י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

פסקי הלכה סותרים לספרדים: הרב בוארון מבהיר

בעקבות פרסום שני פסקי הלכה הסותרים את מנהגי הספרדים וקבלת הוראות מרן השו"ע, האחד ע"י הגר"י הלל בעניין 'ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בערב שבת', והשני ע"י הגר"י ברדה בעניין 'ברכת הגפן בהגדה', מפרסם הגאון רבי ציון בוארון מכתב ובו הוא מבהיר את ההלכה בנושא

הגאון רבי ציון בוארון
הגאון רבי ציון בוארון



לקראת חג הפסח הבעל"ט, מפרסם אב בית הדין הרבני הגדול לשעבר, הגאון רבי ציון בוארון מכתב ובו שני פסקי הלכה הנוגעים לחג הפסח, אחד בעניין ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בערב שבת, בו מכריע הגר"צ בוארון "שלא לומר ברכת מעין שבע!" ושלא כדעת המקובלים.

הדברים נכתבו בעקבות חוברת מיוחדת שיצאה לאור בנושא ע"י הגאון רבי יעקב משה הלל ראש ישיבת "אהבת שלום" בשם "בעניין ברכת מעין שבע" ומופצת בימים אלו בכל בתי הכנסת ברחבי הארץ שבא לסתור את מנהג הספרדים שקיבלו עליהם את הוראות מרן השולחן ערוך שאינם אומרים ברכת 'מעין שבע' כאשר ערב פסח חל בערב שבת כמו השנה.

ובעניין ברכת הגפן על ארבעה כוסות בליל הסדר כנגד דעת הגאון רבי יצחק ברדא ראש ישיבת "יצחק ירנן" באשקלון שהוציא לאור הגדה של פסח חדשה ובו הוא כותב להלכה שיש לברך על כל כוס וכוס מארבעה כוסות בליל הסדר, כאשר הגר"צ בוארון תוקף את הדברים בנחרצות וכותב " ומי שמורה לברך על כל כוס וכוס לספרדים (הגדה "חדשה") הרי זה מכשיל את הרבים בברכה לבטלה. וה"ה בגדר מגלה פנים בתורה שלא כהלכה ח"ו."

במכתבו כותב הגאון רבי ציון בוארון: "ב"ה ענייני פסח הבעל"ט. א. ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בשבת (השנה)".

"פסק מרן (בשו"ע סימן תפ"ז ס"א) שאין אומרים ברכת מעין שבע כשחל פסח בשבת. ומלבד יחידים מהמקובלים הנוהגים בכל דבריהם כרבינו הרש"ש ז"ל שנהגו לאומרה הרי שכמעט כל קהילות הספרדים ואשכנזים עושים כפסק מרן שאין לומר ברכת מעין שבע! אלא מתחיל החזן "ויכולו השמים" בקול רם עם הציבור. ואחר זה אומר קדיש "תתקבל" ולאחר מכן הלל גמור בברכה (כפי המבואר בטור ושו"ע בסימן הנ"ל)".

"ב. ברכת הגפן בהגדה: מנהג כל הספרדים ועדות המזרח פרט לחלק מאחינו יוצאי תימן שאין מברכים בסדר ההגדה רק על כוס ראשון וכוס שלישי (כוס ברכת המזון). כן הוא המנהג על פי כל רבותינו גדולי ספרד כסברת רבינו הרא"ש מדורי דורות, וכפי הכרעת מרן בשו"ע".

"ומי שמורה לברך על כל כוס וכוס לספרדים (הגדה 'חדשה') הרי זה מכשיל את הרבים בברכה לבטלה. וה"ה בגדר מגלה פנים בתורה שלא כהלכה ח"ו".

" ושומע לנו ישכון בטח ויזכה לחוג את חג המצות בשמחה ובדיצות, אמן ואמן. עה"ח ציון בוארון".
הרב ציון בוארון ערב חג הפסח הרב יעקב הלל הרב יצחק ברדא שולחן ערוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד