י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פייסבוק וגוגל על הכוונת של רשות ההגבלים ורשות המסים

הממונה על ההגבלים בדיון בוועדת הכלכלה: 2018 תוקדש לבחינת התנהלותן של ענקיות האינטרנט • יו"ר רשות המסים: נבחנים מהלכים למיסוי החברות - אולם לא ניתן לפרט עליהם

פייסבוק וגוגל על הכוונת של רשות ההגבלים ורשות המסים



הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, מיכל הלפרין, התחייבה היום (ב') בדיון שערכה ועדת הכלכלה כי את 2018 תקדיש הרשות לבחינת התנהלותן של ענקיות האינטרנט.

במהלך הדיון, שיזם יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל והתנהל באולם מלא עד אפס מקום, אמר יו"ר רשות המסים משה אשר כי כיום ישנם תהליכי שומה מול אותן ענקיות אינטרנט אולם לא ניתן לפרט על כך. זאת, בעת שברחבי העולם מתעסקים בנושא הריכוזיות של אותן חברות והשפעתן על כלכלות מקומיות. לדבריו, באירופה וארה"ב ישנן כבר תביעות נגד אפל, פייסבוק וגוגל משלל סיבות שהמכנה המשותף שלהן הוא ריכוזיות בתחומן.

ענקיות האינטרנט מעדיפות כיום לשלם קנסות אבל להמשיך בשיטתן. המונופולים מנצלים את כוחם גם בתחום הפרסום והחזקת המידע, תוך שהם אינם שולטים בהפצת פייק ניוז באמצעותם ולא נדרשים לשלם מסים במדינות רבות.

הלפרין הסבירה כי על אף שהחברות האלה הביאו רווחה ותועלת חברתית רבה, ואיפשרו נגישות שווה לכולם למידע - הן התפתחו לגופים בעלי כוח פוליטי והשפעה על הציבור כמו גם על הכלכלה המקומית והגלובלית. "הרשות לקחה על עצמה לבדוק את הכל ואנחנו נשקיע את 2018 לעקוב מקרוב אחרי הפעילות של אותן ענקיות - האם הן מנצלות את כוחן לרעה. נעשה בדיקה השוואתית מול העולם", אמרה הלפרין.

הלפרין הוסיפה: "הענקיות מבוססות על כלכלת רשת, שלה יתרונות ברורים לגודל - ככל שיש לך יותר לקוחות אתה חזק יותר ומושך יותר לקוחות. אתה נכנס למעגל שמעצים אותך - כך גוגל ופייסבוק בתחומן. אף אחד לא רוצה להיות ברשת חברתית עם מעט משתמשים. נוצר להן כוח מונופוליסטי, וכך אף גוף חדש לא מצליח להיכנס. ענקיות האינטרנט מבוססות על ידע - הן אוספות אותו ומעבירות הלאה, לפי הרגליו והעדפותיו של הצרכן. הן מאוד אפקטיביות ולכן שולטות בתחום", הסבירה הלפרין.

"איפה זה פוגש אותנו? כבעלות כוח שוק גדול, הן מספקות שירות בחינם באופן מוחלט. העובדה הזאת מחייבת את הרשות לניתוח כלכלי מסוג אחר ושונה מהמסורתי. בדרך כלל אנחנו משתמשים בפרמטר של מחיר - מהו מוצר זול, מהו השוק - כל זה לא קיים בניתוח הכלכלי של עולם האינטרנט כי המוצר ניתן חינם".

על אף כל אלה, הלפרין הדגישה כי אין צורך לתקן את חוק ההגבלים העסקיים כדי להתמודד מול תופעת ענקיות האינטרנט, וכי החוק הקיים עונה על הצרכים שבטיפול בעולם הדיגיטל. עוד אמרה הלפרין כי המטרה היא לבדוק את אותן חברות לא כי הן גדולות וחזקות, אלא בשל החשש שהן מנצלות את כוחן לרעה. "אם יסתבר שהן פועלות על מנת לדחוק מתחרים או להקשות על כניסה לשוק שלהן - זה מה שמעניין אותנו ונחתור לבדוק את הזווית הישראלית של זה. לא נוביל מאבק עולמי, הבדיקה תהיה ברמה המקומית", אמרה הלפרין.

יו"ר רשות המסים, משה אשר, אמר כי כבר כיום החברות נמצאות בתהליכי שומה וכי לא ניתן להרחיב על כך. "כשמטפלים בכלכלה דיגיטלית צריך לראות הקשר כולל, ודיני המס של היום מבוססים על כלכלה מסורתית. כלכלה חדשה נכנסת, ופה נשאלות שאלות איך לחייב במס כלכלה חדשה ואיך לחייב את הענקיות בכל מדינה שבה הן פועלות כך שישלמו את החלק ההוגן שלהן. יש הרבה מרכיבים שנצטרך לבחון ולראות איך הרווחיות שלהן נמדדת. המאסה הגדולה נמצאת היום בהליכי שומה".
פייסבוק גוגל רשות ההגבלים רשות המסים מיכל הלפרין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד