י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פרשת המסרונים: איך תבטיחו שלכם זה לא יקרה?

איך תבטיחו שגם לכם לא יצוטטו לשיחות פרטיות? ריכזנו לכם כמה טיפים • וגם: איך נחשף תמליל סערת ההתכתבות ב'חדשות עשר'?

הצצה לתכתובת וואטסאפ
הצצה לתכתובת וואטסאפ צילום: בחדרי חרדים



הטלפון החכם הפך זה מכבר למכשיר בו מתנהל חלק נכבד מחיי היום יום שלנו, מי יותר ומי פחות. לא מעט דברים במכשיר, הינם אישיים ונעשה הכל על מנת להגן עליהם, באמצעות סיסמה, טביעת אצבע או זיהוי פנים (באייפון החדש).

אולם, גם במהלך השימוש שלנו, מי שנמצא בסמוך אלינו יכול לראות את המוצג על המסך, זה יכול להיות במהלך נסיעה בתחבורה ציבורית על ידי נוסעים אחרים, במקומות ציבורים אחרים וכפי שאירע אתמול - גם בבית המשפט.

איך בכל זאת נוכל למנוע הצצה לחיינו הפרטיים? ראשית, תקפידו תמיד להיות עם הגב לקיר, ככל שמתאפשר, כך שאיש לא נמצא מאחור בעמדת תצפית. בונוס, קיימים מגיני מסך לטלפון המאפשרים צפייה רק בזווית ישרה ולא מהצד.

קחו בחשבון כי גם כאשר אתם יושבים ליד החלון ברכב, אוטובוס או רכבת, המסך משתקף בחלון הסמוך, ודאגו שהמסך לא יופנה כלפי החלון. בנוסף, במידה ויש אצלכם אנשי קשר רגישים, מומלץ שלא לתת להם שם מלא וברור, אלא כינוי, כך שגם במידה ויהיה צופה מהצד - הוא לא יבין במי מדובר.

במידה ואתם מעוניינים לקיים שיח ואינכם חפצים שהתוכן יישמר, מומלץ לבצע זאת באמצעות שיחת טלפון ולא בהתכתבות. במידה ואינכם במעקב של רשויות החוק, כנראה שאף אחד לא יאזין לכם. בנוסף, ניתן גם לבצע שיחה קולית בוואטסאפ, בו סיכויי האזנה נמוכים יותר.

אתמול פורסם תיעוד מטריד, בו נראה התכתבות בין חוקר הרשות לניירות ערך, עו"ד ערן שחם-שביט - לשופטת בית משפט השלום בתל אביב, רונית פוזננסקי-כץ, שדנה בהארכות המעצר של תיק 4000 - פרשת בזק-אלוביץ'. התכתבות זו מעלה חשד לתיאום החלטות מראש, עוד בטרם שמעה השופטת את פרקליטיהם של החשודים.



אז איך נחשף התיעוד? לבית המשפט הגיעו אתמול נציגי הצדדים, מצד המשטרה ומצד הרשות לניירות ערך, וכמובן גם העיתונאים. במהלך נוכחותם במסדרון בית המשפט, צלם של ערוץ 10 קלט וצילם את מסך הטלפון של עו"ד ערן שחם-שביט, חוקר הרשות לניירות ערך. מצלמת העדשה קלטה את אפליקציית המסרים וואטסאפ, בו נראתה התכתובת בין החוקר - לבין השופטת בתיק המעצרים.

מכאן, הדרך הייתה קצרה. התיעוד הועבר לראש דסק הפלילים של הערוץ, דורון הרמן. לא ברור האם הצלם הבין את נפיצות התיעוד וחשיבותו, אולם הרמן קלט זאת מיד והחליט לפרסם זאת במהדורת החדשות המרכזית אמש. מאז, השופטת והחוקר הושעו מתפקידם, שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת בית משפט העליון אסתר חיות פנו לנציב התלונות על השופטים בבקשה לבירור המקרה, היועמ"ש אביחי מנדלבליט קרא לפתוח בחקירה פלילית נגד השופט והחוקר - ופרקליטי החשודים פנו לבית המשפט בבקשה לשחררם לאלתר.

היום, עו"ד ערן שחם-שביט מסר עדות בפני אנשי נציבות שירות המדינה, שם טען כי הדברים נכתבו טרם דיון בלשכת השופטת, המקדים את הדיון בהארכות המעצר, ובהם למעשה חשף בפניה את חילוקי הדעות בינו לבין חוקרי המשטרה בתיק 4000. בהתכתבות שנחשפה, כתב אתמול עו"ד שחם-שביט לשופטת פוזננסקי-כץ לגבי הדיון שצפוי היה להתקיים אצלה היום, "אור ועמיקם ישוחררו מחר בתנאים, תיראי מופתעת". השופטת הגיבה "אני מתחילה לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת". החוקר המשיך וכתב "סטלה ואיריס נבקש מחר ימים ספורים. יבקשו 3 – את בהחלט, אבל ממש בהחלט יכולה לתת יומיים". על כך השיבה השופטת "אתה ממשיך לגלות לי הכול ואני איאלץ להיראות ממש ממש מופתעת".
מסרונים טלפון חכם סערת ההתכתבות פגיעה בפרטיות וואטסאפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד