י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הישראלים מוותרים על בתי המלון - ובוחרים בחו"ל

רפורמת השמים הפתוחים האיצה את התחרות בין חברות התעופה, והישראלים מיהרו לנתב"ג • במקביל, נרשמה עלייה ניכרת בלינות התיירים במלונות בארץ

צילום: pixabay
צילום: pixabay



האם נתוני לינות הישראלים בבתי מלון בארץ צריכים להדאיג את המלונאים? לפי הנתונים שפירסמה היום (ד') המחלקה הכלכלית של התאחדות המלונות, ביולי האחרון נרשמו 1.439 מיליון לינות ישראלים, המהוות ירידה של 9% בהשוואה ליולי 2016 וליולי 2015.

כדי להבין עד כמה נמוך מספר הלינות הנוכחי כדאי להתבונן על נתוני יולי 2014, החודש שבו פרץ מבצע צוק איתן ובתי המלון בישראל ספגו ביטולים רבים. באותו חודש נרשמו 1.41 מיליון לינות, פער של כ-2% בלבד בין שתי התקופות - אחת מהן תקופת מלחמה והשנייה תקופת תיירות קיץ שגרתית.

את ההסבר לירידה הדרמטית בלינות הישראלים אפשר למצוא בנתוני הלמ"ס שהתפרסמו בתחילת אוגוסט והראו את העלייה במספר יציאות הישראלים לחו"ל. ביולי 2016 נרשמו 890.3 יציאות ישראלים לחו"ל לעומת 933 יציאות ישראלים ביולי האחרון - עלייה של 4%.

רפורמת השמים הפתוחים שנכנסה לתוקף לפני 4 שנים הביאה לנתב"ג תחרות על כיסו של הנוסע הישראלי. כיום לא מעט חברות לואוקוסט מציעות כרטיסי טיסה לאירופה במחירים נמוכים, שגורמים לישראלים לחשוב פעמיים האם להוציא את תקציב חופשת הקיץ שלהם על בית מלון בארץ. למעשה, מתוך עשר החברות המובילות בתנועת הנוסעים בנתב"ג ביולי האחרון מופיעות 4 חברות לואוקוסט: וויזאייר, פגסוס, אגיאן ואיזיג'ט.

אפילו אילת, עיר הנופש המסורתית של הישראלים בחודשי הקיץ, לא הצליחה לחמוק מהירידה במספר לינות הישראלים - ורשמה ירידה של 3%. מספר מלונאים ניסו להסביר את הירידה בכך שתשעה באב חל השנה בסוף יולי (לעומת שנה שעברה שבה הוא חל באוגוסט), וכי רבים נוהגים שלא לנפוש בתקופה שלפניו. עם זאת, גם ביולי 2015 תשעה באב חל בסוף החודש ועדיין מספר לינות הישראלים הסתכם ב-1.575 מיליון.

"כבר 15 שנים שלא היה יולי כל כך טוב"

חיים דוק, סמנכ"ל שיווק ברשת פרימה שכוללת 14 בתי מלון בשבעה אזורים בארץ, מציע הסבר אחר לירידה במספר לינות הישראלים: "מבחינתנו כבר 15 שנים שלא היה יולי כל כך טוב. זה נכון שהיו פחות ישראלים והסיבה לכך היא שהתיירים פשוט תפסו הרבה חדרים. ברגע שהביקושים גבוהים נשארים מספר חדרים מצומצם לישראלים, שנוטים להזמין ברגע האחרון, ואז המחירים שמציעים להם גבוהים והם בוחרים באלטרנטיבה אחרת כמו לטוס לחו"ל".

דוק הצביע על הירידה הגבוהה בלינות ישראלים בתל אביב, בשיעור של 20%, והזכיר כי ביולי התקיימו מספר כנסים בעיר, כמו גם אירוע המכביה שהביא לתל אביב המוני תיירים - כך שלישראלים לא נשאר מקום בבתי המלון.

בחודש יולי האחרון נרשמו כ-864 אלף לינות תיירים, עלייה של 29% לעומת יולי אשתקד ועלייה של 32% לעומת יולי 2015. מרבית לינות התיירים נרשמו בירושלים (כ-32%) ובת"א (כ-29% מכלל הלינות). הירידה בלינות הישראלים פגעה בעיקר באזורים שהם מוטי תיירות פנים בחודשי הקיץ כמו אילת, ים-המלח, טבריה וסובב כנרת. באזורים אלו הגידול בתיירות הנכנסת לא הצליח לקזז את הירידה בלינות הישראלים.

בסה"כ נרשמו ביולי כ-2.3 מיליון לינות, גידול של 2% בהשוואה ליולי 2016 ו-3% גידול בהשוואה ליולי 2015. תפוסת החדרים הסתכמה בכ-69%, עלייה של 2% לעומת יולי 2016 וגם לעומת 2015. אילת עדיין רשמה את התפוסה הגבוהה ביותר (82%), אחריה ת"א (79%), חיפה (73%), נתניה (68%), הרצליה (67%ֵ), ים המלח (64%), ירושלים (60%), טבריה (57%) ונצרת (42%).
בתי מלון שמים פתוחים התאחדות המלונות חופשה בחו"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד