י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

אל על עותרת לבג"ץ נגד כניסה אייר אינדיה; טוענת לפגיעה בשוויון

חברת התעופה ההודית השיקה את טיסתה הראשונה מדלהי לישראל בנתיב טיסה מקוצר במשך 7 שעות. טיסותיה של אל על, שעליה נאסר לטוס מעל סעודיה, נמשכות 8 שעות החברה חוששת מכניסת חברות תעופה נוספות במסלולים מקוצרים

צילום: משה שי, פלאש 90
צילום: משה שי, פלאש 90



אל על הודיעה הבוקר (ד') כי היא מגישה בג"ץ בעקבות כניסתה של אייר אינדיה לישראל, על פי עיקרון חוסר השוויון מול החברה היכולה לטוס מעל שמי סעודיה ולקצר משמעותית את מסלול הטיסה. חשש החברה הוא כי חברות נוספות יבקשו להיכנס כעת לישראל ולטוס בנתיבי טיסה קצרים ליעדים אחרים במזרח הרחוק, בזמן שעל אל על נאסר נתיב זה על ידי המדינה נכון לעכשיו. ההודעה נמסרה על ידי יו"ר אל על, אלי דפס, ומנכ"ל אל על, גונן אוסישקין.

"המדינה מוכנה להפקיר את אל על", אמר אוסישקין בישיבת העיתונאים שקיימה החברה. אל על טענה כי העלויות עבור אייר אינדיה נמוכות ב-47% כתוצאה מהפער. לדבריה, מדובר בתקדים עולמי שלפיו לחברה אחת מותר לטוס בנתיב מסוים, ועל חברה אחרת נאסר. החבר הבהירה פיצוי כספי אינו עומד על הפרק, "אל על חברה חזקה ומעוניינת להתחרות", אמר דפס.

אייר אינדיה, שהשיקה את טיסתה הראשונה מדלהי לישראל, טסה בנתיב טיסה מקוצר לעיר הצפונית במשך שבע שעות, בזמן שאלעל מפעילה קו טיסות ישירות לעיר הדרומית מומבאי, בנתיב טיסה עוקף סעודיה במשך 8 שעות. משמעות כניסתה מסמנת מהפכה באפשרויות השמים הפתוחים, ואכן בשבוע שעבר הודיע שר התיירות, יריב לוין, כי מתקיים משא ומתן לכניסת החברה הפיליפינית והחברה הסינגפורית לישראל גם כן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאשר כי הוא מעוניין בתחרות זו מול אל על, כשבפתח ישיבת הממשלה השבוע הוא אמר כי הוא מקווה שהיעד הבא יהיה טיסה ישירה למומבאי בחמש שעות, תחרות ברורה מול אל על, שטסה באותו הקו בשמונה שעות.

נתניהו אמר גם אז כי משמעות כניסתה של אייר אינדיה היא תיירותית, כלכלית, טכנולוגית ומדינית. "הכלכלה הישראלית תתפתח בשתי דרכים - או במוצרים חדשים או בשווקים חדשים. מה שאנחנו עשינו כאן זו פריצת דרך לשווקים חדשים ענקיים, וזה שינוי גדול מאוד. המשמעויות ארוכות הטווח של זה יתבררו בהמשך, אבל כרגע אני לא חושב שאנחנו צריכים להרבות בדיבור מעבר למה שאמרתי כאן, על מנת לאפשר את אותן התפתחויות". נתניהו ביקש מפרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, לבחון את השפעת כניסתה של אייר אינדיה לישראל על אל על.

בעת אישור כניסתה של החברה ההודית, פירסמה אל על דיווח שלפיו היא מבקשת שאייר אינדיה תטוס גם כן בנתיב המוארך שעליה לטוס בו. מאל על נמסר אז: "החברה מעריכה כי תקדים כאמור, שמהווה יתרון משמעותי לחברת התעופה הזרה ומונע הזדמנות שווה והוגנת, ובפרט אם תאפשר מדינת ישראל לחברות תעופה זרות נוספות לטוס בנתיבים מקוצרים לעומת הנתיבים המתאפשרים לחברה, עלול לפגוע בפעילות החברה, באופן ובהיקף שהחברה אינה יודעת לכמת בשלב זה.

"החברה פנתה למדינת ישראל ולגורמים בינלאומיים רשמיים נוספים, וביקשה להקפיד על הדדיות במתן זכויות הטיסה והמעבר, דהיינו לאפשר לחברה לטוס להודו בנתיב טיסה קצר כאמור, או לחילופין שנתיב הטיסה של החברה הזרה יותאם לנתיב המאושר כיום לחברות התעופה הישראליות.

"הערכת החברה לגבי השלכות תקדים כאמור, מהווה מידע צופה פני עתיד כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. מידע זה תלוי בגורמים רבים שאינם בשליטת החברה ולרבות מתן אישורים לחברות תעופה זרות על ידי המדינות הרלוונטיות, מימוש האישורים והוצאה לפועל של טיסות בנתיבים מקוצרים על ידי חברות תעופה זרות וכיו"ב, ולפיכך, הערכת החברה עשויה להשתנות בהתאם."

אל על מיוצגת על ידי עו"ד דורי קלגסבלד.
אל על אייר אינדיה בגץ שיוויון עתירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד