ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

הסיפור האמיתי של המירוץ לחשמל כשר

מה מסתתר מאחורי המירוץ לחשמל כשר בערים החרדיות ואיך זה קשור למאבק בין דגל לש"ס

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



בעוד שש"ס מציגה מספר פתרונות של חשמל כשר בשבת בערים החרדיות, וכפי שנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים", ב'דגל התורה' מגבשים מהלך חדש.

חברי הכנסת של 'דגל התורה', משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר, התכנסו היום בביתו של ראש
ישיבת סלבודקא הגר"ד לנדא ודנו עמו בפתרונות האופרטיביות של הספקת חשמל כשר בשבת בערים החרדיות - וכפי שפסק מרנא בעל החזון איש זצ"ל. הגר"ד האריך בחשיבות החשמל הכשר בשבת ועל הצורך החשוב למנוע שימוש בחשמל שמופעל תוך חילול שבת על ידי יהודים.

ל"בחדרי חרדים" נודע, כי לאחר מכן התקיימה ישיבה מורחבת ומעשית בסוגייה, יחד עם הח"כים, בביתו של הרב שריאל רוזנברג בהשתתפות דייני בית הדין של הגר"נ קרליץ: הרב יהודה סילמן, הרב יצחק משה רובין והרב יעקב פוזן. בישיבה עלו על השולחן הפתרונות השונים והוחלט לגבש פתרון אחד שאותו יקדמו הח"כים.

כזכור, כבר לפני שישה חודשים, "בחדרי חרדים" חשף כי סגן שר האוצר איציק כהן מקדם יחד עם חברת החשמל פתרון כוללני שיספק חשמל כשר בשבת. הפרטים הוצגו בפני השר אריה דרעי וסגן השר כהן, בביקורם בחברת החשמל. לפניהם הונחו שלוש אופציות לקידום חיבור אלפי בתי האב החרדים שאינם משתמשים בחשמל בשבת, בעקבות הוראת מרן החזו"א זצ"ל – לחשמל כשר. 

כזכור, "בחדרי חרדים" אף חשף תיעוד וידאו בלעדי מחדרו של מרן הגר"ח קנייבסקי, שבו הוא נראה מתייחס למיזם המהפכני ומברך את האיש שמוביל את היוזמה בשנים האחרונות – סגן שר האוצר כהן מש"ס.

כעת, ח"כי 'דגל התורה' מקדמים פתרון אחר וכפי שפורסם לראשונה לפני חודש ב'ידיעות אחרונות' כי בפעילותם של גפני, מקלב ואשר, מתגבש מתווה חדש, על פיו, יוקמו בערים ובשכונות חרדיות תחנות כוח פרטיות קטנות — שיוזנו בדלק יקר וינותקו מהרשת הארצית בשבתות — במטרה לספק לתושבים חשמל כשר. תחנות הכוח הפרטיות - יחוברו מצד אחד לרשת הארצית, ומהצד השני לרשת סגורה של אותו יישוב. 

עוד דווח, כי במשך ימי השבוע הן יופעלו בגז טבעי רגיל — באמצעות מערכת צינורות ובשבתות ובחגים הרשת הפנימית תקבל חשמל כשר רק מהתחנות הפנימיות, שיופעלו באופן אוטומטי. התחנות ינותקו גם מרשת חלוקת הגז הטבעי הלא כשרה ויופעלו באמצעות גז טבעי דחוס שמחירו גבוה פי 2 - 3 ממחיר הגז הטבעי הרגיל. 

על פי הפרסום, התוכנית החדשה מגובשת בשיתוף פעולה עם הוועדה לענייני אנרגיה בשבת — המורכבת מעסקנים חרדים, יחד עם הח"כים שמעוניינים בהמשך להביאה לאישור הממשלה. 

במסמך שהכינה הוועדה במתווה של הצעת החלטה לממשלה, נכתב: "בראי הצרכנים שומרי המסורת, מדובר בחילול שבת באופן השולל את אפשרותם להשתמש בחשמל בשבת ובמועדי ישראל, או לחלופין מאלץ אותם להתפשר על צו מצפונם ואמונתם הדתית". 

עוד נכתב במסמך הועדה: "עלויות הניהול והתפעול של חברת החשמל, כמו גם עלות רכישת החשמל בהתאם לאישורים התעריפים של היצרנים הפרטיים, מתחלקות, על פי כלל, בין כל הצרכנים בישראל. לפיכך, אין היגיון או הצדקה לכך שהצרכנים באזורים הרלוונטיים בלבד יצטרכו לשאת בעלויות המיוחדות". 

ח"כ מקלב אמר בנושא כי "יש לחברה הפסד של 15 אחוז על צרכנים כמונו. אנחנו מנסים לבדוק אם יש אפשרות מההפסד המצטבר הזה לממן את הקמת התחנות". 

כאמור, כעת, נותר לח"כים החרדים מש"ס ויהדות התורה לגבש פתרון אחד מתוך בליל הפתרונות המוצעים, ולשתף פעולה האחד עם השני.
גנרטור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד