י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בלי צלצולים, עם שיעורים: בית ספר בבית חולים

בית הספר החרדי בו אין צלצולים או איחורים, בו למד גם תלמיד אריתראי וששולח את המורה עד אל התלמיד במקרה הצורך. סיפורו של בית הספר החדש שהוא אי של בריאות בתוך חוסר שגרה

בית הספר בבית החולים מעייני הישועה. צילום: דוברות 'מעייני הישועה'
בית הספר בבית החולים מעייני הישועה. צילום: דוברות 'מעייני הישועה'

 

 

 


הוא הגיע לאשפוז, הוא בסך הכל בן 11 וחצי אבל הוא יודע שלפניו כמה שבועות טובים לבלות בבית החולים. השגרה שלו נשברה, את הלימודים בבית הספר הוא השאיר מאחוריו וההורים היקרים שלו מתרוצצים מפה לשם ומשם לפה בכדי למצוא דרך לעזור לו כמה שיותר מהר. ואז הוא פגש את הרב, "שלום קוראים לי ..." הוא הציג את עצמו, "אני הולך ללמוד איתך בשבועות הקרובים, איפה עצרת בכיתה בגמרא?"

לא פעם מגיעים ילדים לאשפוז בבתי חולים, מעבר לכאבים בשלהם הגיעו לבית החולים, הם מתנתקים בפתאומיות מהבית, מהחברים, מהשגרה ומבית הספר. בשבוע שעבר נחנך במרכז הרפואי "מעייני הישועה" בית ספר חדש בתוך בית החולים שהוקם מתוך מטרה לתת לילדים המאושפזים אי של נורמליות ושפיות בתוך (האין) שגרה החדשה.


צילום: דוברות 'מעייני הישועה'

מנהלת בית הספר, הגברת ליאורה צימרמן, סיפרה ל'בחדרי': "בית הספר שלנו הוא בית ספר רגיל אבל מיוחד. מצד אחד אין צלצולים, אין איחורים ולא צריך להביא פתק מההורים, אך מצד שני הרמה הלימודית בבית הספר גבוהה, המורים כולם מקצועיים והלימודים מותאמים. לא מעניין אותנו שהילד חולה, זה עניינו של הצוות הרפואי, תפקידנו לפנות אל המקום הבריא של הילד ולאתגר אותו, להזכיר לו שיש חיים מעבר למחלה ולהכניס לשגרה - קמים בבוקר, מתארגנים ובאים ללמוד."

בית החולים, השוכן במרכז העיר בני ברק, משרת בעיקר את האוכלוסייה החרדית של העיר ומתאים עצמו לסטנדרטים המחמירים ביותר: "ב-40 בתי חולים ישנו בית ספר המותאם לילדים החולים, אך בית הספר שלנו מיוחד בעבודה שאנחנו עושים כדי להתאים עצמנו לתלמידים שלנו. אין אצלנו מחשב, הלימודים אצלנו בהפרדה בין בנים לבנות, צוות בית הספר חרדי כולו והכל נעשה בשיתוף פעולה עם רב בית החולים. היו לנו גם תלמידים לא חרדים, אבל אפילו ממדינות ודתות שונות שלמדו במסגרת החרדית שבנינו" אמרה הגברת צימרמן.

על האתגרים העומדים לפתחו של בית ספר בבית חולים סיפרה הגב' צימרמן: "עומדים בפנינו לא מעט אתגרים ייחודיים לבית הספר שלנו. לא פעם תוך כדי שיעור תלמיד יוצא לטיפול רפואי, הוא חוזר ורק אז ממשיך השיעור. רוב התלמידים יכולים להגיע אל מרחבי הלמידה שלנו, אך חלקם נאלצים להישאר במיטות, לתלמידים אלו מצאנו את הפתרון האידיאלי - אם התלמיד לא בא למורה, המורה בא ללמד את התלמיד במיטה. תחלופת התלמידים אצלנו גבוהה, חלקם באו לאשפוז קצר של כמה ימים וחלקם נשארים כאן בבית החולים במשך כמה שבועות או חודשים. אנחנו מטפלים גם בתלמידים שמגיעים לבדיקה קצרה או אפילו רק בהמתנה לחדר ניתוח. אנחנו מתמודדים עם האתגר על ידי יצירת שתי תכניות עבודה: לאלה שהגיעו לכמה שעות בלבד אנחנו מספקים תעסוקה כמו ערכות יצירה ולאלה שמאושפזים כאן לתקופה אנחנו בונים תכנית לימודים מקיפה בשיתוף עם בית הספר הרגיל שלהם."


צילום: דוברות מעייני הישועה

האם בית הספר משפיע על ההחלמה של התלמידים? אם שואלים את המנהלת, הגברת צימרמן, בטוח שהוא משפיע. "אין לי מחקרים קליניים שמוכיחים את ההשפעה, אבל אין ספק שהיא קיימת" אומרת הגברת צימרמן. "ידוע שמצב רוח טוב הוא כלי חשוב בהחלמה, אז אנחנו משתדלים שבית הספר יהיה צבעוני וחוויתי, המורים לא לובשים מדי רופא ובית הספר מספק במודע מקום שבו לא מדברים על הכאב והמחלה. לילדים שמאושפזים לתקופה ארוכה אנחנו משתדלים לתת את התקווה לעתיד ועוזרים להם להשלים מבחנים כמו בגרויות או מבחני חוץ. אנחנו רואים שהתלמידים כולם מחכים ליום הלימודים"

ביום רביעי, ערב ראש חודש אדר, לבש המרכז הרפואי 'מעייני הישועה' חג לקראת טקס הצגת בית הספר. את הטקס פתח הרב שלמה רוטשילד מנכ"ל בית החולים, שציין כי עד לפני מספר שנים בית הספר בבית החולים היה בגדר חלום, אך עם השנים הרבה חלומות התגשמו וזה אחד מהם. בין המברכים היו גם הגברת חיה הראל הממונה ממשרד החינוך, המפקחת על בית הספר הגברת רעיה לוי גודמן והפרופסור סוזי קוגן שהרצתה על נושאים מקצועיים

לאחר מכן עלה הרב ד"ר מנחם חיים ברייר סגן המנהל הרפואי במעיני הישועה, לברך את בית הספר. ד"ר ברייר ציין את חשיבות היות כל הצוות בוגרי מוסדות חרדים ויראי השם לכל דבר מתוך תוכה של הקהילה החרדית, ודיבר על חשיבות המודעות של המחלקות בבית החולים לתרומת בית הספר למאושפזים. הד"ר סיים בברכה כי בית הספר ימשיך לשרת את התלמידים למען הקל את סבלם.

מעייני הישועה בית ספר בית חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד