י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

קניות או לא להיות

קנייה מקוונת זמינה גם בחיבורי אינטרנט כשרים ומגלמת בתוכה שורה ארוכה של יתרונות עבור הציבור הדתי והחרדי. איך הכל התחיל, למה שווה לנסות והאם באמת אפשר לחסוך ככה כסף? הנה כל התשובות

קניות או לא להיות
pixbay



לא חייבים להיות מומחים למסחר אלקטרוני בשביל לזהות את המגמה של שימוש באינטרנט לצרכי קניות וצרכנות. שוק המסחר המקוון בישראל הגיע בשנת 2016 ל-7.2 מיליארד ש"ח לעומת 3.8% בשנת 2013, ונכון להיום הוא אוחז בנתח של 6% מסך השוק כולו.

לפי מחקר שבוצע על ידי איביי בסוף 2016 והתמקד בהרגלי הקנייה המקוונת של גברים ונשים מרחבי הארץ בגילאי 18-65, 95% מהישראלים מבצעים לפחות רכישת אונליין אחת בשנה. הישראלי הממוצע אף מבצע 36 רכישות בשנה, שהן 3 רכישות מקוונות בחודש, ו-52% עושים זאת באתרים ישראלים.

בחלוקה לפי קטגוריות, שוק המזון ומוצרי המכולת הוא הגדול ביותר מבין השווקים המקוונים עם 2.4 מיליארד ש"ח, כאשר אחריו נמצאים שוק מוצרי החשמל והאלקטרוניקה עם 1.8 מיליארד ש"ח ושוק האופנה המקוון עם 1.7 מיליארד ש"ח. מיותר לציין שאלו בדיוק התחומים שקורצים לציבור הדתי והחרדי, מה שיכול להסביר גם את ההתעוררות שלהם בכל הנוגע לשימוש באינטרנט לטובת קניות.

איך הכל התחיל?

בשביל להבין את הזינוק האדיר בשוק המסחר המקוון, או e-commerce, צריך לחזור לאחור ולבדוק איך הכל התחיל. ההנחה בענף היא ששיעור הלקוחות המקוונים הכפיל את עצמו בשלושת השנים האחרונות בגלל מחיר משתלם, נוחות וחיסכון בזמן ועלייה במוצרים. בכל אחד מהסעיפים האלה חל שיפור דרמטי בשירות ללקוח. במקביל, רשתות קמעונאיות מסורתיות, קמעונאים מקוונים ואתרי השוואת מחירים עושים מאמץ אדיר במטרה לשפר את חווית הקנייה ולהגן על הלקוחות. תהליכים אלו מתרחשים במקביל ומייצרים סביבה סטרילית, נעימה ובטוחה לקניות באינטרנט.

אתר לאסטפרייס למשל היה אחד מאתרי האינטרנט הראשונים והאמינים שהציעו אפשרות לבצע מגוון רחב של רכישות תחת קורת גג אחת. באתר לאסטפרייס הבינו מוקדם מאוד את הפוטנציאל של האינטרנט, ועד היום הם שומרים על מעמדם בשוק המסחר המקוון. זה גם אחד האתרים היחידים שבהם אפשר לקנות מוצרי חשמל, אלקטרוניקה, טקסטיל, בישום ועוד בתהליך רכישה פשוט ומהיר. המשמעות היא שאין צורך בשום סוג של ידע טכני על מנת לבצע קניות דרך האתר ואפשר להגיע אליו גם מהטלפון הנייד.

היתרונות של קניות באינטרנט עבור הציבור הדתי והחרדי

ממצאים משני סקרים שנערכו על ידי חברת ויזה אירופה ופורסמו בישראל במרץ 2013 חושפים מה הסיבות העיקריות לביצוע קניות באינטרנט. לפי הסקרים, 60% עושים זאת בגלל האפשרות לבצע רכישות מהבית ו-59% מסבירים את הבחירה בקנייה מקוונת במחירים זולים. 39% נכנסים לאינטרנט כדי לרכוש מוצרים שאין בחנויות שנמצאות קרוב אליהם, לעומת 35% שבוחרים באינטרנט בגלל מגוון גדול יותר ו-34% שמזהים את הרכישה המקוונת עם מהירות ונוחות.

הממצאים לעיל עולים בקנה אחד עם היתרונות של קניות באינטרנט גם עבור הציבור הדתי והחרדי. ראשית, צריך להקדים ולומר שרוב אתרי המסחר הלגיטימיים זמינים גם בחיבור אינטרנט כשר, כמו למשל אינטרנט רימון. המשמעות היא שלא צריך להתפשר על אף עיקרון דתי על מנת לבצע רכישה מקוונת, אלא להיפך. אתרי האינטרנט הייעודיים הם אלו שמקלים על המשפחה הדתית ומעמידים לרשות ההורים שורה ארוכה של אפשרויות צרכנות חדשות.

שנית, אתרי האינטרנט מאפשרים לגברים ונשים בציבור החרדי להשוות מחירים בלחיצת כפתור. השוואת המחירים מתבצעת בלי קשר לפילוח גיאוגרפי וניתן להיעזר בה על מנת לחסוך בהוצאות. האינטרנט מחזיר לציבור הרחב את כוח המיקוח, חושף את קהל היעד למוצרים חדשים וכמובן חוסך זמן יקר בניהול חיי המשפחה.

היעד: פלטפורמות מסחר חדשות ויכולות לוגיסטיות מתקדמות

האתגרים שאיתם מתמודד שוק המסחר המגוון צפויים לעצב את פניו בעתיד. כבר היום יש צורך בפיתוח פלטפורמות מסחר חדשות, שדרכן גם ציבור שומרי המסורת יוכל לבצע את הקניות בצורה נוחה וזמינה. במקביל, יש לדאוג לשיפור המערך הלוגיסטי ולקצר את זמני ההמתנה של המשלוחים. יעדים אלו משותפים לאתרי אינטרנט שעוסקים במסחר מקוון בכל רחבי העולם, אך בישראל יש להם מאפיינים מיוחדים.

הדרך להשגת היעדים עוברת בהקלה רגולטורית ובמעורבות של משרדי הממשלה הרלוונטיים, כמו משרד האוצר, משרד הכלכלה וכדומה. רק כך יוכלו החברות לפתח פעילות מסחר מקוונת ישירה, ליצור פלטפורמות מסחר נגישות גם עבור אנשים שאין להם ידע טכני נרחב ולהחזיק ביכולות לוגיסטיות מתקדמות.

לסיכום, מרתק לעקוב אחר השינויים שעוברים של שוק המסחר המקוון וחשוב לא פחות לנסות להפיק מהם ערך אמיתי. כל משפחה עם ילדים יכולה לחסוך כסף וזמן בלחיצת כפתור והחיבור לאינטרנט לא מתנגש עם ערכים של מסורת, דת ויהדות. השאיפה היא בכל מקרה לשדרג עוד יותר את מערך המסחר הקיים ולעדכן את קהל היעד לגבי השינויים. כך גם ניתן להכניס חברות חדשות לשוק המסחר המקוון ולהגדיל עוד יותר את התחרות שפועלת לטובת הצרכן.
קניות באינטרנט קנייה מקוונת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד