י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

בית הדין קבע: לשלב נשים בתכנית לגברים החרדים

בית הדין לעבודה, קבע כי על המדינה לצרף 10 נשים לתכנית "חרדים לשירות הציבורי", באופן שהתכנית תימשך באופן משותף של גברים ונשים. ע"פ הקביעה במידה ולא ניתן לצרף 10 נשים אז הליך הכשרת הגברים יוקפא • ביה"ד: "מה שהכריע את הכף הוא הפגיעה הקשה והישירה בזכות השוויון"

בית הדין קבע: לשלב נשים בתכנית לגברים החרדים
ל



בית הדין לעבודה בירושלים, בראשות השופטת רחל בר"ג-הירשברג, שדן בעניין עתירת ארגוני הנשים נגד תכנית "חרדים לשירות הציבורי", קבע היום (ראשון), כי על המדינה לצרף תוך 30 ימים מיום מתן ההחלטה לא פחות מ-10 נשים לתכנית הקיימת באופן שהתכנית תימשך באופן משותף של גברים ונשים.

ע"פ קביעת בית הדין, במידה ולא ניתן לצרף 10 נשים אז הליך הכשרת הגברים יוקפא מיום 22.4.18 עד למתן החלטה אחרת.

כזכור, הפרשה שסוקרה מתחילתה ע"י 'בחדרי חרדים', החלה כש'שדולת הנשים בישראל' הגישה עתירה נגד נציבות שירות המדינה, על כך שמכרז 'משפיעים - חרדים לשירות הציבורי' אינו חוקי מאחר ושלבי ההכשרה נערכים לגברים ונשים - בהפרדה מלאה. בעתירה הם מבקשים להצהיר כי המכרז אינו חוקי, לבטל את המכרז ולתת צו מניעה האוסר על קיום הפרדה בין גברים בכל שלב משלבי התעסוקה בשירות המדינה.

בעתירה נכתב כי מדובר בהליך שמעולם לא התרחש עד כה, "שבו נקבע כתנאי לקבלה למשרה בשירות הציבורי, כי המועמד יהיה גבר". מדובר לטענתם בפגיעה בזכות החוקתית לשיוויון ולכבוד, חוסר סמכות ואי חוקיות גלויה וברורה.

התכנית 'משפיעים' נועדה לשלב חרדים בשירות הציבורי כדי שהחלטות שמתקבלות במשרדי הממשלה יקבלו התייחסות מגוונת, ובכלל זה התייחסות חרדית ולאו דווקא בעניינים שנוגעים לציבור החרדי. מדובר ביוזמה של נציבות שירות המדינה ומשרד העבודה והרווחה, שמטרתה לבנות עתודה חרדית מצטיינת שתשתלב בהמשך בתפקידים משמעותיים בשירות המדינה ובשלטון המקומי.

המחזור הראשון בתכנית, נועד לגברים בלבד כאשר התכנית היא שהמחזור השני יהיה מיועד לנשים בלבד. התכנית השנתית כוללת 50 תקנים, מרביתם לשירות המדינה ומקצתם לשלטון המקומי. עם סיום השלב הראשוני בהכשרה, צפויים המשתתפים להשתלב במשרות מפתח במשרדי הממשלה השונים ובשלטון המקומי.



בתחילת ההחלטה שהתקבלה היום, סוקר ביה"ד את השתלשלות האירועים ומרחיב על איסור אפליה מחמת מין בקבלה לעבודה לרבות הכשרה או השתלמות.

ביישום הדברים באשר לתכנית מדגיש ביה"ד את חשיבות שילוב הקהילה החרדית במעגל העבודה ובשירות הציבורי.

בס' 17 להחלטה קובע ביה"ד כי בשים לב לעובדה כי במצב הנוכחי המדינה פתחה משרות וגייסה אליהן רק גברים - "שקלה המדינה שיקול אסור" ובהמשך "דעתנו הלכאורית היא אפוא שבשקלה את מין המועמד כקריטריון קבלה לעבודה פצעה המדינה בזכות היסוד של נשים לשוויון ובתוך כך לשוויון הזדמנויות בעבודה".

ביה"ד דוחה טענה לפיה שתכלית שילוב חרדים היא ראויה באופן שצדיק אפליה ונקבע כי "למניע לאפליה אין משקל". ביהמ"ש מוסיף בהקשר זה, כי המדינה לא הצליחה להראות שההחלטה על הפרדה התקבלה על בסיס תשתית עובדתית רחבה וסדורה.

ביה"ד מוסיף, כי אין בקורס הנשים שצפוי להיפתח כדי לרפא את הפצע שנפער בזכות לשוויון או למלא אחר הוראות חוק שוויון הזדמנויות וכי לא ניתן לרפא בעתיד הפליה בדרך של קביעת תנאי של מין נגדי במועד עתידי. בהקשר זה מבקר ביה"ד את העובדה שהקורס התחיל דווקא עם גברים "תחילה רק גברים".

ביה"ד בוחן את מאזן הנוחות וקובע כי המדינה ידעה על הבעיות שיש בהפרדה המגדרית לאור פניות השדולה לרבות ההליכים המשפטיים שהתנהלו במחוזי ובהמשך בבי"ד ולקחה "סיכון מחושב" להמשיך בתכנית ולא נקטה במשנה זהירות בעניין זה.

באשר להיבט הכספי ביה"ד מציין הנזק אינו נמדד רק בכמה אלפי שקלים כפי שטענה השדולה אלא קיים נזק לכל העמיתים כפי שעולה ממכתבי העמיתים שהועברו לבי"ד.

ביה"ד מתייחס בעמ' 15 לשינוי המוצע על ידנו בדיון האחרון להאריך את הקורס ל-9 חודשים וקובע כי מדובר בהצעה שממשיכה ופוגעת בשוויון ואף מגבירה ומעמיקה אותו ועל כן אין בידנו לאמצה

לסיום קובע ביה"ד כי מה שמכריע את הכף "הוא הפגיעה הקשה והישירה בזכות השוויון שהיא זכות חוקתית".

התוצאה בנסיבות העניין שעל המדינה לצרף תוך 30 ימים מיום מתן ההחלטה לא פחות מ-10 נשים לתכנית הקיימת באופן שהתכנית תימשך באופן משותף של גברים ונשים.

במידה ולא ניתן לצרף 10 נשים אז הליך הכשרת הגברים יוקפא מיום 22.4.18 עד למתן החלטה אחרת. בנוסף, נקבע כי על המדינה להגיש כתב הגנה עד ליום 29.4.18.
משפיעים חרדים לשירות הציבורי החלטה צוערים ארגוני נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד