י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

אזהרה: אל תקנו אבוקדו "גליל"

מדי שנה מנסים קמעונאים שונים למכור לציבור אבוקדו מזן שטרם הבשיל, כדי למכור אותו במחיר גבוה יותר לצרכן • מועצת הצמחים: "מי שירכוש כעת אבוקדו 'גליל' יתאכזב; הפרי המוקדם הזה לא יבשיל, יישאר בלתי אכיל, וקנייתו תסתיים במפח נפש"

אבוקדו. צילום: pixabay
אבוקדו. צילום: pixabay



מועצת הצמחים מזהירה את הצרכנים שלא לקנות אבוקדו בוסר מסוג "גליל" שנמצא מסוף השבוע האחרון על המדפים. מדובר בזן שפירותיו מאורכים, חלקים וקליפתם דקה. מדי שנה לקראת הקיץ מנסים קמעונאים שונים למכור לציבור אבוקדו מזן שטרם הבשיל, כדי למכור אותו במחיר גבוה יותר לצרכן.

מועצת הצמחים מסבירים כי ימים אלו – סוף יולי ותחילת אוגוסט - הם ימי מעבר בין זן ה"ריד", הזן האחרון של העונה הקודמת, שצורתו עגולה ככדור וקליפתו קשה וחלקה, לבין ה"גליל", הזן הראשון של העונה החדשה שפירותיו מאורכים, חלקים וקליפתם דקה. פירות ה"ריד" האחרונים נמכרים בתקופה זו במחיר גבוה במיוחד כיוון שאין תוצרת רבה והביקוש גדול.

אורנה סנדל, מנהלת איכות וסטנדרטים בענף הפירות במועצת הצמחים, אומרת: "המצב הנוכחי גרם לכך שכמה מגדלי אבוקדו מסוג 'גליל' לא עמדו בפיתוי, והחליטו לשווק לצרכנים פרי מוקדם (בוסר). מי שירכוש כעת אבוקדו 'גליל' יתאכזב מאוד; הפרי המוקדם הזה לא יבשיל, יישאר בלתי אכיל, וקנייתו תסתיים במפח נפש. למרות הפופולריות הגדולה של האבוקדו, אנחנו ממליצים לצרכנים להמתין עד סוף אוגוסט לפני שקונים אבוקדו מזן 'גליל', ועד סוף ספטמבר לפני שקונים אבוקדו מזן 'אטינגר'".

במועצה מסבירים כי אבוקדו בשל וטוב למאכל נמדד ברמת השומן שבו. לכל זן רמת שומן מינימלית ייחודית לו שמגדירה את מוכנות הפרי. קטיף מוקדם מדי של פרי שעדיין לא הגיע לרמה הנדרשת של שומן יוביל להתכווצות הקליפה, השחרה וריקבון של אזור העוקץ, וסביב הגרעין הוא יישאר קשה ובלתי אכיל. ענף הפירות במועצת הצמחים מפרסם מדי שנה תאריכי קטיף ומדדי הבשלה למגדלים ולמשווקים. בנוסף, פועלים אנשי המועצה בשטחי הגידול ובשווקים במטרה למנוע קטיף מוקדם, ולוקחים בדיקות למעבדה עבור החקלאים.

ענף האבוקדו הוא הגדול ביותר בענף הפירות - היקף השטח הנטוע הוא כ-80,000 דונם. יבול האבוקדו בעונת 2017-2016 היה 110,000 טונות, מהם כ-61,000 טונות ליצוא (בעיקר לאירופה, ובשנה האחרונה גם ליפן) וכ-49,000 טונות לשוק המקומי. יצוא האבוקדו מישראל מוערך בכ-100 מיליון דולר בשנה, ואילו שיעור הצמיחה השנתי שלו עומד על 6%.

לאחרונה הודיעו מועצת הצמחים ומשרד החקלאות כי הם משקיעים 6 מיליון שקל במספר מיזמים של מחקר ופיתוח זני אבוקדו (כחלק מהשקעה כוללת של 18 מיליון שקל, שחלקם יושקעו בענף הבננה והתמר). המטרה המרכזית של המיזמים היא להגדיל את היצוא, את כמות יבול הפירות ואת איכותם.
אבוקדו גליל מועצת הצמחים פרי בוסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד