י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ביה"ד הצבאי דחה את בקשת העיכוב: אזריה ייכנס לכלא מחר

אזריה ביקש לדחות את מועד כניסתו לכלא עד להכרעת הרמטכ"ל בבקשתו להקל בעונש, אולם נשיא בית הדין אמר שלא מצא לנכון לדחות את המועד פעם נוספת

צילום: אבשלום סאסוני, פלאש 90
צילום: אבשלום סאסוני, פלאש 90



נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, השופט דורון פיילס, דחה היום (שלישי) את בקשת אלאור אזריה שלא להיכנס לכלא. משמעות הדבר היא שאזריה ייכנס מחר לכלא הצבאי. בעוד כחודש, יוכל הרמטכ"ל – אם יחפוץ בכך – להקל על עונשו. החייל היורה מחברון, שבינתיים הספיק להשתחרר משירות צבאי, ביקש מהרמטכ"ל גדי איזנקוט להמתיק את עונשו, כך שיומר בעבודות שירות צבאיות.

התובע הצבאי, סא"ל במילואים נדב ויסמן, התנגד היום בפני בית הדין לבקשת הדחייה של הסנגור יורם שפטל. לדברי התובע, אין בהודעת הרמטכ"ל הבטחה לאזריה כי בקשתו לחנינה תתקבל. "המבקש הוא שצריך לחשב את דרכו", אמר ויסמן.

אזריה, חייל לשעבר בחטיבת כפיר, הורשע על-ידי שני בתי דין צבאיים בהריגת המחבל עבד אל-פתאח א-שריף בחודש מארס 2016 בחברון, לאחר שתועד יורה בראשו של הפלסטיני בעודו שוכב פצוע על הקרקע. בחודש ינואר הורשע אזריה על-ידי בית הדין הצבאי של פיקוד המרכז, לאחר שהשתכנע כי ירה בפלסטיני ממניע נקמני, בשל דקירת חברו לפלוגה, ולא מחשש מפני סכנה כלשהי בזירת האירוע בחברון. בגין הרשעתו, נשלח לשנת מאסר וחצי, והורד לדרגת טוראי.

אזריה הגיש ערעור על הרשעתו, ובמקביל גם התביעה הצבאית ערערה אל בית הדין הצבאי לערעורים, בטענה כי העונש שנגזר עליו מקל מדי. לפני עשרה ימים דחה הרכב מורחב של בית הדין הצבאי לערעורים את שני הערעורים: את ערעור סנגוריו של אזריה בפה אחד, ואת ערעור התביעה ברוב של שלושה שופטים על פני שניים. דעת המיעוט, שנוסחה על-ידי שני השופטים האזרחיים בהרכב השופטים, צבי סגל ויגאל פליטמן, גרסה כי יש להחמיר את עונשו של אזריה ולהעמידו על שנתיים וחצי מאסר.

בית הדין הצבאי לערעורים החליט לדחות את מועד ריצוי העונש של אזריה מספר ימים, כדי שעורך דינו יכין בקשת רשות ערעור לעליון כפי שביקש. מסיבה זו, קבע בית הדין את מועד כניסתו של אזריה לכלא 4 הצבאי שבצריפין ליום רביעי. אך בשבוע שעבר הודיע אזריה כי הוא לא מתכוון לפנות לעליון, אלא לרמטכ"ל בבקשה שיקל על עונשו. בקשתו של אזריה מתבססת על חוק השיפוט הצבאי, שמקנה לרמטכ"ל סמכות להמתיק את עונשו של מורשע בבית דין צבאי לערעורים. סמכות זו מאפשרת לרמטכ"ל אף להמיר את העונש כולו במאסר על תנאי, אך לא מאפשרת לבטל את הרשעתו (בניגוד לאפשרות של חנינה בידי נשיא המדינה). לפי לשון החוק, מרגע שבו פסק הדין הופך לחלוט, לרמטכ"ל יש אפשרות להמתיק את העונש במשך 30 ימים בלבד.

אזריה ביקש בתחילת השבוע מבית הדין הצבאי לערעורים לדחות את מאסרו – עד להכרעת הרמטכ"ל בעניין בקשתו. לטענת סנגורו שפטל, מרגע שהודיע כי הוא לא מבקש להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, הפך בכך פסק הדין לחלוטין. נשיא בית הדין הצבאי לערעורים פיילס דחה טענה זו, ואמר כי גם לתביעה עומדת הזכות להגיש בקשה שכזו לעליון.

עד כה, בחלוף כמעט שנה וחצי מיום המקרה, אזריה שהה למשך תשעה ימים בכלא הצבאי. בהתאם לקביעת בית הדין הצבאי לערעורים, הוא שהה במעצר פתוח, המקבילה הצבאית למעצר בית. לאחר שחרורו מצה"ל, שהה אזריה במעצר בית מלא ונאסר עליו לצאת מביתו, למעט לתפילות במהלך השבת. "עונש המאסר הוטל על המבקש לפני למעלה מחמישה חודשים וביצועו עוכב עד עתה. מושכלות יסוד הם, כי עונש מאסר שהוטל על אדם ירוצה מיד לאחר גזר הדין. בנסיבות האמורות, לא מצאתי לדחות פעם נוספות את מועד ריצוי עונש המאסר", אמר היום השופט פיילס.
אלאור אזריה בית הדין הצבאי עונש מאסר הקלה בעונש דורון פיילס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד