י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

המוח היהודי: ישראל מובילה ברישום פטנטים בעולם

מוסד המחקר של הטכניון נמצא במקום השני ומכון ויצמן סוגר את השלישייה המובילה • בשנת 2010 הוגשו לרשות הפטנטים 7,266 בקשות פטנטים חדשות

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



רשות הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר במשרד המשפטים פירסמה אתמול (ג') לראשונה דו"ח שנתי על פעילות הרשות. הדו"ח מציג אירועים מרכזיים, שינויים ושיפורים שחלו ברשות הפטנטים ומוצגים בו נתונים סטטיסטיים המשקפים את ביצועי הרשות בשנה זאת.

בשנת 2010 הוגשו לרשות הפטנטים 7,266 בקשות פטנטים חדשות. מעל לשליש מהבקשות מגיע מארצות הברית שהגישה 2,641 בקשות פטנט בשנת 2010. מעל ל-30% מהבקשות הן בתחום הכימיה, ומעל ל-40% מהבקשות הן בתחום המחשבים והאלקטרוניקה.

בין החברות הזרות המובילות בהגשת בקשות פטנטים בישראל ניתן למנות את חברת Qualcomm, חברת התרופות F. Hoffman La-Roche וגם את חברת מיקרוסופט. בין החברות הישראליות ניתן למנות את חברות היישום של האקדמיה כדוגמת ידע ויישום לצד חברות מהתעשייה כדוגמת טבע, פלסן והתעשייה האווירית.

בהגשת בקשות בינלאומיות לרישום פטנטים ניתן לראות כי חברות היישום של האקדמיה מובילות. במקום הראשון נמצאת יישום, חברת היישום של האוניברסיטה העברית, אחריה נמצא מוסד הטכניון למחקר ופיתוח מבית הטכניון ובמקום השלישי, ידע, חברת היישום של מכון ויצמן למדע. עובדה זו מצביעה על כמות הקניין הרוחני הנוצרת באקדמיה בישראל, עליה מבקשים הממציאים להגן.

בשנת 2010 ניתנו 2,293 פטנטים, דבר המראה על עקביות ביחס בין מספר הבקשות החדשות ומספר הפטנטים המאושרים בכל שנה.

בהסתכלות לאורך זמן ניתן לראות כי ישנה עלייה מתמדת בכמות בקשות הפטנטים המוגשות לרשות הפטנטים, למעט ירידה קלה לאחר המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008. בהתאמה, ישנה עלייה גם בכמות הפטנטים שניתנים בכל שנה.

מעצמת פטנטים

מהשוואת הנתונים הסטטיסטיים של ישראל עם נתונים משאר העולם ניתן לראות במובהק שישראל מובילה עולמית בתחום הפטנטים: ישראל ממוקמת במקום ה-16 בכמות בקשות הפטנטים שהוגשו בשנת 2009 ובמקום ה-11 בכמות בקשות הפטנטים ביחס לתוצר הלאומי הגולמי בשנים 1995-2007.

ראש רשות הפטנטים, אסא קלינג אמר עם פרסום הדו"ח: "גם בשנת 2011, רשות הפטנטים תמשיך להיות מרכז לתמיכה בחדשנות ובקידום הטכנולוגיה. בפני הרשות פרויקטים חשובים שונים אשר החלו זה מכבר. אני סמוך ובטוח שבמסגרת הדו"ח השנתי הבא, בשנת 2011, נוכל להתגאות בהישגים נוספים של הרשות בהצלחה רבה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד