ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

האם שימוש המשטרה ב'בואש' הוא הסיבה להפסקת הפגנות הפלג

מאז מעצרם של שני בחורי הפלג שנמצאו כמשתמטים, קיים הפלג הפגנות כמעט מדי יום. אולם, מאז יום שלישי האחרון, פסקו ההפגנות במפתיע • האם הסיבה להפסקת ההפגנות היא השימוש התקדימי בנשק הבואש • אנשים שנחשפו לחומר: "ריח נוראי, קשה מאד להתפטר ממנו"

המכתזית בפעילות עם מי בואש. צילום: יניב נדב, פלאש 90
המכתזית בפעילות עם מי בואש. צילום: יניב נדב, פלאש 90 צילום: יניב נדב, פלאש 90



מאז נעצרו לפני כשבועיים, שני בחורי הפלג שנמצאו כמשתמטים, קיימו אנשי הפלג הפגנות כמעט מדי יום. אולם, מאז יום שלישי האחרון, פסקו ההפגנות במפתיע, זאת למרות שמפגינים שנעצרו במהלך ההפגנות והתגלו כמשתמטים - הועברו למשטרה הצבאית ונכלאו בכלא צבאי.

ביום שני שעבר, במהלך הפגנת הפלג בכניסה לירושלים, המשטרה השתמשה לראשונה בהפגנות חרדים עם אחד הנשקים היעילים ביותר להפגנות מסוג זה - מי בואש. מאז יום שלישי כאמור - פסקו ההפגנות.

האם הסיבה בגינה פסקו ההפגנות היא השימוש של המשטרה לראשונה בנשק הבואש? ליום חמישי האחרון תוכננה צעדה מריכוזי הערים החרדיות, ירושלים, בני ברק, מודיעין עילית ואשדוד - לעבר צומת בית דגן ומשם באוטובוסים אל כלא 4 שבצריפין. בלילה לפני, לקראת חצות, התקבלה הודעה על ביטול הצעדה. למה? לא ברור. במשטרה אומרים ל'בחדרי' כי הוגשה בקשה וזו לא אושרה, אך בפלג אומרים כי הסיבה היא היענות נמוכה להשתתפות, דבר שהביא לביטולו.

התזת מי בואש בהפגנה האחרונה של הפלג הירושלמי בשבוע שעבר. צילום: דוד פרלמוטר

מהו בואש? הבואש קרוי על שם בעל חי המפורסם בתכונתו להפצת ריח רע. נשק הבואש - הוא נוזל בעל תמיסה מיימית של שמרים וסודה לשתיה היוצרת חומצות אמינו בעלות ריח כבד. הבואש נכנס לשימוש לראשונה בשנת 2008 במהלך הפגנות של פעילי שמאל ופלסטינים כנגד גדר ההפרדה. בשנת 2009 נכנס הבואש לשימוש גם בכוחות צה"ל הפועלים בשטחי יהודה ושומרון. החומר אינו גורם נזק גופני ממשי, אולם יתכנו תופעות לוואי של גרוי בעור ואדמומיות וכאב בעיניים לאחר חשיפה וכאב בטן בעקבות בליעה.

"מי שנחשף לחומר פעם אחת - לא חוזר יותר להפגנות" אמר אחד ממפעילי המכתזית לאחר הפגנת הפלג. ואכן, עדויות קשות הגיעו ל'בחדרי' מאנשים שנכחו בהפגנה בה נעשה שימוש בחומר. צלם ששהה באזור הפגנה והחומר לא פגע בו אך דרך בנעליו על החומר שזרם מתחתיו, סיפר ל'בחדרי' כי הנעליים בו השתמש במההלך ההפגנה, הלכו לפח. "מיד כשהגעתי הביתה זרקתי אותם", סיפר. "קודם ניסיתי לשטוף אותם אך מהר מאוד הבנתי שלא ניתן להסיר כך את הריח בקלות וזרקתי אותם לפח". עיתונאי נוסף דיווח שכיבס את בגדיו מספר פעמים, סיפר כי הריח עדיין הנורא לא מש מהם.

בנוסף, גם הגיעו עדויות ממכבסה שקיבלה כמות בגדים מתלמידי ישיבה שהשתתפו בהפגנה, אך לצערם היו חייבים להשבית את המכונת כביסה למספר ימים עד שהריח יעזוב את המכונה. לדיווח זה, לא התקבל אישור מבעלי המכבסה.

גורם בפלג סיפר ל'בחדרי חרדים' כי לאחר ההפגנה חזרו המפגינים לבתיהם ונתקלו בתגובות אודות הריח. "מספר בחורים שחזרו לאשדוד, עלו על אוטובוס אולם בתחילת הנסיעה הנהג והנוסעים ביקשו מהם לרדת מהאוטובוס מאחר ולא יכלו לסבול את הריח. המפגינים ירדו מיד וחוזר חלילה גם באוטובוס הבא אליו עלו. רק באוטובוס השלישי הסכימו לסבול את הריח".

בנוסף, בחורים שחזרו למודיעין עילית באמצעות אוטובוס הופתעו. "בבידוק במחסום מכבים, האוטובוס עצר ופתח את הדלת - חייל שהחל לעלות על מנת לערוך בידוק - ירד מיד בעקבות הריח והורה לנהג להמשיך בנסיעה". גם בבית החולים שערי צדק סבלו מהריח; מספר מפגינים שהחליקו ופונה לבית החולים, טופלו על ידי הצוות הרפואי כשהם עם מסיכה על פניהם על מנת להיחשף כמה שפחות לריח.

ביום שלישי שעבר, לאחר הפגנת הפלג בבירה בו נעשה שימוש במי בואש, נערכה בר מצווה לבנו של אחד הפעילים בפלג. אחד המשתתפים הופתע עם כניסתו כאשר ראה שאין מלצרים המגישים מנות לאורחים. לשאלתו, הסבירו לו כי המלצרים לא סבלו את הריח ויצאו החוצה. זה לא האמין, ויצא החוצה שם אכן פגש בעשרה מלצרים.

כאמור, לא ברור מה גרם להפסקת הפגנות הפלג לפחות עד היום, אולם מאז משטרת ירושלים עשתה שימוש במי בואש - פסקו ההפגנות. ליום חמישי האחרון תוכננה צעדה מריכוזי הערים החרדיות, ירושלים, בני ברק, מודיעין עילית ואשדוד - לעבר צומת בית דגן ומשם באוטובוסים אל כלא 4 שבצריפין. בלילה לפני, לקראת חצות, התקבלה הודעה על ביטול הצעדה. למה? לא ברור. במשטרה אומרים ל'בחדרי' כי הוגשה בקשה וזו לא אושרה, אך בפלג אומרים כי הסיבה היא היענות נמוכה להשתתפות, דבר שהביא לביטולו.

האם השימוש בבואש הביא להפסקת ההפגנות בבירה? לטענת הפלג, אנשיהם לא מתייחסים לזה וימשיכו בדרכם. "הציבור לקח את זה בצורה משעשעת, זה לא ישבור אותם. בין נשות המפגינים היה שיח איך ניתן להסיר את הריח, זה החלק שהן תורמות במאבק". עוד הוסיף הגורם לגבי העתיד. "אני מבין שיש תכנון להפגנה נוספת בימים הקרובים, הכל על פי החלטת ראש הישיבה".

גורם במשטרה אומר ל'בחדרי חרדים' כי "ישנה הערכה כי השימוש המושכל באמצעים לפיזור הפגנות, בין השאר באמצעות הבואש - גרמו להפסקת ההפגנות. האם זה נותן לנו גושפנקא שלא יהיו הערב הפגנות? לא". עוד הוסיף הגורם, "הבואש הוא חלק מסל האמצעים שיש למשטרת ישראל לטפל בהפרות סדר והשימוש בו נעשה על פי שיקול המפקדים בשטח ובהתאם להערכות מצב".
הפלג מי בואש הפסקת ההפגנות מכתזית ריח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 47 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד