י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

'מועצת רבני הסלבס' • הצצה לעולם הרבנים שנוגע בזוהר החילוני

מגזין חג הפסח ב'בחדרי חרדים' מציג: 'מועצת רבני הסלבס' • איציק מן ישב לשיחת חג ייחודית עם הרבנים המובילים את תופעת 'רבני הסלבס' ומשלבים בין עמל התורה לקירוב ידוענים ישראלים • הסיפורים הפיקנטיים מאחורי הקלעים • פרויקט מיוחד

הרב בנצי נורדמן, הרב יגאל כהן והרב חיים הורביץ. צילום: י. פרטוש ובאדיבות המצלם. עריכה: מורן כהן
הרב בנצי נורדמן, הרב יגאל כהן והרב חיים הורביץ. צילום: י. פרטוש ובאדיבות המצלם. עריכה: מורן כהן

 


פסח ב'בחדרי' - פרויקט חג מיוחד: בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה יוצאת דופן של 'סלבס' וידוענים חילונים ומסורתיים שמבקשים לטעום מטעמה של המסורת היהודית, למרות ההווי היומיומי שלהם ברחוב החילוני. התופעה הולידה את 'רבני הסלבס' – רבנים בעלי מעלה רוחנית מחד, אך בעלי יכולת לקרב את אותם ידוענים ולתקשר איתם בשפתם שלהם.

פעילותם של 'רבני הסלבס' מתמזגת בהתאמה מושלמת עם המציאות החדשה של עולם הבידור הישראלי, שבה אנו עדים ל'כוכבים' שמתקרבים בזה אחר זה אל הדת ואל המסורת וסוחפים אחריהם את מעריציהם ואת ההמון הצמא.

'בחדרי חרדים' מגיש לכם פרויקט פסח מיוחד הסוקר את 'מועצת רבני הסלבס' - שלושת הרבנים שמובילים את תופעת 'רבני הסלבס', הרב יגאל כהן, הרב בנציון נורדמן והרב חיים הורביץ. הצצה יוצאת דופן אל מאחורי הקלעים של התופעה והרבנים, וחשיפת הסיפורים הפיקנטיים שנעים בין תל אביב לבני ברק ובין בית המדרש לאצטדיוני הענק.

 


הרב כהן עם עומר אדם. צילום: מרדכי כהןצילום: הרב כהן עם עומר אדם. צילום: מרדכי כהן

הרב כהן עם עומר אדם. צילום: מרדכי כהן



הרב יגאל כהן (46) נשוי עם חמש בנות. ראש בית המדרש המרכזי וארגון החסד 'יביע אומר' בבני ברק, מגדולי המחזירים בתשובה.

בראשית שיחת החג עם הרב כהן, הוא מספר על הקשר הראשוני שלו לעולם הידוענים והחזרה בתשובה, "התחלתי בעולם אחר לגמרי מהחזרה בתשובה - עולם של רבנות ודיינות ועם הזמן התחלתי למסור שיעורים בנושאי אמונה וביטחון והתקרבות לקב"ה, בתחילה לשיעורים שלי היו מגיעים רק חרדים שהתחברו והתלהבו מאוד והחליטו להפיץ את השיעורים שלי בדיסקים וברשתות החברתיות - ואז ראיתי שהרבה חילונים מתחילים להגיע ולהתעניין בשיעורים שלי שהיו בעיקר לחרדים בבני ברק".

"אני חושב שבסופו של דבר", הוא מוסיף, "כל חילוני מחפש בתוך הנשמה שלו את קרבת הקב"ה וברגע שהוא מתחיל לשמוע על אמונה, זה נוגע לו בלב וממילא הוא רוצה להתחזק ולהתקרב לדת - עם הזמן, ראיתי שרבים מתקרבים לדת והבנתי שהקב"ה רוצה שאתחיל להרבות בשיעורים בנושא אמונה ודת לחילונים ול'ידוענים' במקביל לשיעורי ההלכה. בימים אלו אני מוציא ספר בנושא 'להתמודד עם חרדות וביטחון עצמי בכח האמונה'. היום אני רואה בקרב חילונים רבים - שהם צמאים להתקרב לה' מיום ליום, הם פשוט מתמכרים לשיעורי התורה - להבדיל כמו שמתמכרים לדברים גשמיים".

בשנים האחרונות הפך הרב יגאל כהן לאחד השמות המבוקשים בעולם החזרה בתשובה, בין היתר הוא מושך אליו ידוענים, כמו עומר אדם, שרון גל, יובל שם-טוב (המבולבל) ועוד רבים אחרים.

"בשנים האחרונות יש תופעה ש'ידוענים' וסלבס מתחברים יותר ויותר לדת, אומר הרב כהן ל'בחדרי חרדים', "הנפש של הסלבס היא עדינה ומאוד רוצה לשמוע רוחניות, עם הזמן אני רואה את זה בשטח שסלבס ואומנים מחפשים את הקשר עם הקב"ה כי הם רוצים חיבור אמיתי לנשמה, דבר שעושה להם סידור בחיים ובראש - 'למה קשה לי?', 'למה נבראתי?'".

לדברי הרב: "בשיעורים שאני מוסר לסלבס, הם מראים רצון להתקרב ולהתחבר - תוך שהם מקשיבים בשקיקה מא' ועד ת' לכל פרט ופרט".

הרב כהן מתייחס להצלחתו של כוכב הזמר המזרחי עומר אדם, שהתקרב בשנה האחרונה לדת והחל לשמור שבת. אדם אף סירב להופיע ב -2017 ב'פסטיגל חנוכה' בשבת, בעד כל סכום שהוצע לו, ולפיכך הפסטיגל לא נערך בשבת, ונדחה ליום ראשון.

לדעת רבים, בזכות שמירת השבת עומר אדם זוכה להצלחה מטאורית בחצי שנה האחרונה. רק לפני שלושה שבועות נמכרו 30,000 כרטיסים להופעתו בתוך פחות משעה. "זה לא משהו כל כך מוכר בנוף של אמן ישראלי", אמרו בתעשיית המוזיקה.

"אין ספק שההצלחה של עומר אדם בשנה האחרונה - זה בזכות שהוא מקפיד על שמירת השבת במסירות נפש, בפרט בעולם ובסביבה שהוא גדל בה", אומר הרב כהן ל'בחדרי חרדים', "שמירת השבת שלו זה קידוש ה' גדול מאוד. אני באופן אישי ראיתי על עומר אדם מידת ענווה מיוחדת, הוא פשוט מיוחד בזה".

בשנה האחרונה הרב יגאל כהן סידר חופה וקידושין בלא מעט חתונות של ידוענים, כדוגמת איש התקשורת שרון גל, בנו של מפקד גל"צ שמעון אלקבץ ועוד. "אני בדרך כלל לא הולך לחתונות כי אני עמוס מאוד בשעות הערב, אבל שמדובר בסלבס אני מתאמץ לפנות זמן ולהגיע ולסדר חופה וקידושין - זה חשוב להראות להם שאנחנו תומכים בדרך ההתקרבות שלהם לדת וההשתדלות להקפיד ללכת בדרך ההלכה".



הרב מספר על תופעה מעניינת בקרב מעריצים של ידוענים שמתחקים אחריהם גם בענייני דת ולא רק בעניינים גשמיים כפי שאנו מכירים: "ברגע שסלבס מתקרב לדת - זה גורם למעריצים שלו גם להתקרב לדת, אותו כוכב הופך מודל לחיקוי בעיניהם. חלק משחקני 'בית"ר ירושלים' מרבים להגיע לשיעורים שלי, דבר שגורם למעריצים שלהם גם להתעניין בדת, הם מחפשים להיות כמוהם - זה מרגש ומשמח".

הרב מספר כי הידוענית מור ממן עוברת בשנה האחרונה תהליך של התחזקות והתקרבות למסורת, כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים', " מור ממן סחפה אחריה המונים בהתקרבות לדת - צניעות, שבת, תפילה ועוד", מספר הרב, "שהמעריצים רואים אותה בפסגת החלומות שלה ובשיא ההצלחה שהיא מקפידה על צניעות - זה מה שמושך אותם להתחזק".

הרב יגאל כהן מתייחס לקונפליקט שעולה בעקבות הקשר שלו עם עולם הסלבס, שלעיתים מתנגש עם העולם ההלכתי: "כל דבר משמעותי שאני עושה, אני מתייעץ עם הרב שלי, הגאון הרב מאיר מאזוז. אני בחיים לא אתיר להם לעשות משהו נגד ההלכה, אנחנו משתדלים שהם יתחילו להתקרב לדת בדברים הבסיסיים - חתונה, שבת, כשרות, וכך לאט לאט הם כבר מעצמם רוצים להתקרב ולתחבר לעוד דברים".

 


הרב נורדמן בהתייעצות עם הגרח קנייבסקי שליטאצילום: הרב נורדמן בהתייעצות עם הגרח קנייבסקי שליטא

הרב נורדמן בהתייעצות עם הגרח קנייבסקי שליטא



הרב בנציון בנצי נורדמן (40), יו"ר 'יהדות התורה' בחדרה, מקים ומייסד רשת המוסדות 'מדעים ויהדות'.

"מגיל צעיר מאוד נכנסתי לעולם של ה'קירוב'", מגולל הרב נורדמן בשיחת החג עם 'בחדרי חרדים' את ראשית דרכו בעולם התשובה והקירוב, "הייתי בסך הכול בן חמש עשרה, תלמיד ישיבת 'קול תורה' בירושלים - יצאתי לראשונה לפעילות קירוב במסגרת 'ישיבות לעם' וכך מצאתי את עצמי בפעם הראשונה מדבר לציבור רחב ומגוון מאוד, דרשה שנשאתי בפני 200 איש בבית הכנסת בטירת הכרמל, ראיתי את הצימאון, ראיתי את הכמיהה והבנתי שחייבים, כל מי שיכול, לתת כתף ולהטות שכם לפעילות הקירוב".

"לאחר תקופה", הוא ממשיך, "התחלתי לשמש כרכז מן המניין בארגון 'לב לאחים' ומיד עם נישואיי לצד לימודיי בכולל להוראה, החילותי לעסוק ב'קירוב' תחת שרביטו של הפעיל הוותיק – הרב יעקב בורשטיין המוכר בשם 'בושי' שממנו למדתי כיצד ואיך להנגיש את היהדות בפני הציבור הכללי והחילוני. בנוסף המשכתי גם במתן הרצאות במסגרת ארגון 'ערכים' ותחת הכוונה של דודי היקר מנהל 'ערכים' בצפון רבי יוסף פוגל שהשם ישלח לו רפואה שלמה ומהירה – מסרתי כל יום הרצאה ופעמים אפילו כמה ביום אחד".

הרב נורדמן מספר על השיטה שגרמה לו לגלות את הצימאון במגזר החילוני: "במקביל הקמנו בחדרה יחד עם הרב אברהם מייזליש כולל 'תקוות אחינו' לאברכים בשילוב פעילות קירוב אחה"צ ובערבים בתמיכת 'קרן וולפסון'. אחר כך הקמנו את בית הספר 'מדעים ויהדות' שפונה לאוכלוסייה חילונית וב"ה במשך 18 שנות קיומו עברו דרכו אלפיים תלמידים בלי עין הרע שקיבלו ועודם מקבלים ערכים יהודים, שעליהם גאוותנו. במהלך השנים נקראתי לבוא לסידור קידושין אצל חבר'ה חילונים ובשיטת חבר מביא חבר למדתי להכיר את הציבור הזה ולגלות בו את הצימאון האנושי לדת וליהדות ולמסורת".

לדבריו: "זה שישנו ציבור ענק שמבקש להביא רב אורתודוקסי - מאשר לחפש כל מיני מעקפים ורבנים כאלו ואחרים – הוא יותר מעדות לכך שהעם דורש מסורת ישראל. אני רואה שליחות עצומה בכלים העומדים לרשותי להנגשה את היהדות במאור פנים לשואלי עצתי, למזמינים אותי לסידור חופה וקידושין. זו הזדמנות אדירה לחיבור בין קצוות ולקידוש שם שמיים".

הרב נורדמן מתייחס לחיבור של הידוענים הישראלים ליהדות ולמסורת: "זה לא מובן מאליו, שזוג ידוענים צעיר לא מחובר ולא משויך, מתעקש לבחור רב חרדי, ללמוד את ההלכות, להכיר את המנהגים ולהקפיד על כל תג. זה מעורר השראה. במהלך השנים פגשתי זוגות רבים של מפורסמים, אולי הכי מפורסמים במדינת ישראל, ההחלטה שלהם להתחתן כדת משה וישראל עוררה שיח ציבורי והד גדול שתרם רבות ליהדות".

• מי הסלבס הכי גדול בעינך?

"אני כופר במינוח של 'סלבס' ולא מכיר את הענף, ממילא לא יכול לדרג אותם. אני כן מודע לעוצמה שיש לידוענים. קחו דוגמא את הרב אורי זוהר, שהיה יוצר ושחקן ידוע מעבר למתרס. כמה השפעה הייתה לו על דור שלם, השפעה כבירה ועצומה שיש לה השלכות עד עצם היום הזה. אנשים אומרים: אם הרב אורי זוהר עשה את זה – כנראה שיש שם משהו אמיתי".

הרב נורדמן מבקש להבהיר כי "אנחנו יודעים, מתחנכים ומחנכים לייקר את גדולי התורה ועמליה. הם הידוענים שלנו, הם השאיפה של ילדינו. הם גאוותנו והערצתנו הכנה והאמיתית. בד בבד צריך להבין ולדעת שההשפעה האדירה שיש מכל זוג מפורסם שבוחר לפתוח תיק דרך הממסד של הרבנות, להירשם במשרד הדתות ולהתחתן כדת משה וישראל זה בלתי ניתן לתיאור - כל מפורסם שמתקרב, מניח תפלין, מתפלל בכותל ומצהיר שהוא לא עובד בשבת, יש לזה השפעה אדירה, הם מעצבי דעת קהל, הם משפיעים על ההמון - הרבה יותר מפוליטיקאי, שר או אפילו ראש הממשלה או הנשיא ולכן למרות שאין לכך חשיבות אמיתית, ואין לזה ערך באמת מרומם - אבל כן שווה להשקיע בעוד מפורסם ועוד סלבס שיתקרבו וע"י זה ירבה כבוד שמים בעולם".

• הידוענים מסיירים בדרך כלל בריכוזים החרדים, היית עד לחיבור הזה שנוצר בינם לבין בני המגזר החרדי?

"אני לא עורך סיורים, כשזוג מבקש ממני ללוות אותם למקום מסוים, אני עושה זאת בשקט ובלי צלצול מיותר - אני חושב שלא תתפסו אותי בתמונות בסיורים האלו, מה שכן, בפרויקט שלפרסום יש מטרה ויש השפעה כמו 'קמחא דפסחא' – 'חג שבע' של מגדל אור וכדומה, שם יש מטרה בחשיפה שגורמת לעוד ועוד אנשים להירתם ולהצטרף למעגל העשייה".

לדבריו, "לפעמים אני לוקח ידוענים לבתי גדולי ישראל ומראה להם את היופי הפנימי והערכי שיש אצלם. קורה ואני מזמין אותם להתברך אצל הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן שפועמת בליבו אהבת ישראל נדירה וממנו למדתי הרבה".

כפי שנחשף בעבר ב'בחדרי חרדים', הרב נורדמן סידר חופה וקידושין לפני כשנה בחתונת זוג הכוכבים המוכרים יהודה לוי ושלומית מלכה שדרכו התקרבו לדת. "זה היה אחד האירועים הגדולים שהיו בישראל", מספר הרב נורדמן ל'בחדרי חרדים' על חתונת מלכה ולוי, "עם ישראל היה חשוף לחתונה הזו דרך התקשורת. הייתי בהלם מכמות התגובות והפניות שלאחר מכן".



על החתונה עצמה של לוי ומלכה מספר הרב נורדמן: "את ההלם הגדול דווקא קיבלתי מעצם הזוג, שהם ידועים כרהוטים וכשחקנים גדולים, ולפתע ראית אותם נמסים לפני טקס החופה. הם רק רצו לנהוג על פי ההלכה והמקובל. החתן יהודה שנשא דברים בפני 40 אלף איש באירועים - היה נרגש ומבויש לפני החופה שלו שהייתה בהצנע לפני 400 איש. הוא חזר איתי אין ספור פעמים על הטקסט הפשוט של "הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל" - למרות שהסברתי לו שבטקס עצמו הוא חוזר מילה במילה אחרי. גם בדמעות שהיו שם - ראית את נקודת האמת שישנו בכל יהודי. אותי זה מרגש".

• תנסה להיזכר בבקשה תמוהה שקיבלת מסלבס.

"היו רגעים מצחיקים: כמו הזוג שביקש להכניס מתחת לחופה גם את הכלב שלהם, או זוג שביקש שנברך את החתול שבביתם. היה פעם זוג שהגיע על גמלים. יש כל מיני שיגעונות, אבל צריך לדעת לחיות איתם, כל עוד זה לא נוגד את ההלכה והמסורת".

על ההתנגשויות בין ההלכה לחיבור עם עולם הידוענים – משיב הרב נורדמן ל'בחדרי חרדים': "ממורי ורבותי למדתי שבנושאים ההלכתיים חייב להיות טאבו. לא זזים מההלכה. יהיה מה שיהיה. העדים חייבים להיות שומרי תורה ומצוות, ולא משנה כמה חשוב ונכבד הוא החתן או המחותן. אין פשרות בהלכה. ידוענים יכולים לבקש כל דבר, והרב צריך לדעת ללכת בין הטיפות: ללא פשרות וללא עיגולי פינות".

"תתפלאו לשמוע: הידוענים מעריכים את זה", מדגיש הרב נורדמן, "אם הסלבס היו מחפשים משהו פשרני יותר לא היו מזמינים אותי. הם מבקשים אותי לחופה כי הם כן רוצים חופה יהודית ערכית ומסורתית. אתה רואה איך שהם שואלים כל דבר, אפילו שזה נשמע מגוחך: באיזה רגל לשבור את הכוס, הטבעת יכולה להיות עם חריץ, איזה כוס צריך ואיזה יין, איזה טלית ואיזה מוסיקה. בקיצור, עם ישראל מחובר לשורשים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים".

 


הרב הורביץ בפעולה. מקרב רחוקיםצילום: הרב הורביץ בפעולה. מקרב רחוקים

הרב הורביץ בפעולה. מקרב רחוקים



הרב חיים הורביץ (40) נשוי עם חמישה ילדים, משמש כרב שכונת 'צהלה' בצפון תל אביב. הרב הורביץ הוא כוכב עולה בקרב ידוענים חילונים שמוצאים דרכו את הקשר ליהדות.

• איך הכל התחיל?

"לפני 16 שנה השתלבתי בפרויקט תורני בתל אביב שעסק בקירוב לדת באמצעות חוגי בית והרצאות לציבור שאינו שומר תורה ומצוות. לאחר מספר שנים מינו אותי לרב בשכונת צהלה בצפון תל אביב, בשכונה הזו מתגוררים ידוענים, אנשי תקשורת, מנכ"לים של חברות גדולות, חברי כנסת, שרים, בכירים בצה"ל ועוד. המוטו שאני חורט על דגלי תמיד מאז היותי צעיר, זה שהיהדות לא שייכת לדתיים וחרדים אלא ליהודים, אני משתדל בדרכי נועם להגיש לכל השכבות בעם את התורה וההלכה בנועם לדבר ה'".

הרב הורביץ מספר איך הוא מגיש לידוענים את שיעורי התורה ב'דרכי נועם' ללא שירגישו כפייה דתית: "כשאתה משדר לסלבס שאורח החיים התורני - הגמרא, ההלכה והמדרשים הם דברים שרק ישפרו לו את חיי העולם הזה, ומראה לו בדרכי נועם איך שהתורה עושה את האדם רגוע יותר ומפוקס יותר, ממילא הוא מקבל את הדברים כהווייתן".

• הידוענים שפוקדים את בני ברק

בשנה האחרונה הפך ביתו של איש העסקים דוד הלפרין למוקד עלייה לרגל בקרב ידוענים רבים המבקשים להכיר את היהדות מקרוב. הם מגיעים לביתו של הלפרין לשמוע את שיעורי התורה שמוסר הרב הורביץ. לדוגמא: אשת העסקים בר רפאלי ובעלה איש העסקים עדי עזרא, השחקנים יהודה לוי ובת זוגתו שלומית מלכה, מנחת הטלוויזיה קורין גדעון ובן זוגה חילי סורוצקין.




"הקב"ה זיכה אותי להגיע ללב של הידוענים ולקרב אותם לדת", אומר הרב הורביץ ל'בחדרי חרדים' בשיחת חג הפסח.

הוא מספר על תופעה חדשה, על פיה, חרדים רבים מבקשים להצטלם עם ידוענים בעת שהם מגיעים לריכוזים חרדים – להאזין לשיעורי תורה או לקבל ברכה מרב: "לפעמים שאני מגיע לשכונות חרדיות עם ידוענים, יש תמיד את הקומץ חרדים שאוזרים אומץ ומבקשים להצטלם 'סלפי'. העולם נמצא במקום כזה שהפרסום חוצה מגזרים וזה לגיטימי שהאדם הפשוט יבקש 'סלפי' עם אותו מפורסם".

• אירוע עם סלבס שלא תשכח לעולם?

"לפני תקופה ישבתי בעוד שיעור תורה אצל דוד הלפרין שבו השתתפו ידוענים מהשורה הראשונה, לאחר השיעור פנה אלי אחד המפורסמים שלמד בעבר בעולם הישיבות וביקש שנשיר שירי נשמה - וכך היה, התחלנו לשיר שירים חסידיים ובמפתיע התקבצו סביבנו שאר הידוענים והחלו לשיר איתנו יחד, זה היה מרגש מאוד. אני זוכר שבשיעור נוסף זרקתי לחלל האוויר שאלה בלימוד ומי שענה היה דווקא דוגמנית מפורסמת מאוד שבמשך מספר דקות התפלפלה איתי בלימוד ברמה ישיבתית. יש גם ידוענים שאחרי מספר שיעורים קבעו איתי חברותא ללמוד תורה פעם בשבוע".

לסיום אומר הרב הורביץ ל'בחדרי חרדים': "בסופו של יום שאתה מקרב את הידוענים לדת זה נותן תחושת סיפוק גדולה מאוד. כל מפורסם יודע שמי שעשה אותו מפורסם ומודל לחיקוי זה הקב"ה".

פסח תשע''ח סלבס יהודה לוי בן ציון נורדמן מגזין פסח תשס''ח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד