ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מתחזקת ההערכה: אשר פלמר ובנו בן השנה נרצחו בפיגוע

האם מדובר בתאונה או פיגוע? המירוץ שהחל לפני שבת - טרם הסתיים • חבר מועצת קרית ארבע: "מזעזע לחשוב שבדוברות המשטרה טייחו את הרצח כדי למנוע 'תג מחיר'"

אשר הלל ויונתן פלמר ז"ל
אשר הלל ויונתן פלמר ז"ל

בכביש 60 - בין קריית ארבע לכרמי צור - סמוך לצומת העוקפים בגוש עציון, אירעה ביום שישי תאונת דרכים: רכב התהפך לוואדי. שני הנוסעים - אשר הלל פלמר בן 25 ובנו יהונתן בן השנה - נהרגו.

תושבי הר חברון קראו "לנקמה חריפה ומהירה", בתגובה למה שכינו "רצח קשה", זאת לאחר שנפוצו שמועות כי נזרקו אבנים על הרכב.

דקות ספורות לאחר האירוע, מיהר דובר צה"ל להכחיש כי מדובר בפיגוע. המשטרה ביקשה לבצע נתיחה לאב, כדי להוכיח כי מדובר בתאונה ולא בפיגוע.

במוצאי שבת התקיים דיון בבית המשפט, בו דרשה המשטרה את נתיחת גופות ההרוגים. גם המשטרה, שהוציאה הודעה לכלי התקשורת על כך שמדובר בתאונה, הודתה כי מדובר ככל הנראה באירוע חבלני. בפתח בקשת המשטרה לנתיחת הגופה נכתב: "יש יסוד סביר לחשש שסיבת מותו של הנפטר נגרמה בעבירה".

עורך הדין דרור שוסהיים, נציג המחלקה משפטית של זק"א ונציג המשפחה, אמר כי זה לא משנה משום בחינה אם התאונה נגרמה עקב פגיעה ישירה או בעקיפין - אין לכך שום משמעות על פי תקדימים, ויש לקבוע כי מדובר באירוע לאומני. "ברור לגמרי שהמשטרה רוצה להגיע לחקר האמת, ובגלל שיקולים כמו מדינה פלסטינית וחשש ממהומות היא הייתה מעדיפה לסיים את העניין. המשטרה מציינת שיהיה להם קשה להוכיח שמדובר באירוע לאומני ללא נתיחה".

בשעות הצהריים קבע שופט בית המשפט העליון אשר גרוניס, כי במסגרת הסדר שהושג בין הצדדים לא ינותחו גופותיהם של האב והתינוק. במקום זאת תילקח מהם דגימת דם שתוכל לקבוע בסבירות גבוהה מה גרם למותם.

בבקשה נכתב: "בוחן תאונות וחוקר זירה שהגיעו למקום הבחינו כי ישנו חור בחלון קדמי של הרכב, המאפיין חור כניסה של האבן, ובתוך הרכב נמצאה אבן גדולה נקיה,שעליה כתמי דם, ובבדיקה עולה כי מדובר בדם אדם. כמו כן, בכיסוי הגה ממול לחור כניסה ישנו קרע ואבק המעיד כי ככל הנראה האבן פגעה באותו כיסוי, ואף יש ריסוק בפניו של המנוח (אשר הי"ד) בחלק של השפה, דבר זה עורר מיד חשש כי ייתכן והתאונה נגרמה כתוצאה מיידוי אבן לעבר הרכב".

בנוסף מציינת המשטרה כי הוקם לאחרונה צח"מ החוקר מקרי זריקות אבנים מרכב חולף. באיזור זה דווח על 18 מקרים בתקופה האחרונה, בהם נפגעו רכבים של יהודים כתוצאה מזריקת אבנים מרכב חולף.

המשטרה ביקשה לבדוק את רמת האלכוהול בדמו של פלמר, לבדוק האם לקה בליבו במהלך הנסיעה, ולבדוק האם האן שחדרה לחלון פגעה בראשו.

בהחלטתו קובע השופט אלכסנדר רון כי "העובדה שנמצאה אבן גדולה בתוך המכונית, כזו שחדרה דרך החלון, והעובדה שבסמיכות מיידית סטתה המכונית והתהפכה, מדברות בעד עצמן. מתקשה אני לראות כיצד בכלל מתקשר החשד לאלכוהול או לדום לב לנסיבות העניין".

בהמשך ההחלטה מתייחס השופט לשאלה האם האבן פגעה בראשו של המנוח. השופט קובע כי לנוכח העובדה שנמצאו על האבן כתמי דם, מתייתרת השאלה, ובכל מקרה אין ספק שכתוצאה מזריקת האבן נגרמה התאונה.

בקרב בני משפחת פלמר מתחו ביקורת על התנהלות המשטרה. "צר לנו שהמשטרה מתנהלת כך בחוסר רגישות בימים קשים אלו".

חבר מועצת קריית ארבע, בנצי גופשטיין, הגיב בחומרה לשינוי גרסת המשטרה ואמר: "מזעזע לחשוב שבדוברות המשטרה טייחו את הרצח של התינוק ואביו כדי למנוע 'תג מחיר'. המשטרה ניסתה להסתיר את הפיגוע הקשה בכדי לא להפריע לנאומו של ראש הממשלה באו"ם. הגיע הזמן לבדק בית במשטרת ישראל".

אמש הופצה הודעת sms בקרב פעילי הימין: "לכל תאונה יש סיבה, לכל רצח יש תגובה. לכל ישוב יש מבתר. יהודים, בואו נכסח".

יצויין כי אקדחו האישי של פלמר עדיין לא נמצא.

בני משפחת פלמר, יחד עם מכרים וחברים הגיעו אחר הצהרים למקום הרצח בין חלחול לקרית ארבע. בני המשפחה הציבו במקום שלטים והם מפגינים במקום.

בשעה 16:30 צפויים להתאסף במקום המונים, לעצרת מחאה על הרצח ועל התנהלות צה"ל והמשטרה שניסו לטייח את הפיגוע. לאחר מכן בשעה 18:00 יצא מסע הלויה של השניים אל בית העלמין העתיק בחברון.

נורית צמח דוברת מחוז ש"י במשטרה אישרה רשמית בהודעה לתקשורת כי חפץ כהה פגע בראשו של אשר פלמר הי"ד. כך עולה מניתוח הגופה באופן חיצוני שאושר על ידי הפרקליטות והמשפחה.

"המשפחה עודכנה בדבר התקדמות החקירה על ידי מפקד מרחב חברון. החקירה בעיצומה ועם סיומה יועברו ככל הממצאים למשפחה", נמסר.

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין הגיב ואמר "אין דרך אחרת לומר זאת: צה״ל לא אמר אמת לציבור, לא אמר אמת לתקשורת ולא אמר אמת למשפחה השכולה. דווקא כמי שרגיל להגן תדיר על צה״ל אני חש כעס ואכזבה קשים כלפי צה"ל, מפקדיו ודובריו שטייחו את רצח אשר פלמר ובנו יונתן ביום שישי".

"ככל שמתבהרת התמונה, ברור יותר ויותר שהודעות הצבא מאז הפיגוע היו מטעות, לא נכונות ובמקרה הטוב כללו חצי אמת שהיא כידוע גרועה משקר. אמרתי הבוקר לאלוף פיקוד המרכז אבי מזרחי שאין דבר גרוע ומתסיס יותר מן ההרגשה שמסתירים את האמת ולא אומרים את האמת או את כל האמת. לצערי צה"ל בחר לנהוג בדרך לא ישרה, לא חכמה ולא הגונה", אמר דיין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד