י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בכיר לשעבר בעיריית ראשל"צ: "לברר את הסיפורים שמתרוצצים שנים סביב ביטן"

אתמול נחשף ב'הארץ' כי המשטרה פתחה בבדיקה לחשדות פליליים בהתנהלותו של ח"כ דוד ביטן בעת שהיה סגן ראש עיריית ראשל"צ • הבדיקה נוגעת לקשרי גומלין לכאורה בינו לאנשי עסקים, בקשר לכיסוי חובות • ביטן: פרשה ישנה שנבדקה כבר בעבר

ביטן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ביטן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"הסיפורים סביב ביטן מתרוצצים כבר הרבה שנים, הגיע הזמן לברר אותם כמו שצריך" — כך אמר אתמול (ג') בכיר לשעבר בעיריית ראשון לציון, לאחר החשיפה ב"הארץ" על כך שהמשטרה פתחה בבדיקה לגבי חשדות פליליים בהתנהלותו של ביטן בעת שהיה סגן ראש עיריית ראשון לציון.

אתמול פירסמו גידי וייץ ולי ירון ב"הארץ" כי אנשי היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה, באישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, גבו בחודשים האחרונים עדויות בעניינו של ביטן וביצעו פעולות אחרות של חקירה. זאת, בנוגע לקשרי גומלין לכאורה שהתקיימו בעבר בין ביטן לבין אנשי עסקים בראשון לציון הקשורים לכיסוי חובות שהיו לו בזמן שהיה סגן ראש העיר.

ביטן הכחיש וטען כי בפעולותיו כסגן ראש העיר לא דבק רבב. ביטן אמר אתמול לערוץ 2: "היו לי חובות, לא במיליונים, והדברים נפתרו ונסגרו. 'הארץ' זו יחידת חיסול של עיתונאים מהימין. הם הסתובבו בראשון, ראו שאין להם מה לכתוב ולקחו את הכתבה מ–TheMarker, עירבבו הכל". לגלי צה"ל אמר ביטן: "אין לי בעיה שיבדקו ויחקרו מה שרוצים. ידי נקיות. אני לא יודע למה המשטרה בודקת".

ביטן כיהן כחבר מועצה בראשון לציון מאז 1988. ב–2005 התמנה לסגן ראש העיר, ומ–2008 החל לקבל שכר על תפקיד זה. ב–2008–2010 כיהן כראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ומחזיק תיק ההנדסה בעיר, ולאחר מכן שוב מ–2013 עד 2015 — השנה שבה נבחר לכנסת, אז פרש מכל מתפקידיו בעיריית ראשון לציון.

בתחקיר TheMarker שפורסם לפני שנה נחשף כי כאשר היה סגן ראש עיריית ראשון לציון, צבר ביטן חובות של מיליוני שקלים. נגד ביטן ננקטו הליכי הוצאה לפועל, והיו תלויים נגדו 13 תיקים. ב–2008 חלק מהמשכורות הראשונות שלו כסגן ראש עיריית ראשון לציון עוקלו.

ביטן כיהן כיו"ר קבוצת הכדורגל עירוני ראשון לציון ב–2001–2008, ותחת ניהולו הקבוצה הגיע לחובות של כ–15 מיליון שקל. ב–2008 אף הגיעו בריונים לעיריית ראשון לציון וחיפשו את ביטן, שנאלץ למצוא מסתור בדירה של אדם המקורב אליו. "יום אחד נכנסו אלי למשרד שני בריונים. במבט אחד אתה מבין מי הם", אמר בכיר לעירייה בכתבה שפורסמה אז. "הם מתחילים לצעוק 'תגיד לי איפה דוד ביטן'". ביטן אמר אתמול בגלי צה"ל: "זה שקר וכזב. מעולם לא ברחתי, מעולם לא עזבתי". עם זאת, עדויות על כך שביטן הסתתר מפני נושים פורסמו גם בתחקיר "המקור" בערוץ 10, שפורסם לפני כמה חודשים.

לדברי הבכיר לשעבר בעירייה, הגרסה של ביטן — שלפיה החובות של התקופה ההיא קשורים רק לניסיונות ההצלה של קבוצת הכדורגל עירוני ראשון לציון ולצ'קים שהגיעו לשוק האפור — תמוהה. "אם הוא כיסה את החובות של הכדורגל מכספו הפרטי, למה באוגוסט 2008 עיריית ראשון לציון מאשרת תקציב של 6 מיליון לכיסוי החוב של קבוצת הכדורגל, ואחרי זה מאשרת עוד מילון?" תהה אותו מקור, "ובכלל, אתה מכיר מישהו שמשלם חובות עירייה מכספו הפרטי?"

בתחקיר TheMarker נחשפה גם התנהלותו המטרידה של ביטן לגבי אופן חלוקת הצ'קים בקבוצת הכדורגל. בקבוצה היו שני מורשי חתימה: ביטן ורואה חשבון שהיה חשב מלווה של הקבוצה. אף שמדובר בגוף ציבורי, ביטן חתם על צ'קים פתוחים או כאלה שלא היו ל"מוטב בלבד", וחלק מהצ'קים היו ללא כיסוי. צ'קים אלה היו משני סוגים — כאלה שחולקו כמשכורות לשחקנים, ואחרים כתשלום לספקים, שחלקם פנו לשוק האפור כדי לפרוט את הצ'ק.

כאשר אנשי השוק האפור גילו שלצ'ק אין כיסוי, הם פנו לביטן, החתום על הצ'ק. בשלב מסוים הגיעו למשרדי העירייה 30 צילומי צ'קים של קבוצת הכדורגל, כלומר כאלה שהעירייה צריכה להתכונן לשלם עבורם לנושים שעוד יגיעו. ואולם אז התברר שהחשב המלווה התכחש לכך שחתם על הצ'קים האלה. מאוחר יותר התכחש החשב לטענתו הראשונית שהחתימה אינה שלו.

אירועים אלה היו חלק מהחקירה הפלילית שנפתחה נגד ביטן ב–2010, והתמקדה באי־סדרים שהיו בקבוצת הכדורגל. חקירה זו נסגרה כעבור כמה שנים. כעת, לפי מקורות הבקיאים בנושא, החקירה היא בסוגיות אחרות הנוגעות לקשר שבין ביטן לבין אנשי עסקים. בין העדים שזומנו לתת עדות במשטרה היו גם יו"ר ועד העובדים של אל על לשעבר, יוסי לוי, שסיפר בתחקיר "המקור" על כך שנלווה לחבר שלו, שנתן צ'קים לביטן עבור החובות של ביטן. לטענת לוי, הוא עצמו ראה איך חברו קיבל את כיסוי החוב של ביטן מבעלי עסקים בראשון לציון שלכאורה נזקקו לשירותיו של ביטן.
דוד ביטן חשד לפלילים עיתון הארץ ראשון לציון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד