י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חוק איסור לשון הרע בתורה ובחיים המודרניים

החוק האוסר על לשון הרע נחקק על ידי הכנסת בשנת 1965 ועבר מאז כמה תיקונים. מטרתו המרכזית של החוק היא להגן על כבוד האדם ועל שמו הטוב. החוק אוסר לפרסם באופן פומבי מידע שיכול להשפיל אדם אחר או לגרום לביזוי שלו. יחד עם זאת, חשוב לציין שיש בחוק איזון מסוים עם חוק חופש הביטוי שלפעמים נראה כסותר

צילום: מתוך אינסטגרם
צילום: מתוך אינסטגרם

 

 

 

סוגים שונים של לשון הרע
ישנם סוגים שונים של לשון הרע: זה שאסור מהתנ"ך- כל דבר אמיתי על אנשים שיכול להזיק להם, רכילות, אבק לשון הרע - דברים שמדרבנים אנשים לדבר לשון הרע, כמו רמיזות שונות, הוצאת דיבה, ובספר במדבר מוזכרת מרים הנביאה כמדברת רע במשה וכתוצאה מכך נענשת בצרעת.

במעמד הר עיבל וגריזים בספר דברים ייחסו את הקללה "ארור מכה רעהו בסתר" לאמירת לשון הרע: "לא תלך רכיל בעמיך". בספר תהילים מתואר לשון הרע כחץ מחודד הפוגע ברחוקים ומרעיל את האווירה החברתית. גם הרמב"ם דן בהלכות לשון הרע בהרחבה.

 

קצת היסטוריה
חוק איסור לשון הרע מגן על שמו הטוב של האדם שנגזר מכבוד אדם. אלו שתי זכויות ייסוד. בנוסף, מגן חוק איסור לשון הרע גם על פרטיותו של האדם שעד לשנת 1981 היתה ערך חברתי משני, שהגנו עליו על ידי הגנה על ערכים אחרים. לפני שחוקק החוק בשנת 1965 היתה חקיקה של המנדט הבריטי שקבעה מתי פרסום לשון הרע מהווה עוולה אזרחית ומתי הוא מהווה עבירה פלילית.

בתהליכים משפטיים לא מעטים נחשפו תכנים פוגעניים. בשנת 1957 נוסחה טיוטה חדשה של חוק איסור לשון הרע. משנת 1965 חוקקה הכנסת תשעה תיקונים לחוק שנבעו מהצורך להתאים את החוק והוראותיו לתפיסות חברתיות ופוליטיות עכשוויות ולתת גם תשובות להתפתחותם של אמצעים טכנולוגיים כמו טלוויזיה ואינטרנט בהם עשויים להיות מופצים ביטויים והכפשות של לשון הרע (אמצעים שכלל לא היו רלוונטיים לפני כן, ולאור ההתפתחות הטכנולוגיות ועם הפיכתם לנפוצים יותר ויותר בקרבנו, הפכו לאמצעי בולט ומרכזי מאד, העשוי לשמש, בין היתר, לצורך פגיעה בשמו הטוב של האחר).

כיום בא לידי החוק לכל אורך ההליך המשפטי וקובע דרכים העוזרות לבחון האם היה לשון הרע בפרסום כלשהו. על פי החוק נבחנת מהותו של לשון הרע על פי מבחן האדם הסביר והאם הפרסום נכנס לתוך ההגדרה של הפרסומים שחל עליהם החוק. חוק איסור לשון הרע מגדיר גם מסלולים לתביעה וקובע הוראות ספציפיות לעניינים הרלוונטיים לכך והעומדים למולו של עורך הדין, המטפל בכך.

 

איזון בין חופש הביטוי לאיסור לשון הרע
כאמור, מנסה החברה למצוא ולגבש איזון בין חופש הביטוי של חבריה ובין הצורך לשמור על שמם הטוב ולא להכפישם. מאז שנחקק החוק עברה החברה הישראלית שינויים רבים. גם במדינות מערביות אחרות בעולם השתנו דיני לשון הרע עקב שינויים טכנולוגיים שקשה להתעלם מהם, שינויים חוקתיים שונים וגם שינויים חברתיים כמו אצלנו, בישראל. לכן, לעיתים יש קשיים אמיתיים ביישום החוק ובבחינתו בצורה הגיונית, כמו גם הוגנת ונכונה.

בתי המשפט הכירו בפרסומים טיפוסיים של לשון הרע, כמו ייחוס עבירה פלילית כלשהי לאדם, כמו הטלת דופי במקצועיות שלו ו/או גידופים וייחוס תכונות מכוערות לאדם. לשון הרע יכול להיחשב כעבירה פלילית לכל דבר כיום וניתן להטיל על מי שמפרסם בכוונה לפגוע ועובר על החוק עונשים כספיים של פיצויים ועד שנת מאסר. במקרים מסוימים, ייתכן עונש חמור יותר.

איזור לשון הרע חוק תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד