י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

השופט החליט: מעצרם של שטיינמץ וזילברשטיין יוארך בארבעה ימים

השניים חשודים בניסיון להלבין הון באמצעות מרמה וזיוף מסמכים, בקשר לעסקות ושירותים בסכום של כ-9 מיליון יורו • בזק דיווחה לבורסה כי ממלא מקום ליו"ר אלוביץ', דוד גרנות, עוכב הבוקר לחקירה - ושוחרר בתנאים מגבילים

צילום: יוסי זליגר- פלאש 90
צילום: יוסי זליגר- פלאש 90



השופט מנחם מזרחי מבית המשפט השלום בראשון לציון הורה על הארכת מעצרם של שטיינמץ וזילברשטיין בארבעה ימים. השופט התייחס לטענה כי המשטרה תזמנה את המעצר לתאריך שבו היתה צפויה להסתיים תקופת עיכוב היציאה מהארץ של שטיינמץ, וציין כי המשטרה הציגה לו את הראיה באופן מצולם. לדבריו, פעולות החקירה הנדרשות הן רלוונטיות וחלקן ניתנות לשיבוש.

דוד גרנות, יו"ר בזק הזמני, שוחרר מהחקירה המשטרתית. בתום החקירה הוא שוחרר בתנאים מגבילים, הוא לא במעצר בית ויכול לשוב לעבודתו. בזק צפויה לפרסם הודעת עדכון לבורסה לגבי גרנות.

איש העסקים בני שטיינמץ והיועץ האסטרטגי טל זילברשטיין הם שני החשודים המרכזיים בפרשת הלבנת ההון שהתפוצצה הבוקר. המשטרה מבקשת להאריך את מעצרם של השניים בשמונה ימים.

בבקשת המעצר נכתב כי ביאח"ה מתנהלת חקירה רחבת היקף בחשד של מתן שוחד לעובד ציבור זר והלבנת הון ועל פי חומר החקירה. על פי החשד, השוחד, בשווי עשרות מיליוני דולרים, ניתן לנשיא גינאה לשעבר ולאשתו, על ידי חברת BSGR שבבעלות ובשליטת שטיינמץ. זאת ,בתמורה לקבלת זיכיונות כריית ברזל בגינאה, בתקופה שבין 2006 ל-2012 ובסמוך לכך.

בתקופה שלאחר הפתיחה בחקירה גלויה בפרשת השוחד בגינאה, התפתחה פרשה נוספת וחדשה, שעניינה חשדות להלבנת הון, מרמה, זיוף, ועוד נגד שטיינמץ ואחרים. על פי חומר החקירה בפרשה החדשה, שטיינמץ וזילברשטיין יחד עם מעורבים נוספים, פעלו באופן שיטתי, מאורגן וסדור להלבין הון באמצעות מרמה וזיוף מסמכים בקשר לעסקות ושירותים בסכום של כ-9 מיליון אירו, והכל כדי לרמות צדדי ג' ולהסתיר פעילות פלילית, בכללה פעילות שוחדית.

קצין החקירות, אבשלום אחרק אמר בדיון: "יאח"ה לא שקטה על שמריה מאז חקירתו הראשונה של שטיינמץ והמשיכה בחקירה כולל היום, וגילינו שיש התפתחויות אחרות שלא היו ידועות לנו, התזמון שלהן לא היה תלוי ביאח"ה. מדובר בפרשה חדשה אולם היא מעלה את הסימנים וקושרת את עצמה לפרשה השניה. האקדח המעשן שנמצא בפרשה הראשונה – ירה בפרשה השניה. יש התפתחות בפרשה החדשה וראיות שהצטברו ומלמדות על שיטתו של שטיינמץ, כולל עדים ומסמכים".

סנגורו של שטיינמץ, עו"ד רונן רוזנבלום טען כי שטיינמץ לא שיבש חקירה בישראל אולם אחרק הסביר כי שטיינמץ חשוד גם בשיבוש בישראל.

אחרק הדגיש כי הפרשה הנוכחית קשורה למדינות אחרות בעולם ובין היתר לרומניה.

רוזנבלום: "למה אתם חייבים לעצור את שטיינמץ היום?"

אחרק: "הפרשה החדשה נתנה לנו פרספקטיבה כיצד שטיינמץ עובד ומה השיטות שלו, זו היתה התפתחות דרמטית, ברגע שגילינו שבנוסף לעבירות שמיוחסות לו יש גם חשדות לשיבוש הבנו שפעולות החקירה מוכרחות להיות מבוצעות תוך כדי מעצר".

רוזנבלום: "כמה פעולות אתם צריכים לבצע?"

אחרק: "23 פעולות".

רוזנבלום: "ואתם צריכים אותו במעצר בשביל זה?"

אחרק: "האיש הוכיח לנו בזכות את יכולות השיבוש שלו, אם הוא ישוחרר הוא יכול לבצע פעולות שישבשו את החקירה".

רוזנבלום: "מחר שטיינמץ היה אמור לצאת מהארץ לפגישות עסקיות שנקבעו כבר לפני שמונה חודשים, הוא נעצר היום במקרה?"

אחרק: "היה לנו אילוץ שהיינו צריכים לפעול בהתאם אליו. יש הרבה פעולות חקירה, שמונת הימים שביקשנו הם לא בכדי, לא נוכל לבצע את הפעולות הללו ללא מעצר".

רוזנבלום: "אנחנו נמצאים פה אך ורק בגלל התיק החדש, מדובר בצורה הכי ישירה והכי כנה, אם זה לא היה בני שטיינמץ התיק הזה בכלל לא היה מובא לבית המשפט, וזה רק בגלל שהוא אמור היה לצאת לחו"ל, יאח"ה לא השלימה עם זה והגיעה לבית המשפט עם פרשה גדולה וחדשה. בגלל תיק כזה לא עוצרים אפילו לא לשעה, ואני לא אדבר על תיקים אחרים שיאח"ה מנהלת.

"עו"ד שמרון יצא לחו"ל 24 שעות אחרי שהוא נחקר, זה לא צירוף מקרים, משתמשים בתיק הזה כדי למנוע משטיינמץ לצאת מהארץ. יכול להיות שיש התפתחות וזה לגיטימי, אבל עדיין זה לא אומר שההתפתחות הזו מצדיקה את מעצרו של שטיינמץ. לא ייתכן שהטחה בחקירה, ועימות עם מסמכים אלו פעולות שדורשות מעצר. פעולות החקירה האלו לא מחייבות את המעצר של שטיינמץ, כל התיק הזה הוא אמצעי לחץ על שטיינמץ כדי שידבר איתם ויסיים את התיק הזה בכסף. לשטיינמץ אין עבר פלילי, הוא סב לנכדים פילנטרופ, תורם עשרות מיליונים, ועכשיו הפך לאויב העם".

שטיינמץ עצמו ביקש לשאת דברים מתוך תא העצורים ואמר לשופט: "אני גרתי שנים רבות בחו"ל ואני מרגיש נורא שמדינת ישראל עושה לי דבר כזה, זה נהוג במדינות טוטאליטריות, זה כמו דיקטטורה שמחליטה ומסמנת אנשים. להגיש שאני שיבשתי חקירה זה מגוחך, במשך שמונה חודשים שיתפתי פעולה, והתנדבתי להביא מסמכים. גם התייצבתי שש פעמים בחקירה בשוויץ ואין כלום. כל התיק בנוי על עדה מטורפת ושקרנית. לא יהיה פה כלום. צו מעצר עבורי הוא דבר נורא".

מוקדם יותר היום חברת בזק פירסמה דיווח לבורסה לפיו דוד גרנות, ממלא מקום יו"ר דירקטוריון החברה עוכב לחקירה על ידי המשטרה. גרנות וחשודים נוספים בפרשה יובאו בצהריים לדיון הארכת מעצר בבית משפט השלום בראשון לציון. בשעות האחרונות חלה התפתחות משמעותית בחקירה.

בהודעה נכתב כי "נכון למועד הדיווח, אין בידי החברה על מידע אודות מהות החקירה, נסיבותיה ותוכנה, אולם כפי שנמסר לחברה, החקירה אינה קשורה לחברה, ובכלל זה היא אינה קשורה לנושאים הנחקרים במסגרת חקירת רשות ניירות ערך אודותיה דיווחה החברה ב-20 ביוני ובדיווחים עוקבים".

יחידת להב 433 של המשטרה עיכבה היום לחקירה באזהרה חמישה אנשי עסקים שחשודים בביצוע עבירות על חוק איסור הלבנת הון, זיוף מסמך, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, שיבוש הליכי משפט ומתן שוחד. בין החשודים: מיליארדר ישראלי ויועץ אסטרטגי מוכר.

מדובר במכה נוספת עבור בזק. יו"ר ובעל השליטה בחברה, שאול אלוביץ', נמצא בחקירה פלילית שמנוהלת בידי הרשות לניירות ערך על עסקות בעלי עניין בקבוצה - ועל רקע החקירות והיעדרותו מונה גרנות בסוף יוני לממלא מקום היו"ר. בהתאם להתפתחות החקירה החדשה בעניינו של גרנות, בזק תצטרך להחליט אם עליה להחליף שוב יו"ר.

גרנות (70) מונה במאי האחרון לדירקטור בלתי תלוי בבזק. בעבר היה מנכ"ל ב-3 בנקים: אגוד, דיסקונט והבינלאומי, וכן בכיר בקבוצת בני שטיינמץ. כיום גרנות משמש, בין השאר, דירקטור בחברות אלרוב נדל"ן, טמפו משקאות, אורמת טכנולוגיות, סונול ישראל וכלכלית ירושלים. בעבר שימש דירקטור בחברות דקלה ביטוח, סקורפיו נדל"ן, המ-לט, הראל השקעות, והראל ביטוח.

שטיינמץ (60) נשוי לאניאס ואב לארבעה. הוא ירש את עסקי אביו בתחום היהלומים ואת רוב הונו עשה מכרייה וממסחר ביהלומים ומתכות במדינות אפריקה. הוא מקפיד שלא יהיה לו תפקיד רשמי בחברות שלו, וככל הידוע אחזקותיו העסקיות מצויות בקרנות נאמנות משפחתיות הרשומות ומנוהלות בחו"ל, במדינות המוכרות כמקלטי מס.

איש העסקים כבר מכיר את משרדי להב 433 מחקירה קודמת, שאוזכרה בדיון היום. בדצמבר האחרון הוא נעצר בחשד למתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לעובדי ציבור בכירים בגינאה, בתמורה לקידום ענייניו העסקיים במדינה. הוא חשוד בעבירה של מתן שוחד לעובד ציבור זר ובעבירות של הלבנת הון.

חקירה זו מנוהלת במשותף על ידי רשויות אכיפה בארה״ב, בשווייץ, בגינאה ובישראל, במסגרת המאמץ הבינלאומי שמוביל ה-OECD כנגד תופעת השוחד לעובדי ציבור זרים ברחבי העולם. חשוד נוסף בפרשה הוא אשר אבידן, המכהן כנשיא חברת הכרייה BSGR. בתגובה שהגישה המשטרה לבית המשפט בינואר היא כתבה כי בהתבסס על הראיות והתפתחות החקירה, התועלת שהפיק שטיינמץ ממתן השוחד מגיעה ל-5 מיליארד דולר.

באמצע יוני החליט השופט עמית מיכלס מבית המשפט השלום בראשון לציון כי צו איסור היציאה מהארץ נגד שטיינמיץ יוארך בחודשיים. זאת, על מנת שהמשטרה תוכל לבצע את פעולות החקירה המרכזיות בחו"ל - שהיא חוששת משיבושן - ולאחר מכן הוא יוכל לצאת מהארץ, כאשר הוא מלווה באדם נוסף שהמשטרה תאשר. המלווה שיחתום על ערבות צד ג' של 3 מיליון שקל נדרש להיות ללא עבר פלילי, שאינו קשור לחקירה בשום אופן ואינו קרוב משפחה.

לאחר שהמשטרה התנגדה לשמות המלווים שביקש שטיינמץ בשבוע שעבר - עמוס זמיר שהוא הטייס במטוסו הפרטי של שטיינמץ, וברוך רוטמן שהוא טייס אף הוא – נקבע היום על ידי השופטת כרמית בן אלעזר כי מחר יתקיים בפניה דיון בעניין בנוכחות הצדדים. לאור ההתפתחויות, ספק אם הדיון אכן יתקיים.
דוד גרנות בזק משטרת ישראל שאול אלוביץ' טל זילברשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד