ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

גפני מאשים את המדליף ואומר: "לא הייתה התלהמות ולא פליטת פה"

גפני ממשיך לעמוד מאחורי דברים שנשא בכינוס פנימי ועוררו סערה, מאשים את המדליף במילים קשות, עונה לליברמן וחוזר ואומר שחוק המרכולים ייאכף תוך שמצטט את דברי דרעי ל'בחדרי' לפני חודשיים • זיסמן עם סיכום השבוע הסוער של גפני

צילום: הדס פרוש פלאש 90
צילום: הדס פרוש פלאש 90



סערת הקלטת גפני: מה עומד מאחורי הדברים שנאמרו ע"י יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בכנס פנימי ומדוע הודלפו החוצה?

בשיחה שמקיים גפני עם 'יתד נאמן' הוא פותח את הקלפים ומתייחס לכל הפרטים. כלי תקשורת רבים בקשו לראיין השבוע את ח"כ משה גפני – יו"ר ועדת הכספים על "סערת הקלטת". מדובר בהקלטה שהודלפה ופורסמה ב"חדשות 2", בה דיבר בכנס פנימי של ארגון "איחוד הצלה" על חוק המרכולים.

כדי להבין מה היה שם, מה נאמר, באיזו נימה, והאם הדברים אכן נאמרו מתוך מטרה שיגיעו לתקשורת הכללית, צריך להכיר את הרב גפני ואת נאומיו - כותב אריה זיסמן במדורו 'מקור נאמן'. לעיתים יש לו פליטות פה מכוונות, בהן הוא מבקש להעביר מסרים ברוח טובה וחייכנית. לעיתים מדובר בסתם בדיחה. "זו לא הייתה פליטת פה", מדגיש בפנינו גפני.

במהלך דבריו, הסביר גפני את "חוק המרכולים" ומשמעותו, חוק "מסורת ישראל" והישגיו ואת האכיפה המעשית של החוקים הללו. הנאום כלל את הישגי הסיעות החרדיות, בדיוק כפי שהשר בנט מדבר בפני אנשי "הבית היהודי" על הצלחתו להעביר את "חוק ירושלים", כפי שליברמן מדבר בשבח חוק גזר דין מוות למחבלים, כפי שכחלון מדבר על "נטו משפחה" וכפי שהליכוד לוקח קרדיט על כל החקיקה. לכל מפלגה יש סדר יום משלה, וגם למפלגות החרדיות יש את הדברים החשובים להן. לצורך כך בדיוק שוגרו הנציגים לכנסת.

להלן גרסתו של גפני לאירוע: "מה שקרה הפעם, זה שעיתונאי חרדי הקליט את הדברים והבין שמדובר בנאום שגרתי רגיל שלי. כך אני מדבר תמיד בפורומים פנימיים. העיתונאי החרדי הזה הבין שזה לא חדשות בשבילו, ולכן הוציא את זה ל'ערוץ השני', העיקר כדי לקבל שם קרדיט ובמקביל לנגח אותי מולם. כמובן ש'חדשות 2' עשו מזה עניין גדול. לקחו את הדברים שהיו נוחים להם והבליטו מהם כותרת".

אז אולי כדאי להימנע מנאומים שכאלו בפורומים דומים בעתיד?

גפני: "אי אפשר להשתיק נציגים חרדים המדברים בפני הציבור שלהם. יש כאן מגמה של השתקה. רוצים להשתיק את הנציגים החרדים ובעיקר אותי, כיון שאני מדבר ומסביר בכל מקום על פעילותינו. כמובן שבמקרה הזה ניסו גם להוריד את השבת מסדר היום ואסור להסכים לכך".

"הנקודה הבעייתית כאן, זו ההתנהגות של אותם 'עיתונאים חרדים' רפי שכל ונמוכי קומה, שמבינים שהם לא יכולים לפרסם את זה בכלי התקשורת שלהם, כי זה לא יהיה חדשות, ולכן הם מוציאים את זה לתקשורת הכללית, מצד אחד כדי לנגח ובו בזמן לקבל קרדיט ולדאוג ששמם יוזכר. זה השוני וזו הבעיה".

הדלפת הדברים עוררה כאמור סערה רבה, והשאלה היא האם הדבר גרם להשפעה בסקרים, כפי שניסו לטעון (מבפנים ומבחוץ) נגד גפני.

גם לאחר חוק המרכולים אין שינוי בגודל שני הגושים ואין מעבר מנדטים מגוש לגושהרב גפני שב ומדגיש לאורך כל שיחתנו: "לא הייתה שום התלהמות בנאום הזה. לא היה כאן שום דבר בעייתי. נאומים כאלו נאמתי בעבר ואנאם בעתיד. אני לא מתכוון לנהוג אחרת. אני לא מתכוון להפסיק לדבר עם הציבור שלנו, בדיוק כפי שאני לא אפסיק לדבר גם עם הציבור החילוני".

ואכן יו"ר ועדת הכספים מוזמן להופיע בפני פורמים מקצועיים רבים, בהם אינו מסתיר את דעותיו אלא מניח הכול על השולחן. לעיתים זה מוצא חן בעיני התקשורת הכללית ולעתים פחות. האם להבא תיקח בחשבון שתוקלט על ידי עיתונאי חרדי, שידליף את הדברים לתקשורת הכללית? 

גפני: "בהחלט. אקח זאת בחשבון. יכול להיות שאחשוב אחרת. העיקרון שלי: להמשיך לדבר בפני הציבור שלנו ללא התלהמות וללא פליטות פה. אני מדגיש: במקרה הנוכחי לא הייתה התלהמות ולא פליטת פה". 

בעיצומה של השיחה שאנו מנהלים עם משה גפני, מצלצל הטלפון. על הקו שיחה מהודו. יואב הורביץ, מנהל לשכתו של ראש הממשלה, מבקש לדעת פרטים על הדברים שפורסמו בשמו של הרב גפני בעניין שיחתו עם נתניהו. זאת לאור הפרסומים לפיהם יאיר לפיד מבקש לברר, האם הדברים ביניהם נאמרו במסגרת הסכם קואליציוני שיש לפרסמו לציבור. הרב גפני מבהיר את הדברים ודוחה את דבריו הקנטרניים של לפיד על הסף. "הוא כמובן מבקש לנצל את הדברים כפי שפורסמו לצרכיו, אבל לא ניתן לו את זה". 

השר ליברמן כתב בתגובה לדברים שאמרת באותו כנס, שלפיד צריך לשלוח לך זר פרחים גדול, כי הדברים מסייעים לו להיבחר לראשות הממשלה. קיבלת כבר את הזר?

גפני: "אלו דברים חסרי טעם. הבה נבדוק את הסקרים מאז שחוק המרכולים עבר. אם באמת זה היה מסייע ללפיד, היינו צריכים לראות שינוי לטובת גוש השמאל, ומנגד מעבר קולות מהימין הרך למרכז שמאלה. בפועל – דווקא 'ישראל ביתנו' ירדה, אבל הקולות נשארים בגוש הימין. 

מנגד גוש השמאל לא גדל, אלא יש שם מעבר קולות פנימי מגבאי ללפיד. המשמעות ברורה: כל מה שהיה סביב סערת חוק המרכולים וההסתה סביבו, לא יצרו מעבר קולות מגוש לגוש. הכול נשאר כשהיה. לא כדאי להתרשם מהתגובה של ליברמן ולא מהפרחים של לפיד".

שורה תחתונה: האם חוק המרכולים ייאכף על ידי פקחים דרוזים, כפי שאמרת בכנס?

גפני: "אם זה לא ייאכף, בשביל מה עשינו את זה? למה טרטרנו את הכנסת זמן רב כל כך סביב החוק הזה. גם שר הפנים הרב דרעי התבטא בעניין לפני חודשים ואמר שהחוק ייאכף.
סערת גפני הדלפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד