י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

גוגל מציגה: כוח כלכלי ופוליטי שיוצא מכלל שליטה

הכוח הפוליטי של גוגל לא נובע רק מעוצמתה הכלכלית, אלא גם מהמידע האדיר שבידיה - שאין לשום ממשלה ושום גורם ביון • אם כוחן של הפלטפורמות האלה לא ירוסן בשנים הקרובות, חלק מהתסריטים האפשריים לעתיד של כולנו עלולים להיראות כמו סרט מדע בדיוני גרוע במיוחד

גוגל מציגה: כוח כלכלי ופוליטי שיוצא מכלל שליטה



נציבות התחרות של האיחוד האירופי הודיעה השבוע כי היא מטילה קנס חסר תקדים של 2.7 מיליארד דולר על גוגל בעקבות הפרה של חוקי התחרות: גוגל השתמשה במונופול שלה בתחום החיפוש כדי לקדם שירותים שלה ולדחוק מתחרים.

2.7 מיליארד דולר הם לכאורה סכום אדיר וחסר תקדים, אבל למעשה מדובר בסכום שולי ביחס לגוגל, לקופת המזומנים שלה ובעיקר לקצב שבו היא מייצרת מזומנים ממונופול החיפוש הבינלאומי שלה, שברוב העולם הדמוקרטי אין לו כמעט מתחרים. יותר מעניין מהקנס הוא הכוח הפוליטי של גוגל, שעוצמתו נחשפה בפרשה: נציבת התחרות של איחוד האירופי, הפוליטיקאית הדנית מרגרטה וסטגר, לא נכנעה ללחצים שהפעילו עליה גדודי הלוביסטים, הכלכלנים והפוליטיקאים שגוגל הצעידה לבריסל בשנים האחרונות. היא פתחה בשלוש חקירות נגד גוגל בכל התחומים שבהם משתמשת החברה כדי לחסום מתחרים, והכריזה השבוע על קנס והוראות פעולה מחייבות בתיק הראשון הקשור למנוע החיפוש.

אבל כל הפעולות שבהן מואשמת גוגל בניצול מעמדה המונופוליסטי בתחום החיפוש אינן נושאות אופי "אירופי". את אותן פעולות כוחניות ואנטי־תחרותיות מבצעת גוגל בשוק הגדול ביותר שלה - ארה"ב. אז איפה הרגולטור האמריקאי? רשות הסחר האמריקאית, FTC, חקרה לפני חמש שנים את השימוש שגוגל עושה בכוחה המונופוליסטי, והצוות המקצועי שלה המליץ להגיש כתבי אישום נגד החברה. אבל הנהגת הרשות הפדרלית, שמורכבת ממינויים פוליטיים של ממשל אובמה, החליטה לא לפעול נגדה.

התקשורת האמריקאית שוצפת וקוצפת בחודשים האחרונים סביב עסקות ההון־שלטון של ממשל טראמפ והמינויים של אנשי וול סטריט לצמרת הבית הלבן, משרד האוצר והרשויות הרגולטוריות החשובות. אלא שכל התופעות האלה לא הומצאו על ידי טראמפ וגם לא על ידי משפחת בוש, והן בלטו לכל אורך תקופת כהונתו של ברק אובמה, שמילא את הממשל שלו באנשי וול סטריט ובלוביסטים.

הקשר בין ממשל אובמה לבין גוגל היה בולט במיוחד: על פי נתונים שנחשפו בשנה שעברה, הלוביסטית הראשית של גוגל ביקרה בבית הלבן לא פחות מ-128 פעם בין תחילת כהונתו של אובמה ב-2009 עד אוקטובר 2015. בניגוד לרוב חברות הענק שקולטות לשורותיהן בכירי ממשל בשיטת הדלת המסתובבת, במקרה של גוגל הזרימה היתה דו־כיוונית, ואנשי גוגל רבים נקלטו בבית הלבן.

זרועותיו של התמנון הגוגלי מורגשות לא רק בבית הלבן, בקונגרס ובסנאט, אלא ברבים ממוסדות המחקר ומכוני המחקר המובילים בארה"ב. גוגל שופכת סכומי כסף אדירים בעולם המדע, משתפת פעולה עם מוסדות מחקר רבים, ומעטים הם אנשי האקדמיה והמחקר המוכנים להתעמת עמה. למדענים ולרגולטורים קל יותר לשתף עמה פעולה בצורה גלויה או סמויה, משום שהיא עדיין נהנית מהילה של חברת טכנולוגיה ולא של מונופול דורסני בתחום המדיה והפרסום שהסיכוי להתחרות בו הולך ופחות מדי יום.

הכוח הפוליטי של גוגל לא נובע רק מעוצמתה הכלכלית, אלא גם מהמידע האדיר שבידיה - שאין לשום ממשלה ושום גורם ביון. יו"ר החברה אריק שמידט היה שחקן מרכזי במפלגה הדמוקרטית ובקמפיין לבחירתה מחדש של הילרי קלינטון כמועמדת לנשיאת ארה"ב. המידע על ההעדפות הפוליטיות שיש בידי גוגל על מיליארדי האנשים המשתמשים מדי שבוע במנוע החיפוש שלה הוא מטמון שיכול להעלות או להרוס את רוב הפוליטיקאים ברוב המדינות בעולם.

הכוח הכלכלי והפוליטי של חברות האינטרנט הענקיות גדול במיוחד, משום שברובן השליטה בדירקטוריונים מבוצרת בידי המייסדים באמצעות מניות שליטה מיוחדות. אלה החברות הכי רווחיות, חזקות וגדולות בהיסטוריה המודרנית, מאז חברות הסחר של תחילת המאה ה-17 ותקופת הברונים השודדים של תחילת המאה ה-20.

אנחנו מניחים שגוגל לא משתמשת במידע האדיר שיש לה, על כל החיפושים, הפעולות, הכוונות וההעדפות הפוליטיות של משתמשיה, באופן שיפגע בפרטיות של הגולשים או ייתן יתרון לא הוגן לשחקנים פוליטיים. אבל האם ההנחה הזאת תקפה תמיד? האם מדינות דמוקרטיות צריכות לשים מבטחן במשטר התאגידי, ביושרה ובנורמות של האנשים שמנהלים את הפלטפורמות הדיגיטליות הגדולות - גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון? וסטגר התחילה השבוע לסדוק את כיפת הברזל השקופה שהרחיקה את כל הפוליטיקאים והרגולטורים מהתמודדות עם הכוח הכלכלי והפוליטי חסר התקדים של הפלטפורמות הדיגיטליות. אם כוחן של הפלטפורמות האלה לא ירוסן בשנים הקרובות, חלק מהתסריטים האפשריים לעתיד של כולנו עלולים להיראות כמו סרט מדע בדיוני גרוע במיוחד.
גוגל כוח כלכלי כוח פוליטי האיחוד האירופי חוקי התחרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד