י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

שקד וקרא סיכמו: קידום מהיר של חוק להצלת ערוץ 20

הצעת חוק של ח"כ שרן השכל תאפשר לערוץ 20 ליהפך לערוץ מסחרי ללא כל מחויבויות, והוא יוכל גם לשדר חדשות בתנאים מקלים לעומת הערוצים המסחריים

אולפן ערוץ 20. צילום: פלאש 90
אולפן ערוץ 20. צילום: פלאש 90 צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



הפוליטיקאים נחלצים לעזרת ערוץ 20: שרת המשפטים איילת שקד ושר התקשורת איוב קרא סיכמו על הליך חקיקה מהיר לקידום הצעת החוק הפרטית של ח"כ שרן השכל (הליכוד). הצעת החוק תאפשר לערוץ 20 להפוך לערוץ מסחרי ללא כל מחויבויות, והוא יוכל גם לשדר חדשות בתנאים מקלים לעומת הערוצים המסחריים.

קידום הליכי החקיקה ייעשה עוד לפני אישור חוק ההסדרים - שבמסגרתו מתכוונים משרדי האוצר והתקשורת להעביר שורה של רפורמות בתחום התקשורת. הצעת החוק של השכל כבר אושרה בכנסת בקריאה טרומית ואושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה.

ערוץ 20 פצח בימים האחרונים בקמפיין, וטען כי הוא עומד בפני סגירה. הערוץ מפר את הוראות החוק כאשר אינו עומד בייעודו המקורי - לשדר לפחות 75% שידורים בתחום מורשת ישראל. במקום זאת הערוץ מתמקד בשידורי אקטואליה.

הערוץ הגיש לפני כשנה בקשה לשידור חדשות. בעקבות ההפרות הרבות ואי עמידה במחויבויות, קבעה חוות דעת של המשנה ליועמ"ש מאיר לוין כי ניתן להעניק לערוץ רישיון זמני לשידור חדשות לתקופה של שנה בלבד - כדי לבחון אם הערוץ יחל לעמוד בתנאי רישיונו. היום הודיע הערוץ כי הסדר מעין זה לא יסייע לו, וכי אם האישור לשידור חדשות יהיה זמני לשנה בלבד - בעליו יחליטו לסגרו. בעל השליטה בערוץ הוא יצחק מיראשווילי.

הצעת החוק של השכל מוחקת למעשה את כל האסדרה של תחום הערוצים הייעודיים - בהם ערוץ 20, ערוץ המוסיקה 24, ערוץ הלא בערבית וערוץ 9 ברוסית - והופכת אותם לערוצים מסחריים לכל דבר. המשמעות היא שערוץ 20 יוכל לשדר תכנים ככל העולה על רוחו - ויוכל גם לקבל רישיון קבוע לשידורי חדשות.

הצעה צפויה להיתקל בהתנגדות חריפה מצדם של הערוצים המסחריים המתחרים. תוצאת הליכי החקיקה האלה יהיו שערוץ 20 יוכל לקבל רישיון לשידור מסחרי לכל דבר - אך ללא כל מחויבויות. על הערוצים המסחריים לעומת זאת מושתת שורה של חובות, למשל השקעה של כ-60 מיליון שקל בתוכן מסוגה עילית והשקעה של כ-70 מיליון שקל בשידורי חדשות, שאמורים להיעשות דווקא מירושלים.

הצעת החוק של השכל קיצונית הרבה יותר ממסקנות דו"ח הוועדה לאסדרת השידורים, שהגישה מסקנות לפני שנה וחצי ועל בסיסה אמורה להיות מקודמת הרפורמה בחוק ההסדרים. בדו"ח הוועדה הומלץ כי על הערוצים הייעודיים יוטלו חובות תוכן בהתאם לנתח השוק שלהם. הליכי החקיקה המהירים האלה אמורים להיתקל בהתנגדות חריפה של הערוצים המסחריים, שיטענו לאפליה קשה נגדם.

ההחלטה של שקד וקרא התקבלה, בין השאר ,לאחר שבימים האחרונים נשלחו מאות הודעות אס.אמ.אס של חברי ליכוד לשר התקשורת איוב קרא, בקריאה לפתוח את שוק התקשורת לתחרות. משלוח ההודעות נעשה ביוזמת האגודה לזכות הציבור לדעת והקבוצות הליברליות בליכוד. חברי הליכוד ציינו בהודעותיהם ש"חופש הביטוי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה ושל ממשלת הליכוד".

אלעד מלכא, מנכ"ל האגודה לזכות הציבור לדעת, מסר: "אם ערוץ 20 ייסגר תצטרף ישראל למועדון המפוקפק של המדינות שבהן נסגר ערוץ פרטי בשל התוכן המשודר בו, הכולל את טורקיה ורוסיה בלבד. הצעת החוק שגיבשנו יחד עם השכל מונחת על שולחנו של שר התקשורת, כל שנותר הוא להביאה להצבעה. בכך יינצל ערוץ 20 מסגירה וייפתח שוק התקשורת לתחרות, לחופש ביטוי ולרווחת הצרכנים כולם".
ערוץ 20 הצעת חוק איילת שקד איוב קרא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד