י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

חברות הסלולר ראש בראש עם הרשות להגנת הצרכן: "התייחסות מבזה ומכפישה"

חברות הסלולר פנו למשרד הכלכלה בדרישה להוריד קמפיין ממשלתי שמתריע מפני "שיטת המתנות" • הרשות להגנת הצרכן בתגובה: "הקמפיין נועד לעורר מודעות נגד פרקטיקה רווחת"

חברות הסלולר ראש בראש עם הרשות להגנת הצרכן: "התייחסות מבזה ומכפישה"
טלפונים ניידים צילום: מתוך הרשת



המלחמה בין חברות הסלולר לרשות להגנת הצרכן עולה שלב: חברות הסלולר פנו היום (ב') לשר הכלכלה אלי כהן בדרישה כי יורה להוריד את קמפיין הרשות שמזהיר מ"שיטת המתנות" - חיוב לקוחות עבור מוצרים והטבות שהם סבורים שקיבלו בחינם. עם זאת, ל-TheMarker נודע כי לרשות אין כוונה להוריד את הקמפיין, שכן לדבריה בדיקות גילו כי מדובר בפרקטיקות מכירה שעדיין נמצאות בשימוש על ידי החברות.

בשבועות האחרונים נוקטת הרשות להגנת הצרכן במדיניות מחמירה כנגד חברות הסלולר. בינואר האחרון הודיעה הרשות לחברות פלאפון ופרטנר כי תטיל עליהן קנסות בסך כולל של 4.5 מיליון שקל (2.85 מיליון שקל לפלאפון ו-1.7 מיליון שקל לפרטנר) בגין "שיטת המתנות" בשנים 2017-2015. החברות רשאיות לעבור שימוע שבו ישטחו את טענותיהן ובסופו עשוי הקנס להצטמצם. במקביל, החלה הרשות בקמפיין רב ערוצי - טלוויזיה, רדיו ודיגיטל - שנועד להזהיר את הציבור מהשיטה.

"שיטת המתנות" היא אחת מפרקטיקות המכירה הוותיקות של חברות הסלולר, שבאמצעותה הן מוציאות מלקוחות מאות ולעיתים אף אלפי שקלים. השיטה פשוטה: הלקוח מתקשר לחברה בבקשה לקבל שירות כלשהו (טיפול בתקלה, שדרוג מכשיר, מעבר תוכנית וכו') ונציג השירות מנסה לשכנע אותו להחליף מכשיר, תוך שהוא נוקב במחיר מופרז שלכאורה כולל גם "מתנה" (טאבלט, טלוויזיה, אוזניות וכו').

במסגרת הקמפיין מוצג צרכן שמקבל שיחת טלפון מחברת תקשורת, ומתוארת השיטה: "אחרי שלוש שנים, תגלה במקרה שעקצו אותך באלפי שקלים", "כשתנסה להשיג נציג שירות נעביר אותך מאחד לשני".

בעקבות הקמפיין פנו חברות הסלולר לשר כהן בטענה כי "ההצגה האמורה מהווה השחרת פני החברות ונטיעת התחושה שכל מטרתן היא 'עקיצת הלקוח'. מדובר בהתייחסות מבזה ומכפישה, חסרת אחיזה במציאות, אשר אין לה מקום בשיח הציבורי ובוודאי לא מטעמה של המדינה. התלהמות זו באה לאחר תקופה של מעל שנתיים, בהן מבוצעת פעילות ענפה מצד כל החברות, אשר השקיעו בשיפור מערכי השירות, במטרה להביא לשקיפות ולשיח טוב יותר מול לקוחותיהם".

מהרשות להגנת הצרכן נמסר כי "הרשות פתחה בקמפיין הנוכחי, על מנת לעורר את מודעות הצרכנים לתופעות המוצגות בקמפיין על ידי חברות בתחום התקשורת. מדובר על תופעות והפרות רווחות שעדיין נמצאות בפרקטיקה של חלק מהחברות. חשוב לציין שמכלל התלונות שיושבות על שולחנה של הרשות כ-26% מהתלונות נוגעות לענף התקשורת. הרשות מנהלת חקירות בגין מגוון הפרות בענף התקשורת".
הרשות להגנת הצרכן חברות הסלולר משרד הכלכלה שיטת המתנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד