ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

איך נעצור את הזדקנות העור?

למה ואיך מזדקן העור? • איך עוצרים את התהליך? • קבלו: התוכנית לעיכוב תהליך ההזדקנות • מה תאכלו? • על מה תקפידו? • מפני מה תישמרו? • המדריך המלא

לא רק הגוף מזדקן, גם עור הפנים. צילום אילסטרציה
לא רק הגוף מזדקן, גם עור הפנים. צילום אילסטרציה



מהו אנטי- אייג'ינג?

עידית גור, מנהלת בית הספר "איב סנטר" מסבירה כי פירוש המילה הוא עיכוב תהליכי הזקנה, או כפי שמכנה עצמה חבורת חוקרים ישראלים החוקרת תחום זה בשם "עיכוב תהליכים התלויים בגיל". זהו מדע רפואי חדש ואופנתי, שהתפתח בעשור האחרון הבודק מכל ההיבטים את שניתן לעשות בחיי היום יום כדי לעכב את תהליכי ההזדקנות של הגוף. זוהי מערכת של רפואה מונעת אינדיבידואלית, הלוקחת בחשבון את ההיסטוריה הרפואית והאישית של כל אחד, ומתאימה לו את הטיפול הנכון לו.

לא ניתן להבטיח חיי נצח ולעצור את תהליך ההזדקנות, אך בהחלט ניתן להאט ולשפר את איכות החיים הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. מי שמתמיד באורח החיים המומלץ לפי מדע האנטי-אייג'ינג ישיג בין השאר גם תוצאות מטיבות למראה העור והנפש המשתקפת ממנו וכן על שאר מערכות הגוף.

התוכנית לעיכוב תהליך ההזדקנות

פעילות גופנית:

לפי הסטטיסטיקה, פעילות גופנית יכולה לעכב את תהליכי ההזדקנות והתפתחות או החמרה של מחלות. היא משפרת את תפקודי הלב והראות, בעלת השפעה חיובית על מערכת ההורמונים, ובעיקר על הורמון הגדילה, מונעת אוסטופרוזיס וכד'. אם מתחילים בפעילות גופנית לאחר גיל 45 חובה להתייעץ קודם עם רופא המשפחה ובהתאם לתוצאות הבדיקות ולייעוץ הרופא לבנות תכנית אימונים מתאימה.

תזונה:

תזונה נכונה היא המפתח לבריאות טובה. יש לשמור על תפריט שיכלול את כל אבות המזון. יש להקפיד על אכילה מסודרת, יש להימנע ממצבים של עליות וירידות חדות במשקל, מומלץ להתייעץ עם תזונאי ולבנות תפריט מבוקר בהתאם למצב הבריאותי של הלקוח/ה. אוכל צריך להיות לפי טעמכם האישי עשיר בירקות, פחמימות לא להגזים בחלבונים ולהמעיט בשומנים.

אין לקחת תוספי מזון וויטמינים ללא התייעצות עם תזונאי, כמות עודפת עלולה להזיק!

עדיף לצרוך את הוויטמינים שאנו זקוקים להם באופן טבעי, דרך המזון, מלצרוך כמות לא מבוקרת. מזון
מומלץ לשילוב בתפריט היומי באופן קבוע: שום, סוכר פירות, אכינציאה, ג'ינג'ר, סויה, פולן דבורים, פרופוליס, דבש, זנגביל, מרווה, קינמון, פירות וירקות טריים.

מרכיבים תזונתיים החיוניים לגוף:

• בטה-קרוטן – נוגד חימצון יעיל, נמצא בעיקר בירקות ופרות כתומים. נמצא בגזר, בטטה, ענבים, דלעת, משמש, מלון, תרד,ברוקולי, כרוב ושעועית-ירוקה.

• ויטמין 6B – מחזק את מערכת החיסון ושומר על כלי הדם. נמצא באורז מלא, קוואקר, קטניות, עוף, דגים וביצים.

• ויטמין 12B – חשוב לתהליכי תפקוד רבים בגוף ובעיקר על מערכת המוח והעצבים. נמצא במזון הבא מן החי- בשר אדום, כבד עוף וביצים.

• ויטמין C – נוגד חימצון, מחזק את המערכת החיסונית, מונע לחץ דם גבוה, מעלה את רמת הכולסטרול ה "טוב" ומקטין את ה"רע", מקטין את הסיכון למחלות לב וסוגי סרטן שונים. נמצא בקיווי, פירות הדר, עגבניות, פלפל אדום וצהוב ומלון. חשוב לזכור: ויטמין C נפגע בבישול ובחיתוך ומומלץ באכילת פירות וירקות טריים.

• ויטמין D – מגיע אלינו מאור השמש, חיוני לקליטת הסידן בגוף, לחיזוק העצמות ולמניעת מחלות פרקים. עם הגיל פוחתת יכולתו של העור לקלוט אותו. נמצא בדגי מים עמוקים – סלומון, הליבוט, מקרל ובחלב מעושר.

• ויטמין E - - נוגד החימצון החשוב ביותר הנחוץ למלחמה ברדיקלים החופשיים, אותם מולקולות התוקפות את התאים ומאיצים את הזדקנותם ומעודדים התפתחות גידולים סרטניים. נמצא בנבט חיטה (חיטה מלאה), באורז מלא, בורגול, אבוקדו, גרעינים, שקדים ואגוזים.

• חומצה פולית – נחוצה מאוד בתקופת הפוריות.כיוון שספיגתה מהמזון לא מספקת, רצוי בגיל מסויים לצרוך אותה כתוספי מזון. נמצא בירקות ירוקים, אגוזים, שקדים, קטניות וקוואקר.

• לוטאין – נוגד חימצון נוסף, כמו הבטה-קרוטן, משפיע על הראייה ומשפר את הסתגלות העין לראייה טובה יותר בחושך. נמצא בחסה, תרד, סלרי, גזר, עגבניות, קולורבי, מלון ותירס.

• ליקופן – פיגמנט אדום, המונע תהליכי חימצון, התפתחות סרטנית-בעיקר סרטן הערמונית ומוריד לחץ-דם נמצא בעיקר בעגבניות, גויאבות, אבטיח וענבים אדומים.

• סידן - מינרל המשפיע על מבנה העצם , מייצב את לחץ הדם וגורם לשגשוג שכבת ההגנה של המעי. כמות הסידן היומית הנחוצה לגוף היא בין 800- 1200 מ"ג וקשה לצרוך אותה רק במזון, לפעמים יש צורך במתן סידן בתוספי מזון – רצוי להיוועץ בתזונאי. נמצא במוצרי חלב דלי שומן, ירקות ירוקים, בשר, דגים (סרדינים), ביצים, שומשום, טחינה וטופו.

על מה חשוב להקפיד?

• שמירה על רמת אינסולין קבועה - עלייה במשקל, אכילה מוגזמת וצבירת שומן, מחסור בעיסוק בפעילות גופנית ובאכילה מבוקרת עלולים לגרום לעלייה ברמת האינסולין בדם ומכאן למחלות במערכות הדם והלב, לפגיעה ברקמות. דיאטה מבוקרת, ולו הקלה ביותר, תשפר את רמת האינסולין ותצמצם את הבעיות בכלי-הדם.

• שינה: השינה חיונית לבריאות. מומלץ לישון בין 6-7 שעות רצופות בלילה, ולהוסיף מנוחה של כחצי-שעה לפחות באמצע היום. רצוי לא לבצע זאת באמצעות כדורי שינה.

• המוח: גם המוח זקוק לתרגול כמו השרירים, חשוב להמשיך ולגרות את המוח בהספקת מידע חדש, זה הזמן למצוא דרכים חדשות לצמוח מבחינה רוחנית ואינטלקטואלית.

• הנפש: לנפש השפעה אדירה על הגוף ובריאותו. רצוי לחשוב חיובי ולקבל את הזיקנה כחלק מתהליך החיים ולא כמחלה. חלק גדול מהמחלות הן פסיכולוגיות וניתן למנוע אותן: הקשר בין חרדה, מתח דיכאון לבין מחלות גופניות והזדקנות טרם עת הפך מובן יותר בעשור האחרון. יש לעסוק בפעילות חברתית ועיסוקים מהנים בכדי לרומם את הנפש ולחזק את המערכת החיסונית של הגוף.

המידע באדיבות עידית גור, המייסדת והבעלים של רשת בתי הספר "איב סנטר- בית הספר למקצועות הקוסמטיקה" הממוקמים ברעננה, ברחובות ובחיפה. בית הספר "איב סנטר", היחיד בארץ המעניק תואר בינלאומי בתחום הקוסמטיקה, תחת התקן העולמי המחמיר ביותר של סידסקו (CIDESCO).

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד