י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

כך תתמודדי עם האקנה שלך

אקנה - נושא המעסיק בנות רבות בגיל הנעורים. אבל לא רק אותן • שינויים הורמונים, שינויים באורח חיים סדיר – כל אלו ועוד, יכולים להביא לפריצת התופעה המטרידה • אז מה עושים?

כך תתמודדי עם האקנה שלך
יעקב נחומי



כבני אדם אנו חשופים לשינויים רבים בימי חיינו. השינויים הללו ניכרים בפנינו ובעורנו.

אקנה הוא אחד הסממנים הבולטים לשינוי הורמונלי או שינוי באורח החיים הסדיר של האדם. הוא מתבטא בנגעים דלקתיים, והוא תופעה נפוצה ורחבה בעיקר בקרב בני נוער. כיום ניתן למזער ולרפא את התופעה באמצעות טיפול המשלב רפואה וקוסמטיקה.

בשיחה עם עידית גור, מייסדת ובעלים של רשת של "איב סנטר - בית הספר למקצועות הקוסמטיקה", היא מסבירה מהו אקנה.

"האקנה הינה מחלה שמקורה בחלק בעור האחראי על צמיחת השערה (זקיק השערה) ושל רקמת בלוטות החלב שמצדדיו. מקור האקנה הוא בייצור עודף של חלבונים סיביים הסותמים כפקק את פתח המוצא של זקיק השערה ובכך את צינור הניקוז של בלוטות החלב".

"כ-60%-80% ממקרי האקנה מופיעים בגיל ההתבגרות. המחלה עלולה להופיע מגיל 13 ולהיעלם בהדרגה עד גיל 30. היא שכיחה יותר בארצות חמות ונפוצה יותר אצל גברים מאשר נשים".

מהם השלבים בהתפתחות האקנה?

שלושה שלבים עיקרים בהתפתחות האקנה:

1) פגיעה בהתפתחות הנורמלית של זקיק השערה הגורמת לסתימתו.

2) הפרשה מוגברת של בלוטות החלב המצטברת בזקיק השערה.

3) היוצרות נגעים.

• הופעת ראשים שחורים המעידים על חסימתו של פתח זקיק השערה.

• במידה ופתח הזקיק נשאר חסום, משנים הראשים השחורים את צבעם ללבן. כאשר אלה חודרים לעומק הרקמה הם מתקבלים כגוף זר ומעוררים את תגובת המערכת החיסונית.

• תגובת המערכת החיסונית מתבטאת בהתרחבות כלי הדם והסננה של תאים לבנים הגורמים להופעת פפולות – נגעים קטנים ובולטים על פני העור . הפפולה אינה חודרת לעומק הרקמה ויכולה להיעלם מבלי להשאיר צלקות.

• יש מקרים בהם הפפולה יכולה להזדהם ע"י חיידקים המצויים בעור ובכך להפוך לתא דלקת חיידקי המתבטא בנוזל מוגלתי.

• כאשר התאים הדלקתים אינם חודרים את שכבת העור העליונה (אפידרמיס) הם יכולים להירפא ללא סימנים או צלקות. במידה ואלה חודרים את שכבת העור התחתונה (דרמיס) יהפכו תאי הדלקת לציסטות וישאירו סימן על העור. יעברו מספר שבועות עד להיעלמותם.

בתקופת כגון: גיל ההתבגרות, גיל המעבר, מחלות הורמונליות ועוד, בהם יש שינויים בפעילות ההורמונלית, תיתכן התפרצות או החמרה של תופעת האקנה.

בנוסף לשינויים הורמונליים ישנם גורמים נוספים המחמירים או גורמים להתפרצות של מחלת האקנה: חיידקים, תורשה, מתח נפשי ,הפרעות בדרכי העיכול, פגעי מזג האוויר – בחודשי החורף ישנה החמרה של נגעי האקנה , רגישות יתר לחומרי מזון או חומרים כימיים, ביניהם רגישות למוצרי קוסמטיקה שומניים במיוחד.

איך מטפלים?

בכדי להתאים את הטיפול היעיל ביותר יש צורך בסקירת אורך החיים, סדירות ואיכות התזונה, רגישות למזונות מסוימים או לחומרים כימיים. כמו כן יש לקחת בחשבון גורמים תורשתיים.

כיום יש מספר דרכים בהם ניתן לטפל ואף לרפא אקנה . יש לזכור מספר כללי יסוד בכדי למנוע החמרה של התופעה ולשפר את איכות הטיפול: הקפדה על תזונה סדירה ואיכותית והימנעות ממאכלים שמנים ולא מזינים (ג'אנק פוד- לדוגמא). בנוסף, שמירה על היגיינת האזור הנגוע – שטיפה תדירה של האזור , החלפת מצעים ומגבות , שטיפת הידיים והימנעות מחיטוט בנגעים .

טיפולים דיאטטיים - הקפדה על ארוחות סדירות לייעול המטבוליזם, הימנעות ממאכלים הגורמים לרגישות כגון: שוקולד, מטוגנים ומאכלים המכילים יוד.

מה לגבי טיפול תרופתי?

ראשית, חשוב להדגיש כי בכל סוגי הטיפול התרופתי יש להיוועץ ברופא טרם תחילת הטיפול!

הטיפול התרופתי יכול להתבצע בדרכים ובעוצמות שונות: גלולות, סטרואידים במינון נמוך ולתקופה קצרה יכול לסייע בריפוי, אנטיביוטיקה, רקוטן ועוד.

חסרונו של הטיפול בסטרואידים הוא בתופעות הלוואי הקשות.

אנטיביוטיקה מסוגים שונים גם היא מסייעת בהפחתת הדלקת התת עורית ומינונה נקבע ע"י רופא ובהתאם לחומרת האקנה.

הטיפול התרופתי הנפוץ היותר כיום הינו הרקוטן. תרופה זו משפיעה ישירות על גורמי האקנה ופועלת לאורך כל שלבי המחלה. חשוב לדעת כי לטיפול התרופתי באמצעות רקוטן תופעות לוואי רבות ויש לקבל ייעוץ מרופא או קוסמטיקאית כיצד להתגונן ולהתמודד עם תופעות אלו.

טיפולים כירורגיים- טיפולים אלה מתחילים עם דעיכת המחלה ומטרתם לטפל בנגעים ובצלקות שנותרו על העור.

טיפולים קוסמטיים – במקרה של אקנה ניתן לבצע טיפולים קוסמטיים כמשלימים לטיפול הרפואי. הטיפולים הקוסמטיים יסייעו בשמירה על היגיינת הפנים , בחיטויי העור, בניקוז הנגעים, המרצת זרימת הדם והרגעה של העור.

לסיכום נאמר, כי לתופעה הלא נעימה של האקנה גורמים רבים ומגוונים החל משינוי הורמונאלי וכלה בגורמי סביבה ותורשה. אולם כיום מוצעות מספר שיטות לטיפול ולהתמודדות עם המחלה. הטיפול הטוב ביותר הינו טיפול אשר משלב קוסמטיקה ורפואה כטיפולים המשלימים זה את זה . חשוב לזכור כי שמירה על תזונה נכונה והיגיינה ברמה גבוהה הינם אקוטיים להצלחת הטיפול.



עידית גור היא המייסדת והבעלים של רשת בתי הספר "איב סנטר-בית הספר למקצועות הקוסמטיקה " הממוקמים ברעננה וברחובות. בית הספר "איב סנטר" הוא היחיד בארץ המעניק תואר בינלאומי בתחום הקוסמטיקה, תחת התקן העולמי המחמיר ביותר של סידסקו (CIDESCO) תקן השומר על הכשרת הקוסמטיקאיות המקצועיות ביותר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד