י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

המשטרה בודקת חשד לפלילים נגד יו"ר הקואליציה דוד ביטן

היחידה לחקירות הונאה בוחנת את קשריו של האיש החזק בקואליציה דוד ביטן עם אנשי עסקים, בתקופה שבה כיהן כסגן ראש העיר ראשון לציון. חקירה נוספת מתנהלת נגד בכירים בעירייה • ביטן נחשב כיום למקורב מספר אחת לראש הממשלה נתניהו

דוד ביטן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
דוד ביטן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



המשטרה בודקת חשדות לפלילים נגד יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת דוד ביטן (הליכוד) — כך נודע ל"הארץ". בחודשים האחרונים גבו אנשי היחידה הארצית לחקירות הונאה, באישורם של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן, עדויות בעניינו של ביטן ונקטו פעולות חקירה אחרות. בנוסף לזה מתנהלת בימים אלה חקירה נגד בכירים בעיריית ראשון לציון, שבה כיהן ביטן כסגן ראש העיר לפני שנבחר לכנסת.

במוקד הבדיקה נגד ביטן עומדים קשרי גומלין שהתקיימו לכאורה בעבר בינו לבין אנשי עסקים. ביטן נחשב אז אחד האנשים החזקים בראשון לציון. הוא כיהן כחבר מועצה מאז 1988, וב–2005 התמנה לסגן ראש העיר. בין 2008 ל–2010 ושוב מ–2013 גם עמד בראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה והחזיק בתיק ההנדסה בעירייה. במקביל, הוא נקלע לחובות כבדים לאחר שלקח הלוואות בשוק האפור, חלק משכרו עוקל וננקטו נגדו הליכי הוצאה לפועל.

לפי עדויות של אנשים ששוחחו עמו באותה תקופה, ביטן סיפר להם שחובותיו תפחו ליותר משבעה מיליוני שקלים ושהוא נרדף על ידי אנשי השוק האפור. בכתבה של שוקי שדה וצבי זרחיה, שפורסמה ב"דה מרקר" בשנה שעברה, העיד בכיר בעירייה שביטן ירד למחתרת מפחד הנושים. "יום אחד נכנסו אליי למשרד שני בריונים, במבט אחד אתה מבין מה הם", סיפר הבכיר. "הם מיד מתחילים לצעוק, 'תגיד לי איפה דוד ביטן'. אמרתי להם 'תקשיבו לי טוב, אני מחפש אותו בדיוק כמו שאתם מחפשים אותו'".

חובותיו של ביטן נחשפו בתחקירים שהתפרסמו בעיתונות המקומית בראשון לציון, והעלו סימני שאלה ביחס לדרך שבה פרע אותם. ב–2010 אף נפתחה נגדו חקירה פלילית, שבגללה עזב את תפקידיו הקשורים לבינוי, ולבסוף החליטה פרקליטות מחוז המרכז לסגור את התיק.



ביטן עם ספר תורה בהקפות שניות בכפר חב"ד. צילום: שניאור שיףצילום: ביטן עם ספר תורה בהקפות שניות בכפר חב"ד. צילום: שניאור שיף
ביטן עם ספר תורה בהקפות שניות בכפר חב"ד. צילום: שניאור שיף


בראיון לתוכנית "המקור" בערוץ 10 הכחיש ביטן בתוקף טענות שלפיהן צדדים שלישיים שילמו חלק מחובותיו, וטען שמעולם לא קיבל טובת הנאה מאיש. חלק מהעדויות שגבתה באחרונה המשטרה נוגעות להמחאות שמסרו, לפי החשד, קבלנים ובעלי עניין בראשון לציון לביטן, לצורך כיסוי חובותיו, כשהיה ממונה על הבינוי בעיר.

ביטן נבחר לכנסת ב–2015, כנציג מחוז השפלה ברשימת הליכוד, ועד מהרה הפך אחת הדמויות הבולטות בליכוד ובפוליטיקה הישראלית. ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה את הח"כ הטרי ליו"ר ועדת הכנסת, וכעבור כשנה הוא כבר קודם לתפקיד יו"ר הקואליציה. כיום הוא נחשב אחד האנשים הקרובים ביותר לנתניהו, ובמערכת הפוליטית סבורים שבהינתן ההזדמנות, הוא ימונה לשר כבר בממשלה הזאת. "אני מעריך שעד סוף הקדנציה אהיה שר", הצהיר ביטן בחודש שעבר.

בשנה שעברה תוארו בתחקיר "הארץ" יחסי קח־ותן לכאורה בין ראש העיר המכהן בראשון לציון, דב צור, לבין יזם הנדל"ן המקומי, ארז מוסצ'ו. מוסצ'ו, שסייע לגייס תרומות למסע הבחירות של צור, קיבל בהמשך הקלות מהעירייה. ועדת התכנון המקומית, שבראשה עומד צור, אישרה שינויי ייעוד לקרקעות שמוסצ'ו ביקש לבנות עליהן והרחבה של זכויות הבנייה. בחלק מהמקרים השתתף צור בישיבות שעסקו בענייניו של מוסצ'ו בלי להצהיר שהוא נתון בניגוד עניינים. צור הכחיש שפעל למען הקבלן.

אחד המיזמים שהוזכרו בתחקיר היה מתחם האירועים "לאגו", שהקימה חברת ניהו, בבעלות מוסצ'ו. העירייה החכירה לחברה את המגרש שעליו הוקם המתחם ללא מכרז, וב–2015 ביקשה ניהו לרכוש את זכויותיה בו. צור יצא מישיבת ועדת התכנון שדנה בבקשה, והותיר את ניהולה בידי ביטן. הבקשה אושרה לבסוף, בתום דיון סוער וחרף התנגדותם של כמה מחברי המועצה. באחרונה חיתן ביטן במתחם את בתו.

מדוברות המשטרה נמסר, כי "בהמשך לפרסום הבוקר, נבהיר כי איננו מוסרים פרטים בדבר קיומן או אי קיומן של חקירות, ואין בכך כדי לאשר או להפריך את עצם קיומן".

"כל פרסום בנושא הינו באחריות הבלעדית של המפרסם". תגובת המשטרה.



יו"ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן הגיב הבוקר לפרסום ואמר: ״כל בר דעת מבין שהעיתוי בו פורסמה הידיעה אינו מקרי ויש כאן ניסיון לרפות את ידיי, זה לא יעזור".

ביטן המשיך ואמר: "אני את הפעילות הציבורית שלי אבצע כפי שאני מאמין בה. מסע הציד הבזוי של עיתון הארץ נגד אנשי ימין ונגד כל מי שלא מתיישב עם האג׳נדה שלו שברה הבוקר שיאים חדשים. הפער בין השאלות שנשלחו אלי ובין הידיעה הממוחזרת שפורסמה מדבר בעד עצמו. כבר תקופה ארוכה שהעיתון ממחזר סיפורים ישנים שנבדקו על ידי כל גורמי אכיפת החוק ונסגרו. במשך 28 שנה כהונתי כחבר מועצת עיר וקבלתי אלפי החלטות לטובת צד ולרעת צד, זה חלק מהעשייה הציבורית, הניסיון להלך עלי אימים לא יצלח. ידי נקיות". דברי ביטן.
דוד ביטן חשד לפלילים ראשון לציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד