י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

עובדי משרד הביטחון באסיפת חירום: "לא צריך חצי מאלפי היועצים החיצוניים במשרד"

היו"ר החדש של ועד העובדים, ששון פרץ, תוקף את מדיניות העסקת העובדים החיצוניים של הנהלת המשרד • "לא רק שאפשר לשחרר חצי מהם - עכשיו מקים המשרד חברה שתוביל לשינוי המצב הנוכחי שבו יועצים מועסקים במכרז תחום בזמן, ותביא לכך שהם יחליפו תקנים של עובדי המשרד"

משרד הביטחון בתל אביב. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
משרד הביטחון בתל אביב. צילום: נתי שוחט, פלאש 90 צילום: נתי שוחט, פלאש 90



ועד העובדים של משרד הביטחון כינס אתמול (ב') אסיפת חירום בנוכחות מאות מעובדי המשרד, במחאה על מדיניות העסקת יועצים חיצוניים על ידי המשרד.

היו"ר החדש של הוועד, ששון פרץ, טוען כי "כבר כיום אפשר לשחרר חצי מאלפי היועצים החיצוניים במשרד". מעבר לכך, הוא יוצא נגד חברת שביט - חברה פרטית בבעלות המדינה שהוקמה במטרה לסייע למינהל הרכש במשרד, ומועסקים בה 45 עובדים. "החברה הזאת תוביל לשינוי המצב הנוכחי, שבו יועצים מועסקים במכרז תחום בזמן, ותביא לכך שהם יחליפו תקנים של עובדי המשרד", הוא אומר.

פרץ נבחר ליו"ר הוועד לפני שבועיים. הוא מחליף בתפקיד את איקו חסון, שכיהן במשך עשר שנים תוך שיתוף פעולה עם ההנהלה. לאחר בחירתו הצהיר פרץ כי ינהל מאבק על עניין היועצים החיצוניים, ולכן הנהלת משרד הביטחון עשויה להתקשות להגיע עמו להבנות.

ואולם עניין היועצים אינו היחיד שבו צפוי להתנהל מאבק. העובדים טוענים כי שכרם נשחק בחמש השנים האחרונות. כמו כן הם דורשים כי ההנהלה תשתף אותם בשיבוץ העובדים ותפצה עובדים כאשר הם עוברים בין יחידות שונות במשרד.

בנוגע לחברת שביט - בשלב זה העובדים אינם מאפשרים לה להתחיל לפעול. הקמת החברה אושרה כבר לפני שלוש שנים. בהקמתה הושקעו 25 מיליון שקל. עם זאת, כפי שהוצהר בכנס שנערך היום, עובדי המשרד מסרבים לבצע הזמנות שחברה זו מוציאה ומסרבים לתקשר עם עובדיה.

2000 יועצים חיצוניים ב-2015

בדו"ח שפירסם מבקר המדינה ב-2017 נמתחה ביקורת על נושא היועצים החיצוניים ואי-הסדרים בהעסקתם. המבקר התייחס לכך שמשרד הביטחון העסיק ב–2015 יותר מ–2,000 יועצים - כמעט כמו היקף כוח האדם שהועסק ישירות במשרד באותה שנה. רבים מהם מועסקים ללא מכרז, ולכן עלות העסקתם בשנה זו הגיעה ל–156 מיליון שקל.

מנגד, דרישות של הוועד לפיצויים במקרים של מעבר בין יחידות ולשיתופו בשיבוץ עובדים מזכירות מדוע הנהלת משרד הביטחון מעדיפה להישען על יועצים חיצוניים, שהעסקתם אינה מסורבלת כמו זו של עובדי המשרד.

הוועד הכריז על סכסוך עבודה בשל נושאים אלה כבר לפני כחצי שנה. באחרונה שלח הוועד מכתב למנכ"ל משרד הביטחון, אודי אדם, ובו הוא מוחה על כך שראש אגף משאבי האנוש במשרד שלח מכתב לראשי האגפים שבו הזהיר כי ינכה משכרם של עובדים שישבתו.

משרד הביטחון: נמשיך בהקמת החברה

"ההנהלה קראה לנו לתהליך הידברות, ואנחנו נערוך שתי פגישות לפני שנפתח בעיצומים", אומר פרץ. "אנו נחושים לא לתת לחברת שביט לקום. בכל חודש נכנסים למשרד הביטחון עשרות יועצים חדשים. 45 העובדים המועסקים בשביט הם רק מוטת השליטה שאמורה להביא להעסקה של הרבה יותר יועצים בעתיד. זו תהיה חברת כח אדם שתעסיק מאות עובדים. לא נחיה עם חברה שתייתר אותנו.

"כבר כיום אין צורך בחצי מהיועצים המועסקים במשרד הביטחון ככח אדם חיצוני - וזאת לפני שאני מדבר על תופעת החיילות ובנות השירות הלאומי שמועסקות בו. היועצים האלה מועסקים במקום עובדים מאוגדים, השייכים לוועד ויכולים לעמוד על זכויותיהם. בגלל המדיניות הזו כח האדם במשרד הביטחון הוא הכי זקן בשירות המדינה. אין כאן עובדים מתחת לגיל 30 ואין עתיד לעובדי משרד הביטחון. לא קולטים פה עובדים צעירים. רק פורשי צבא מבוגרים".

תגובת משרד הביטחון: "משרד הביטחון פועל על פי החלטת ממשלת ישראל (החלטה מס' 460, חק/232), שהתקבלה באוגוסט 2015. על פי ההחלטה זו, חברת שביט תעסוק בתחומי פעילות מוגדרים, שבוצעו באמצעות מיקור חוץ, ולעובדיה אין תפקיד זהה לתפקיד המבוצע במשרד הביטחון. הנהלת משרד הביטחון נחושה להמשיך בתהליך הקמת החברה בהתאם להחלטת הממשלה. עם זאת, הנהלת משרד הביטחון רואה חשיבות בוועד העובדים ומקיימת עמו דיאלוג רציף ושוטף, ואין לה שום כוונה לעשות זאת באמצעות התקשורת".
משרד הביטחון יועצים חיצוניים ועד עובדים ששון פרץ חברת שביט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד