 סטודנטים חרדים חדשים.

לקראת ההרשמה לשנת הלימודים הבאה ערכנו ריאיון עם יונתן ברמן, רכז השיווק האקדמי בתכנית לשילוב חרדים באוניברסיטה הפתוחה, כדי להתרשם ולשמוע על ההיערכות לשנת הלימודים ועל הפרופיל של הסטודנט והסטודנטית החרדים.

מדוע דווקא כעת יצאה האוניברסיטה הפתוחה בפנייה ממוקדת לקהל החרדי?

"ראשית, חשוב לציין כי באוניברסיטה הפתוחה לומדים כ-1,500 סטודנטים חרדים. לאחרונה זיהו בהנהלת האוניברברסיטה הפתוחה צורך רב בקרב המגזר החרדי לשלב לימודים עם שגרת החיים הייחודית. לאור ריבוי הפניות אלינו מצד מתעניינים מהמגזר החרדי בלימודים לתואר ראשון עם אפשרות למידה מהבית ללא פגיעה בסדר היום המוקפד, החלטנו להעמיק ולהרחיב את הקשר לסטודנט החרדי".

במסגרת ההרשמה לסמסטר האביב, האם זיהיתם תחומי עניין שזכו להתעניינות מיוחדת בקרב המגזר החרדי?

"בהחלט. קיימים שני סוגי מתעניינים: ישנם אלו המעוניינים בתואר ראשון שאינו מכוון למקצוע ספציפי, כשמטרתם היא קידום והעלאה בשכרם במקום עבודתם הנוכחי, או שהם זקוקים לתואר לצורך התמודדות עתידית במכרזים בשוק העבודה, וכן כפלטפורמה לתואר שני כלשהו. מתעניינים אלו בוחרים בדרך כלל בלימודי תואר בתחומים הכלליים "מדעי החברה והרוח" או "מדעי החברה בהדגשת חינוך".

"מצד שני, ישנם אלו המעוניינים בתארים מעשיים, בין היתר בתחומים כמו מדעי המחשב, כלכלה, פסיכולוגיה, ניהול, חשבונאות, הנדסת תוכנה, הנדסת תעשייה וניהול ועוד. במסגרת הייעוץ האקדמי אנו מכוונים את הסטודנטים לתואר המתאים להם, עם דגש על תחום ועל קצב לימוד מותאמים למאפייני חייהם, כך שהתפוקה ושעות העבודה שלהם לא ייפגעו יחסית למצב שהיה טרם התחלת לימודי התואר.

"נדגיש כי באוניברסיטה הפתוחה ניתן ללמוד את כל התארים במגוון מסלולים ואפשרויות, גם מהבית, וללא שינוי באורח החיים ובשגרת יומם של הסטודנטים".

נשמח אם תוכל להגדיר לנו את הפרופיל של הסטודנט והסטודנטית החרדים שמתעניינים בלימודי תואר במסגרת האוניברסיטה הפתוחה

"בין כל המתעניינים והנרשמים ניתן למנות אנשים מכל רחבי המגזר החרדי, הן גברים (באחוז גבוה לעומת שאר מוסדות הלימוד האקדמיים) והן נשים".

אחד הגורמים הקריטיים וההכרחיים ביותר בעבור הסטודנטים החרדים הוא נושא המלגות ומימון הלימודים. האם ישנה התייחסות לכך מצדכם?

"נושא המלגות הוא חשוב מאוד לסטודנטים החרדים, שמתחילים את לימודיהם בגיל מבוגר יחסית ולרוב כבעלי משפחה. נציין כי הסטודנטים הזכאים נהנים מכל המלגות המוצעות למגזר החרדי, ביניהן מלגות קמ"ח, ידידות טורונטו, טלדור ומרמנת. בנוסף קיימות מלגות של האוניברסיטה הפתוחה המיועדות לכלל הסטודנטים הזקוקים לסיוע כלכלי, וכן מלגה מיוחדת לנרשמים חדשים. מלגות אלה יכולות להועיל מאוד לסטודנטים המעוניינים ללמוד קורס או שניים לניסיון. כמובן חשוב להדגיש כי שכר הלימוד הוא אוניברסיטאי, וזול בצורה משמעותית בהשוואה למכללות החרדיות".

האם מלבדך ישנם אנשי קשר חרדים נוספים בצוות האוניברסיטה הפתוחה?

"בנוסף אלי פועל רכז ליווי חרדי שתפקידו להעניק ליווי ועזרה לסטודנטים לכל אורך התואר, הן מבחינה לימודית והן כדי לצלוח בגבורה אתגרים שסטודנטים חרדים נתקלים בהם בזירה החברתית והתרבותית".

"בחודשים האחרונים מיפינו את כל האתגרים שעומדים בפני הסטודנטים החרדים והנגשנו מגוון פתרונות בשיתוף פעולה עם מרכזי ההכוון. כמו כן נתנו את הדעת בנושא קידום תעסוקה".

האם לאוניברסיטה הפתוחה יש יתרונות נוספים על פני מוסדות אקדמיים אחרים?

"אכן. סטודנטים חרדים אינם נדרשים להשלים לימודים במכינה כתנאי סף לקליטתם באוניברסיטה; הם יכולים ישר להתחיל ולצבור נקודות זכות לתואר, ואם יש צורך בכך ‒ להיעזר בסדנאות הגישור שהאוניברסיטה הפתוחה מציעה. בנוסף, באוניברסיטה קיימת ועדה להכרה בלימודים קודמים, וזו מכירה בלימודי ישיבה וסמינר כמקנים פטור מנקודות זכות בחלק מהתארים, על בסיס בדיקה פרטנית של אותם לימודים קודמים".


האוניברסיטה הפתוחה סטודנטים חרדים מכינה יונתן ברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד