י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סערה חדשה? רבנים נגד טליתות מניילון ובד סינטטי

סערה הלכתית בעקבות ייבוא אלפי טליתות פסולות מסין: "רבים רוכשים טליתות פסולות לברכה ואינם מודעים לכך"

עטיפה בטלית. צילום: פלאש 90
עטיפה בטלית. צילום: פלאש 90



בקרב הבדצי"ם והארגונים הפועלים בנושא תשמישי הקדושה וסת"ם, מתריעים בימים האחרונים בפני הציבור, מכך שבעת האחרונה הגיעו במשלוחים גדולים מסין ומארצות המזרח כמות עצומה של טליתות מבד סינטטי אשר לפי דעת רוב הפוסקים, מדובר בטליתות אשר אינן כשרות לברכה.

במודעות שפורסמו בריכוזים החרדיים מתריעים בבדצי"ם כי "בעת האחרונה נמכרים בחנויות תשמישי קדושה ברחבי הארץ, טליתות הפסולות לברכה לפי דעת רוב הפוסקים, מאחר והן מיוצרות מבד פוליאסטר, ניילון ומבד סינטטי, והדבר גורם לרבים לעוון, במכשול נורא של ברכה לבטלה וביטול קיום מצוות טלית וציצית כהלכתה, וכל זאת כאשר הציבור אינו מודע לכך שהבדים מורכבים מניילון ומבד סינטטי, ול"ע אינם פועלים לפי ההלכה ומתעטפים בטליתות אשר אינן כשרות לברכה".

עוד נכתב כי "הרינו להתריע בשער בת רבים ולהביא בפני הציבור את פסיקתם של גדולי הדורות, אשר קבעו כי אין לברך על הטליתות הללו וכי אין יוצאים ידי חובה בעטיפת טלית מבד פוליאסטר וסינטטי. ולדאבון כל לב, רבים רוכשים טליתות אלו, מחוסר ידיעת ההלכה על בוריה ונכשלים ל"ע".

בבדצי"ם השונים ובקרב העוסקים במלאכת הקודש של סת"ם ותשמישי קדושה מציינים כי כבר נודעה פסיקתו ועמדתו של בעל "האגרות משה" הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל אשר בד העשוי מפוליאסטר אינו חייב בציצית, וכן נכתב בספר "ילקוט יוסף" מהגר"ע יוסף זצ"ל כי בגד של ארבע כנפות שעשוי ניילון נחלקו האחרונים אם חייב בציצית, ומחמת ספק יש להטיל בו ציצית, אך לענין ברכה – אין לברך עליו כלל. וכך גם פרסם הראשון לציון הגר"י יוסף, וכן רבה של ירושלים הגר"ש עמאר וגדולי תורה נוספים שפסקו כי אין לברך על טלית מבד סינטטי.

במודעות שפורסמו, קוראים לציבור לשים אל ליבם בעת רכישת הטליתות לראות ולבדוק היטב האם הבד עשוי צמר או שמא ניילון ואקרילן אשר גדולי התורה פסקו את פסיקתם לגבי לבישת טליתות אלו ואיסור הברכה בלבישת טלית שכזו. "צריך פשוט לבדוק כשקונים טלית לוודא שמדובר מבד צמר".
טליתות סין הלכה סערה בד סינטטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד